Fårepølse ???

Høstjente

Betatt av forumet
Jeg og denne maten ......

Er fårepølse spekemat ???? Har så lyst på men ei venninne sa at jeg ikke skulle spise det. Har spist det de andre svangerskapa så jeg ble litt usikker....

Har hatt en diskusjon om det før. Skal se om jeg finner linken til emnet [:)]

Søkefunksjonen er litt ute og sykler [:)] Husker ikke hva som ble sagt om fårepølse, jeg spiser det ikke selv.
Sikkert noen andre som kan hjelpe [8D]

Hmm..lurer på det samme ang mårpølse jeg...Har hatt så dilla på det i det siste at jeg har spist Masse![&:][8|] Tok sjangsen siden legen min sa jeg kunne spise salami, så lenge den var fersk..Det går vel omtrent for det samme gjør det ikke?

Vel håper det ikke er så farlig har nemmelig dilla på vossafår, Den er så god og salt.

ORIGINAL: SOLsikke24

Skal ikke spise det nei[:@]! Pga kun saltet eller røkt! Sau er de visst også litt mer "redd" for at vi skal spise pga ecolibakterien ble funnet på sau[&:] 

Kun det som er strekt eller kokt er visstnok trygt[;)]

Hvorfor står ikke det på mattilsynets sider da???

Fårepølse fikk jeg beskjed av både jordmor og lege at det går under spekekjøtt siden det bare er røkt og verken kokt eller stekt!!!! Så jeg spiser det ikke... Ihvertfall ikke med alt oppstyret rundt gilde som har vært den siste tiden.... Like godt å holde seg unna så jeg ikke får i meg noen baselusker!!!!

Og da går mårpølse og salami under det samme også...

fårepølse ER spekemat og kan inneholde disse stoffene vi gravide bør unngå.

uff,synes det er litt for mye fiksering på hva man spiser og ikke....
før i tida visste de ikke sånt, og vi kom jo fine og friske til verden?!?

Vil bare si at jodrmora mi fortalte at spekemat og sushi kunne mann godt spise så lenge det hadde vært fryst først. for da forsvinner de farlige bakteriene [:)]

vist det hadde vore slik at bakteriar forsvinn ved frysing ville det ha stått stekt, kokt eller frose på mattilsynet sine sider. Faktum er det at bakteriar kan gå i dvale, for å så vakne igjen og vere like farlige. (kosthaldutdanning) har veldig lyst på fårepølse og salami, men det er spekemat så det kan ikkje etast...

ORIGINAL: søtnosa

uff,synes det er litt for mye fiksering på hva man spiser og ikke....
før i tida visste de ikke sånt, og vi kom jo fine og friske til verden?!?

enig med deg at det er for mye om dette. MEN det er jo viktig.
en sier jo ikke at barnet BLIR skadet hvis du spiser disse produktene, MEN det KAN bli skadet/få utfall på barnet.

når jeg fikk min 1. for 7 år siden var det ikke så mye fokus på slik.
var ikke opplyst om folat eller noe.
MEN jeg fikk jo en frisk og meget flott gutt for det om.
jeg spiste jo alt det der som er "fy fy" nå så å si.
MEN kluet er jo at noen antagelig har tatt "skade" av dette. det er jo derfor di opplyser om det etter å ha forsket på slike ting.
men valget er jo hver å en sitt.

akkuratt som røyk....
alle VET at det KAN skade fosteret... men det er jo ikke alltid det gjør det.
selv har jeg mor som røyket når hun skulle ha både meg og min bror og vi har da ikke tatt skade av det vil jeg tro.

men vi har alle et valg. det er bare små risikoer for at det kan gjøre skade. det skjer ikke med alle.

og jeg må si at jeg har spist salami jeg før jeg så at en ikke burde spise spekemat. men sist spiste jeg jo spekemat i hele svangerskapet.

Er det feil å spise saltpølse også da eller? Kjøper den som er med mindre fett og 40 % mer kjøtt.. husker ikke hvilken produsent. Men det er jo ikke sau, da..

Dette er spekekjøtt.. Men det er veldig lite fare om at det er smittet. Gravide i Sør- Europa pleier å spise dette daglig. Men en viss liten risiko kan det være, og det er slik med det meste av mat som finnes..

ORIGINAL: *Frøken Dings*

Jeg spiser masse salami... Fårepølse har jeg også spist...[8|]

huff, jeg også.
spiser salami hver dag jeg... [&:]
Hva skal jeg spise på skivene nå da????
Hmm.... NUGATTI!!!!! hehe....

æ spist et par skiva med rødvinspølse og reinsdyrspølse her om dagen[8|] hmmm.... før i tia spist dem jo sånnt hele tia..ka anna hadd dem på skiva på bondegårda osv da..trur my e skremselspropaganda æ da men...dessuten så sir dem at det med spekemat egentli gjelds ikke gravide å sånn egentli... "dem ikke gravide" blir jo å anbefalt å kun spis stekt å kokt kjøttt fisk osv.. hmm... jaja par skiva kan jo umuli skad...

Back
Topp