Fårepølse

Jepp det har jeg spist nå ;-)

Fårepølse er spekemat, og som all annen spekemat bør ikke det spises rått.. Skal du ha fårepølse bør du varmebhendle den først.

Jeg er litt forsiktig med det.. Så lenge det er varmebehandlet så går det jo fint :-)

Nei, jeg spiser ikke fårepølse eller andre typer spekemat nå som jeg er gravid.

Jeg har vel ALDRI hatt såå lyst på spekemat før som jeg har nå!!! Hehe... men er lett å la være da når man tenker på situasjonen! 

Lambi skrev:
Jeg har vel ALDRI hatt såå lyst på spekemat før som jeg har nå!!! Hehe... men er lett å la være da når man tenker på situasjonen! 

Hehe.. Kjenner følelsen!! Jeg drømmer om fårepølse på hvitt brød!!

Nei. Jeg holder meg unna spekemat samme hvor lyst jeg har på det hehe.

Vi får trøste oss med at julen er en spekemat tid og da har vell de fleste av oss fått babyen og vi kan trygt spise det igjen :)

Nei. Jeg holder meg unna spekemat samme hvor lyst jeg har på det hehe.

Vi får trøste oss med at julen er en spekemat tid og da har vell de fleste av oss fått babyen og vi kan trygt spise det igjen :)

Lurer på en ting, hvis man har hatt toxoplasmose kan man spise spekemat og sånn da?

*FrøkenA* skrev:
Lurer på en ting, hvis man har hatt toxoplasmose kan man spise spekemat og sånn da?

Nei, det kan man ikke. Listeria er den bakterien som kan finnes i spekemat og i ymse oster som matportalen anbefaler gravide å holde seg unna. Jeg spiser heller ikke noe spekemat, tenker at rådene om hva man ikke bør spise er laget for en grunn. Vet at sjansen er liten for at noe skal skje, men det er så mange andre risikofaktorer man ikke kan styre selv at der jeg har mulighet til å ta forholdsregler så gjør jeg det.

Dere kan ha spekematen 48 timer i fryseren, da tar men knekken på alle evt virus og bakterier:) Dersom man har testet positivt på toxoplasmose prøven, så kan man så vidt jeg har forstått det spise spekemat! Da har man jo allerede antistoffene for å bekjempe viruset!

Nyttårsspire skrev:
Dere kan ha spekematen 48 timer i fryseren, da tar men knekken på alle evt virus og bakterier:) Dersom man har testet positivt på toxoplasmose prøven, så kan man så vidt jeg har forstått det spise spekemat! Da har man jo allerede antistoffene for å bekjempe viruset!

Listeria overlever frysing, Toxoplasma trenger altså -18 grader i flere døgn. I og med at det kan finnes begge deler i spekemat, hjelper set ikke å fryse ned! Sitat:' Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. Eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv. Varmebehandler man spekematen, kan den trygt spises av gravide.' http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

humbug skrev:

Nyttårsspire skrev:

Listeria overlever frysing, Toxoplasma trenger altså -18 grader i flere døgn. I og med at det kan finnes begge deler i spekemat, hjelper set ikke å fryse ned! Sitat:' Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. Eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv. Varmebehandler man spekematen, kan den trygt spises av gravide.' http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

. ok, det var jeg ikke klar over! Har spist spekemat som har vært frosset i mine tidligere svangerskap, men denne gangen ser det nå ut til at den gleden uteblir:/

Spiser ikke spekemat, uansett om den har vært i frys eller har blitt varmebehandlet... Spiser heller ikke noen former for myke oster etter en samtale med en lege på gynekologisk avd. på sykehuset... Holder meg etter råd derfra unna tine sin krydderost osv også, og kavli sine smøreoster... Jeg er nok hysterisk, men fikk litt panikken etter MA'en i januar...

Back
Topp