Får meg ikke til å tro at dette er normalt?

MamaOdie

Glad i forumet

Lille frøken fryd på 21 mnd har siden bhgstart(13 mnd) vært en del syk. Det er greit...

Men hun har til enhver tid hoste... Periodevis ganske hissig hoste, og hvertfall en gang i mnd hvor det går så ille at hun kaster opp. Hun er tett i brystet, og det danner seg masse slim..
Ved siden av dette sikler hun som en hund!! Greit nok når det er tenner på gang, men nå har jeg innsett at det er konstant og jeg må skifte siklesmekke 4-5 ganger daglig... De fleste tennene er på plass, og kan egentlig ikke se noen grunn til alt dette siklet!

Har vært hos legen flere ganger, men han gir meg samme svaret hver gang det er noe; "så lenge almenntilstanden hennes er bra, medisinerer vi ingen"

Blir frustrert av det svaret.. Er ikke det at jeg er så ivrig etter å dytte i ungen medisiner, men jeg vil vite om det er noe som er galt... For alt i meg skriker at det er noe som ikke stemmer. Bhg har også reagert på hosten..

Og almenntilstanden er fin, men dette gir henne jo konstant dårlig nattesøvn og det må da være en plage :(

Skal ringe helsestasjonen og be om en henvisning til ØNH på tirsdag.. Men ville gjerne høre om det er noen som kanskje kjenner igjen dette, eller bare har noe å si om det??

Dette hørtes litt kjent ut.. Gutten min hadde sånn type hoste leeenge og kastet ofte opp fordi det ble for mye slim... Begynte like etter jul for over et år siden og vi var hos legen flere ganger. Fikk etter hvert bricanyl, som fungerte greit, men bare i noen timer om gangen. Til slutt ble vi henvist til barnelege og det utelukket de allergi. Fikk prøve ventoline og det gjorde susen.. Vi fikk resept på ventoline og flutide og han har vært avhening av det i hele vinter. Nå har han derimot gått uten medisiner i 3 uker, håper det fortsetter sånn hele sommeren;)

Så jeg ville nok bedt om en henvisning til barnelege for å sjekke om det kan være allergi eller evt barneastma;) Håper det ordner seg.. Er ikke noe godt å se at barna plages uten at man får gjort noe.. 

Høres veldig ut som situasjonen var for vår eldste. Mye hoste, men sjelden andre forkjølelsessymptomer. Hun fikk diagnosen barneastma og får nå medisiner morgen og kveld - hosten er borte vekk og nattesøvnen er tilbake. 

Ps! og vi bruker også Flutide, som nevnt over her, en sjelden gang Ventoline hvis hun blir tett likevel. 

Har dere sjekket om han har / har hatt rs viruset.. De to minste jentene mine har det sånn, men begge har hatt det viruset, så det er derfor..

høres kjempekjent ut.. Linus er nå 2år og 5mnd. Han begynte i bhg i auggust og har vært syk stort sett hele tiden. da med stygg hoste og snørr. Går aldri mer enn 1 uke uten hoste. Og han hoster til han spyr flere ganger i uka.
Vi har fått fluite (?) og baby innhalator til han som han tar morgen og kveld, og det hjelper litt. Faktisk noen dager siden han har spydd nå. :/

Takk for svar dere!

Godt å ha dette i bakhodet når jeg sjekker det hos ØNH.. Samtidig kjipt å høre om andre små som sliter sånn, er ikke noe særlig for verken mor eller barn!

Jeg ville også bedt om å få prøve ventoline og flutide en liten periode. Du merker raskt om det har virkning, og om medisinene hjelper kan dere be om henvisning til astmaspesialist.
Hadde det helt likt som dere fra knerten var 7 mnd - 13 mnd med en lege som bare skrev ut efedrin og sa det var normalt. Vi bytta lege og fikk ventoline+flutide med en gang og problemene forsvant med en gang. Nå greier vi å holde det i sjakk ved å justere medisinene etter hvor plaget han er.

det høres ut som barneastma, flutide pleier hjelpe og er en haug med leger som ikke er i stand til å stille den diagnosen på småbarn tørr jeg påstå da jeg har vært borte i flere tilfeller, senest for noneuker siden hvor en venninne var hos legen med sønnen på 4 mnd og han har holdt på akkrat slik lenge nå, legen sa det ikke var noe men når hun reiste opp på barneklinikken fordi hun ikke følte folk tok henne seriøst fant de ut at han hadde astma, masse bilyder på lungene, som allmennlegen ikke hdde hørt og i tillegg brukte han hjelpemuskelne for å få skikkelig luft, så du bør oppsøke en barnelege som skal kunne dette, helst en barneklinikk om det er mulig.

er masse astma i familien her og hos småbarn kommer det ofte fram med hoste og lang forkjølelse som ikke gir seg, tetthet i brystet og influensa symptomer. jeg håper det ordner seg for gullet ditt.

husk at d er du som kjenner barnet ditt best så bare ikke gi deg før du får noen svar på hva det er:)

Vi ble henvist til barnespesialist når snuppa hadde hosta noen uker.
Var også tett og surklete i brystet (noe jeg hørte selv, før vi var hos legen).
Fikk resept på ventoline og flutide, og nå har brystet vært fint i mange uker :) Har i tillegg gått på Singolair (astmamedisin i pulverposer) i like mange uker!

Skal tilbake igjen til spesialisten på torsdag, håper vi kan prøve å kutte ut litt av medisinene!

Håper de finner ut hva som plager barnet ditt! Er ikke noe greit å høre at de hoster så ille :(

Back
Topp