får man intravenøst ved fødsel?

Fly

Elsker forumet
Ja, får man intravenøst ved vanlig fødsel? Kan man nekte?

Nei, ikke med mindre du skal få riestimulerende drypp eller antibiotika. Blir det hasteks får du jo også det. 

nah hva som skulle vært i den er et godt spørsmål [8D] bare så på unge mødre dk nå[:)]

fikk riestimulerende via der ihvertfall. Takk og lov for det... ellers hadde jeg vel lagt der enda[&:][8D]

de setter det vel alltid i forbindelse med epiduralen, "Drypp" som de fleste kaller det...

ja jeg hadde det.. spurte og tror det var mest for vis det skulle gå over i keisersnitt..

ORIGINAL: Karla

ORIGINAL: Dollface

de setter det vel alltid i forbindelse med epiduralen, "Drypp" som de fleste kaller det...

drypp og epidural er vell ikke det samme, eller missforstår jeg det du har skrevet?

når man får epidural, er en bivirkning at riene blir svakere.. da får man drypp for å stimulere til økt rieaktivitet...
så nei, epidural og drypp er ikke det samme..

drypp og epidural er vell ikke det samme, eller missforstår jeg det du har skrevet?

når man får epidural, er en bivirkning at riene blir svakere.. da får man drypp for å stimulere til økt rieaktivitet...

Jeg tror faktisk at "standard" er å gi bare væske intravenøst ved epidural - det er viktig å ikke være dehydrert når man får epiduralbedøvelse, og det er også viktig for å forhindre/forebygge en av bivirkningene, nemlig lavt blodtrykk.
Om de automatisk ga riestimulerende hadde vel ikke så mange opplevd at riene avtok?
Så vidt jeg vet mottok jeg ikke noe riestimulerende da jeg fødte, kun væske intravenøst - riene ble bittelitt svakere/mindre hyppige, men jeg hadde fortsatt fin fremdrift og ingen problemer til tross for epidural. [:)]
"Drypp" er vel også bare et "folkelig" uttrykk for intravenøs/veneflon?

ORIGINAL: Minerva

Jeg tror faktisk at "standard" er å gi bare væske intravenøst ved epidural - det er viktig å ikke være dehydrert når man får epiduralbedøvelse, og det er også viktig for å forhindre/forebygge en av bivirkningene, nemlig lavt blodtrykk.
Om de automatisk ga riestimulerende hadde vel ikke så mange opplevd at riene avtok?
Så vidt jeg vet mottok jeg ikke noe riestimulerende da jeg fødte, kun væske intravenøst - riene ble bittelitt svakere/mindre hyppige, men jeg hadde fortsatt fin fremdrift og ingen problemer til tross for epidural. [:)]
"Drypp" er vel også bare et "folkelig" uttrykk for intravenøs/veneflon?

nå husker ikke jeg hva jeg fikk i handa under fødselen, men jeg vet at de la inn ei nål samtidig som de satt epiduralen.. så gikk det litt tid, og riene avtok - og hun pusha det de kalte drypp..
det folkelige uttrykket for perifert venekateter - som det faktisk heter... er veneflon eller intravenøst..
riene mine tok seg iallefall opp igjen etter at jeg fikk "drypp", men som sagt - jeg vet ikke hva slags væske det var.. ikke pensum på sykepleierstudiene [:D]

jeg fikk ikke noe intravenøst med snuppen..
denne gang har babyen lagt endel i sete, og da forklarte jordmor til meg at man får epidural uansett da, slik at hvis det skulle bli til ks så hadde de bedøvelsen klar så ting ikke ble så "hastede"..

når det gjelder hun i unge mødre dk, så tror jeg det var fordi riene ikke gjorde jobben sin.. så hun fikk drypp for å få de i gang igjen, så ble skulle hun få ks tilslutt fordi det ikke skjedde noe.. men plutselig tok det seg opp og hun fødte normalt...[;)]

Drypp er en betegnelse på at du får intravenøs væske av et eller annet slag. Hva dryppet inneholder kan være alt fra saltvann, glukose, riefremmende middel, riehemmende middel, narkose osv osv...
Venflon er egentlig bare en fabrikant som lager perifere venekanyler som er den nåla som settes inn i en vene. Nåla trekkes forresten ut igjen med en gang, det er kun et tynt plastrør som står igjen inne i åra.

hadde epidural,og innlagt venflon,men den ble ikek brukt til annet enn å sette den rhesus minus sprøyta i etter mini var komt ut. :)

jeg fikk væske under fødsel,det var for å prøve å få ned hjertelyden til babyen..

Back
Topp