Får man ikke fradrag for bsu når man har passert 34 år?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Jeg oppdaget nå at jeg ikke har fått fradrag for pengene på bsu-kontoen på selvangivelsen i år(hvis det er fradrag det heter)

Får man ikke det etter fylte 34 år? Så jeg får ingen fordeler lenger ved å ha de pengene stående?

Du får vel ikke lov til å spare i BSU når du er 34, og det er jo bare skattefordel på de pengene du sparte i fjor. Men var du 33 år I fjor og sparte fullt ut på BSU da så skal du ha 4000 kr igjen på skatten.

Du får vel ikke lov til å spare i BSU når du er 34, og det er jo bare skattefordel på de pengene du sparte i fjor. Men var du 33 år I fjor og sparte fullt ut på BSU da så skal du ha 4000 kr igjen på skatten.
Sånn og forstå ja. Nei da fikk jeg nok ikke skattefordel i fjor heller, jeg blir 36 i år ;-)

Har bare ikke tenkt over det før :-P

Du får vel fremdeles renter? Ikke mye å skryte av men mer enn andre bankkontoer.

Da er du gammel nok til å kjøre den rett inn i huslånet, ja

Ja det trodde jeg og, men hvor skal de stå?
De står på årsoppgaven fra banken, og du vil se dem under renter på selvangivelsen (som en sum av rentene på alle kontoer du har i samme bank). Renter på kontoer gir ikke fradrag, da det er en inntekt. Du skatter av dem på lik linje med annen inntekt ;) Renter på lån gir fradrag.

BSU penger må stå på bsu konto intill de brukes på huslån/ hus, hvis ikke må du tilbakebetale skatteletten.

Tror du kan refinansiere huset om du har nedbetalt huset slik de blir "fri" litt usikker...

Dette er vel kun før man fyller 34? Slik jeg har forstått det så kan de brukes fritt etter dette, og man får ikke skattelette av dem.

Jeg brukte opp mine for et par år siden da vi kjøpte hus da, så jeg får ikke spare lengre uansett.

Dette er vel kun før man fyller 34? Slik jeg har forstått det så kan de brukes fritt etter dette, og man får ikke skattelette av dem.

Jeg brukte opp mine for et par år siden da vi kjøpte hus da, så jeg får ikke spare lengre uansett.
De kan ikke brukes fritt. Må brukes på bolig, f.eks nedbetaling av lån eller nykjøp... Må kunne dokumentere at det er brukt på bolig mener jeg vi ble fortalt i sin tid ;)

Last edited:
De kan ikke brukes fritt. Må brukes på hus, f.eks nedbetaling av lån eller nykjøp... Må kunne dokumentere at det er brukt på hus mener jeg vi ble fortalt i sin tid ;)

Fant ut av det. Mange år siden jeg leste noe særlig om det, og det er visstnok en vanlig misforståelse:p hehe
Jaja, kjekt å vite for samboer:)

Ser også at det ikke kan brukes til oppussing og vedlikehold da...det syns jeg jo egentlig burde vært lov :rolleyes:

Fant ut av det. Mange år siden jeg leste noe særlig om det, og det er visstnok en vanlig misforståelse:p hehe
Jaja, kjekt å vite for samboer:)

Ser også at det ikke kan brukes til oppussing og vedlikehold da...det syns jeg jo egentlig burde vært lov :rolleyes:

Ja, litt rart at oppussing og vedlikehold ikke er lov...

Jeg trodde de pengene var låst til huskjøp/ nedbetaling av hus for alltid eller tilbakebetale skatteletten?

Ja, litt rart at oppussing og vedlikehold ikke er lov...

Kan du ikke refinansiere lån på huset også bruke dette lånet på å pusse opp så lenge det lån på selve huset. Også sette bsu pengene på dette lånet?

Kan du ikke refinansiere lån på huset også bruke dette lånet på å pusse opp så lenge det lån på selve huset. Også sette bsu pengene på dette lånet?
Mulig det går :) Vi har brukt våre BSUer på nedbetaling av lån for leeeeenge siden, så er ikke noe problem for oss :P

Har du planer om å få det da? For ellers var det en anelse lite lønnsomt å spare bsu?
Ja den gang hadde jeg jo planer om det, men har ikke blitt sånn enda... Håper det blir en gang i fremtiden ;-)

Men er ikke så mye jeg har der altså, så er i grunnen ikke så stort "tap"

Back
Topp