Får man høre hjertelyden i uke 12?

MSR

Flørter med forumet
Heisann :-)

Jeg skal på min andre legetime imorgen, og er veldig spent på om jeg får høre hjertelyden?
Vet at det kan variere om det er mulig å høre den i uke 11-12, men prøver de å finne den?

Er 11+5 idag :happy:

Det er nok veldig varierende. Mener at de ikke ville prøve før uke 16 her i alle fall.

Var hos jm i uke 11, hun ville ikke prøve å finne den og sa at hun ikke gjor det før uke 14 og til og med da kan det være vanskelig. Tror praksisen er forskjellig men viktig at mor ikke engster seg dersom de ikke finner den" så tidlig", poengterte hun til meg.

Jeg fikk høre hjertelyd når jeg var 7+3 :-) Men da var jeg på tul. Vet ikke om det er forskjell på det å jordmor undersøkelser :-)

• Liker
Reactions: MSB
Kan hende, men ikke alle vil prøve, og om de prøver, er det ikke sikkert de finner. Jordmor fant ikke i uke 16 hos meg, antakeligvis pga foranliggende morkake og litt ekstra vekt.

Med forrige fikk vi høre med doppler i uke 11 hos lege. Tror det varierer.

• Liker
Reactions: MSB
Jeg var på kontroll i dag 11+5, vi prøvde men fant ikke hjertelyden. Nå er jeg veldig avslappet til det så det gjør meg ikke engstelig, normalt vil de ikke prøve før uke 16 så legen min :-)

Legen min nevnte det ikke på første time i dag 12+2, men han målte heller ikke symfysen (det gjør de kanskje ikke så tidlig uansett? Husker ikke fra sist)

Legen min nevnte det ikke på første time i dag 12+2, men han målte heller ikke symfysen (det gjør de kanskje ikke så tidlig uansett? Husker ikke fra sist)
Det er nytt nå. Før målte dem fra uke 12. Men var hos jordmor i går og på det nye helsekortet, så starter ikke måling av symfysen før i uke 25 :) da det er på slutten av svangerskapet det er viktig å følge med på vekst osv :)

Det er nytt nå. Før målte dem fra uke 12. Men var hos jordmor i går og på det nye helsekortet, så starter ikke måling av symfysen før i uke 25 :) da det er på slutten av svangerskapet det er viktig å følge med på vekst osv :)

Syns jod et er pussig at de ikke måler noe tidligere, for det viktigste er jo at man følger kurven sin, og hvis det er avvik tidlig har de jo ingenting å sammenligne med fra tidligere. Kunne jo vært lurt å hatt med hvor man startet. :p

Syns jod et er pussig at de ikke måler noe tidligere, for det viktigste er jo at man følger kurven sin, og hvis det er avvik tidlig har de jo ingenting å sammenligne med fra tidligere. Kunne jo vært lurt å hatt med hvor man startet. :p
Ja, merkelig... Men ser på helsekortet at det starter fra uke 25!

Etter det jeg forsto, så er høyden på livmoren en del forskjellig i starten og om man er over eller under kurven hadde ikke noe å si da :) fra uke 25 og ut, så kommer eventuelle avvik bedre frem og man har også vært på ultralyd. Man blir også fulgt nøyere opp om noe ikke stemmer. Noe som sjelden blir gjort om symfysen viser avvik før uke 25. Dette har blitt endret etter flere år fordi det ikke har noe for seg å måle så tidlig. Var i det JM fortalte meg i går :) jeg syns det er helt ok å starte å måle i uke 25. Er fortsatt en del uker til termin, så får en god indikasjon om målene skulle være langt over eller under i forhold til UL osv :)

Back
Topp