Får man bare en ultralyd?

Bolledeig

Flørter med forumet
Høsthjerter 2017
Hei. Er førstegangs å ligger litt etter på alt er I uke 19 [emoji4] har hatt en ultralyd på sykehuset. Og skal begynne å gå til jordmor. Men får man bare en ultralyd? Har jordmor mulighet til å ta ultralyd ?

Hei. Er førstegangs å ligger litt etter på alt er I uke 19 [emoji4] har hatt en ultralyd på sykehuset. Og skal begynne å gå til jordmor. Men får man bare en ultralyd? Har jordmor mulighet til å ta ultralyd ?
I utgangspunktet er det bare en man får (gratis)ja. Men så kommer det veldig an på situasjonen du er i. Av og til blir man sendt på ekstra kontroller og får tatt seg en titt, andre er så heldige at de har leger/jm med ultralydapparat :)

Men utover det blir det gjerne å bestille privat

Vi fikk tilbud om en ekstra ultralyd i uke 32 :) kun for og se og evt sjekke leiet[emoji5]

Det samme fikk vi :)

Edit: Før uke 14, så har jeg blitt fulgt opp med flere UL pga habituell abort. Nå etter ordinær imorgen, så blir det ikke UL før i uke 32 om ikke noe spesielt skulle skje da.

Last edited:
Jeg har foreløpig fått 4 ultralyder av det offentlige, men nå får jeg enda en.

De to første var pga flere spontanaborter, så var det ordinær ul, så var det en ekstra pga at de ikke fikk sett alt på ordinær ul. Også skal jeg ha en til om 5 uker pga muskelkuler.

Jeg har foreløpig hatt 7 ultralyder

Utgangspunktet kun en. Men vi får visst tre. Hadde en uke 9 pga mistanke om spontanabort, en i uke 19 nå og så blir det en i uke 32 for å sjekke at morkaka har flytta seg opp, og ikke er i veien for vanlig fødsel.

Jeg har bare fått tilbud om den ene. Men, siden jeg er overvektig vil de ikke bruke symfyse/fundusmål på meg, da jeg er ganske overvektig, så vil de heller måle størrelse med ultralyd fremfor å måle symfyse/fundus. Da blir det noen flere ul på meg :)

Jeg krysser fingrene for at jeg får tilbud om flere. Jeg er egentlig litt overrasket over hvor dårlig oppfølging det er av førstegangs fødende. . Menmen [emoji4]

Fikk en ekstra i uke 14 pga stoffskifteproblemer, og får en ekstra i uke 24 pga overvekt.

Sist fikk jeg en nr2 i, tja, uke 34-ish. Fordi sf-målet mitt flatet ut så da ringte jm til sykehuset så jeg fikk sjekk. Så de følger jo litt med. Medisinsk er det vel ingen grunn til fler senere? Jeg skulle heller ønske vi fikk en i uke 12 også som en del av pakka. Men nå har jeg tatt privat da, og skal på 3d i uke 28. Litt luksus må man unne seg [emoji23]

Back
Topp