Får ikke TUL

N-40472273

Andre møte med forumet
Hei! Jeg var på første svangerskapsktr hos jordmor for et par dager siden. Fikk da beskjed om at jeg ikke blir tilbudt tidlig ultralyd i uke 12-13 pga. manglende kapasitet og at det er de fra 33år og oppover som prioriteres. Jeg er 28. Må altså vente til uke 17-19. Syns alle rundt meg blir tilbudt tidlig ultralyd, så lurer på om det er noen som har opplevd det samme? Jeg holder til i Oslo.

Hei! Jeg var på første svangerskapsktr hos jordmor for et par dager siden. Fikk da beskjed om at jeg ikke blir tilbudt tidlig ultralyd i uke 12-13 pga. manglende kapasitet og at det er de fra 33år og oppover som prioriteres. Jeg er 28. Må altså vente til uke 17-19. Syns alle rundt meg blir tilbudt tidlig ultralyd, så lurer på om det er noen som har opplevd det samme? Jeg holder til i Oslo.
Tidlig ultralyd er jo noe nytt som det har vært snakk om dårlig kapasitet allerede når de skulle innføre det. Jeg vet ikke hva du skal gjøre.. vente til uke 17-19 har vært normal standard og gjort det med alle mine 3.. det er selvfølgelig lenge.. mange har tidligere gått privat (før tidlig ultralyd skulle innføres)

Har fastlegen din ultralyd? Evt bestill en time privat om du ikke vil vente.
Jeg bestillte selv hos en privat gynokolog, synes det var for lenge å vente.

Ja, det blir nok privat da jeg syns det er vanskelig å vente. Har sendt melding til fastlegen og spurt om de tilbyr det. Syns det bare var rart da jeg opplever at "alle" rundt meg både av folk inne på forumet og venninner snakker om at de har fått tidlig ultralyd, så ble nysgjerrig på om det er fler som har fått samme beskjed:)

Ja, det blir nok privat da jeg syns det er vanskelig å vente. Har sendt melding til fastlegen og spurt om de tilbyr det. Syns det bare var rart da jeg opplever at "alle" rundt meg både av folk inne på forumet og venninner snakker om at de har fått tidlig ultralyd, så ble nysgjerrig på om det er fler som har fått samme beskjed:)

Vet det er flere i Oslo som ikke får pga kapasitet, ja. Hørt om det fra mitt eget terminforum..
Tror de aller aller fleste andre har fått tilbudet oppe og gå.

Ja, det stemmer at det er noen begrensninger fremdeles på hvem som får. Offebtlig TUL er jo et nytt tilbud. Så vidt jeg vet så begynte både Oslo og andre steder å tilby TUL til de eldste gravide først, og så jobber de seg nedover. I november tilbød de alle som var 34 og eldre ved termin, nå har de tydeligvis kommet litt videre.

Er det kapasitetsproblemer, blir nok de eldste tilbydd først, og siden du "bare" er 28 er nok du langt nedi køen før du evt får tilbud. Og i større byer kan nok køene være større enn i mindre byer/bygdene. Ønsker du allikevel tul, ksn du evt gå privat. Tul er jo ganske nytt ennå som ett tilbud til alle gravide, tidligere måtte alle gå privat om de ønsket tul (med mindre det gjerne var medisinsk grunnlag for at du trengte tul). Forstår det kan virke urettferdig om andre rundt deg får tilbud men ikke du, men er sikkert mange faktorer som spiller inn, f.eks bosted, alder, kapasitet på de ulike sykehus osv.

Back
Topp