Får ikke til amminga

jente 92

Elsker forumet
Hei. Jeg har en gutt som er 1 uke gammel. Han fikk en litt tøff start på livet og ble tatt bort fra meg med en gang etter fødselen og var flere dager på nyfødt intensiven så vi fikk ikke begynt med ammingen før etter ett par dager. På sykehuset fikk han ikke i seg nok melk fra puppen, kun 1 gang det gikk bra. Pumpet meg hele tiden på sykehuset så han fikk melk via sonde i nesa.

Men nå er vi hjemme og jeg prøver å amme men han bare vrir seg unna puppen så jeg må pumpe og gi det på flaske. Føler meg som en dårlig mor, vil jo klare å amme, men det viktigste er at han får morsmelk. Noen andre som har det likt?

Hadde det sånn med første, hun tok ikke puppen skikkelig slik at jeg ble skikkelig sår. Tenkte ikke videre over det sa jeg gikk over til MME. Nå med nr to går det mye bedre, hun er 9 uker og får bare MM enda.

Har egentlig ikke noe tips til deg, du kan jo høre på helsestasjonen om det er ammehjelp i kommunen?

Hadde det sånn med første, hun tok ikke puppen skikkelig slik at jeg ble skikkelig sår. Tenkte ikke videre over det sa jeg gikk over til MME. Nå med nr to går det mye bedre, hun er 9 uker og får bare MM enda.

Har egentlig ikke noe tips til deg, du kan jo høre på helsestasjonen om det er ammehjelp i kommunen?
Skal på helsestasjonen i morgen så får høre da :-) takk for svar

Hei. Jeg har en gutt som er 1 uke gammel. Han fikk en litt tøff start på livet og ble tatt bort fra meg med en gang etter fødselen og var flere dager på nyfødt intensiven så vi fikk ikke begynt med ammingen før etter ett par dager. På sykehuset fikk han ikke i seg nok melk fra puppen, kun 1 gang det gikk bra. Pumpet meg hele tiden på sykehuset så han fikk melk via sonde i nesa.

Men nå er vi hjemme og jeg prøver å amme men han bare vrir seg unna puppen så jeg må pumpe og gi det på flaske. Føler meg som en dårlig mor, vil jo klare å amme, men det viktigste er at han får morsmelk. Noen andre som har det likt?
Vet ikke hvilken form du er i, men om mulig kan du prøve å gå litt mens du prøver å gi pupp, litt beroligende bevegelser kan hjelpe. Jeg gjorde det her noen av de første dagene etter vi kom hjem fra sykehuset :) og gratulerer så mye :)

Gratulerer så masse med den lille gutten :)

Bra at du skal til helsesøster. Spør om hjelp. Hadde vært så greit å få til ammingen sånn at man slipper flaskestyret. Men ganske så naturlig at han har litt problemer siden han fikk en tøff start.
Lykke til :)

Spørs hvor du bor, men f.eks her i oslo er det en ammepoliklinikk, som er gratis :-) bare å bestille time, så får du hjelp med å komme igang :-) skal være noe lignende ved alle store sykehus, har jeg hørt, så ring nærmeste og hør! Lykke til :-D

Ta kontakt med ha, ammehjelpen e.l

Hva gjør du når du ammer nå? Sitter? Ligger?

Jeg syns det var lettere å ligge å amme :) ungen fikk bedre tak og jeg fikk mindre vondt ;)

Vår gutt ble også lagt inn på nyfødt intensiv og vi kom ikke igang med ammingen før han var 1 uke gammel. Ha han på armen og legg han til brystet mens du går rundt om i huset, prøv ulike stillinger osv. Vi begynte med å ligge i senga ved amming, så sittende. Kjøpte en god ammepute, så gikk det seg til etterhvert.

Gratulerer, prøv ulike ammestillinger;) min er fire mnd og jeg klarer noen ganger å amme utmerket liggende og andre ganger ikke. Kan også hjelpe å håndmelke ut litt på puppen før du legger nurket inntil, det gjør jeg når han er supersulten og ikke klarer å konsentrere seg;)

Du er en GOD mor, ikke tvil på noe annet :)
Det tar ofte litt tid før amminga læres. Det tar tid på vanlige nyfødte, så er ikke rart at dere må ha litt innkjøring der dere også.
Bra at liggende stilling funka. Det funket best for oss også i begynnelsen.
Husk at du kan ringe en ammehjelper også.

http://ammehjelpen.no/fa-ammehjelp

Da kan du få hjelp med én gang. De har hjulpet meg flere ganger :)

Prøv ammeskjold. Det reddet ammingen her. Genial oppfinnelse.
Enig med deg, lillemor tok ikke puppen godt de første 3 ukene så jeg ammet med skjold - enklere for barnet å få tak!:)

Lillemor her måtte og ammes I tvillingstilling på høyre pupp til å begynne med :)

Å du er ingen dårlig mor, men lett å tenke sånn for det er veldig stort "press" på at amming skal alle få til å helst med en gang.. det er ikke så enkelt bestandig :)

Du er ingen dårlig mor! Det er så misforstått at alle MÅ amme ungene sine for liksom å være perfekt.
Det er flott at du forsøker, men til syvende og sist er det barnet som er viktigst, og det er viktigere at det får i seg næring enn at du tilfredsstiller helsesøster, venninner, og hele amme-verden.
En fordel med å gi flaske (er jo mange barn som ikke vil ta den) er at også far kan stå opp om natten og avlaste.
Masse lykke til!

Du er ingen dårlig mor! Det er så misforstått at alle MÅ amme ungene sine for liksom å være perfekt.
Det er flott at du forsøker, men til syvende og sist er det barnet som er viktigst, og det er viktigere at det får i seg næring enn at du tilfredsstiller helsesøster, venninner, og hele amme-verden.
En fordel med å gi flaske (er jo mange barn som ikke vil ta den) er at også far kan stå opp om natten og avlaste.
Masse lykke til!

Helt enig med deg. Amming er ikke alt, det viktigste er at du som mor og barnet har det bra. Vet selv at det er et stort ammepress og forventninger om amming. Men dette synes jeg er individuelt valg, gjør det som er det beste for deg å ditt barn.

Du kan også sjekke ut hjelpebryst, det er en tynn slange som tapes fast ved brystet så melka kommer lett når han suger , samtidig som barnet venner seg til å få melk fra brystet.

Prøv også gjerne å presse fram noen dråper så han "skjønner" at det er melk i puppen også. Ammehjelpen har mange gode råd.

Men det er ingen som blir en dårlig mor av å slutte med amming, det viktigste er at måltidene funker for mor og barn så begge har energi til å kose seg og bli kjent. Superpraktisk når far/besteforeldre kan hjelpe med mating hvis mor trenger hvile, så noen fordeler er det med flaske også hvis man ikke får ammingen til å fungerer.

Back
Topp