Får ikke sykemelding av legen..

Vårglede2023

Andre møte med forumet
Lurer på om det er noen andre som har termin i Mars23 som er sykemeldte ? Jeg var hos fastlegen for en uke siden pga bekken smerter, hodepine og søvnproblemer, men fastlegen min nekter å sykemelde meg. Hun mener det ikke er grunnlag for sykemelding pga gravidplager.. syntes det virker helt rart! Hvis dere er sykemeldte hva er grunnlaget for deres sykemelding ?
 
Ikke sykemeldt nå, men i forrige svangerskap var jeg gradert SM pga bekkenplager. Slik jeg tenker så avhenger det i hvilken grad plagene hemmer en i jobb. Svangerskapsplager er reelle symptomer selv om de har en hyggelig årsak. Muskel og skjelett plager (annen beskrivelse av bekkenplager) er vell den hyppigste årsaken til sykemelding i landet.
 
Dette høres veldig rart ut, min lege var klar til å sykemelde det øyeblikket jeg sa svangerskapskvalme. Fikk 50% sykemelding pga det.
 
Hørtes veldig rart ut. Har jobbet 50% siden jeg ble gravid jeg.... Har ikke vært superplaga egentlig, men sliten, en del redd (har mista før) og mye uvel. Nå har jeg mye hodepine, og årsaken tar en god stund å fikse. Så det er uaktuelt for min del å jobbe 100. Tror jeg hadde dratt til en annen lege om jeg var deg...
 
Sniker.
Hvis du ikke er i form til å jobbe, så skal du jo ha sykemelding. Om det er gravidplager eller andre plager spiller ingen rolle, men hvordan du føler deg.
Hun høres utrolig arrogant ut...! (Som enkelte kvinnelige leger er når det kommer til vagina og livmor. De har kanskje hatt enkle svangerskap selv med lette plager, derfor er det umulig at andre kan være plaget).

Jeg var sykemeldt i begge mine to siste svangerskap pga svimmelhet, og pga psykisk belastning ved blødning..
Ble også satt på svangerskapspenger etterhvert; litt fordi legen min synes det var teit å måtte komme inn for ny sykemelding hele tiden :p (men begrunnet det med mye ugunstige arbeidsstillinger, ingen mulighet for å ta pauser ved behov og høyt nivå av stress på jobb på sommeren, så var jo ikke ubegrunnet).
 
Har vært 100% tidligere, og delvis sykemeldt nå. Årsakene har vært kvalme og utmattet. Legen min har vært utrolig fin i denne perioden, og spurt meg om jeg trenger sykemld før jeg spør om det! Hadde aldri klart å jobbe fullt hele denne perioden selv om graviditet ikke er en sykdom..
 
Høres rart ut, jeg ville prøvd å bytte lege. Det er jo ikke sånn at man ikke kan bli syk når man er gravid. Eller for å snu det rundt: Hvis du hadde hatt vondt i hodet og bekkenet og hatt søvnproblemer til vanlig, hva hadde legen sagt da? At du bare må gå på jobb og bli dårligere? På et eller annet tidspunkt blir du vel også utmattet, svimmel osv. Det kan man også sykemeldes for. Hvis jobben din ikke kan tilrettelegge (feks at du kunne jobbet i en annen jobb med bekkenplagene, kan de være du kan få svangerskapspenger, det tror jeg jordmor kan gi.) Håper det ordner seg og du blir i bedre form etterhvert! :Heartred
 
Jeg har ikke hatt problem med å få sykemelding, jeg har ikke vært i form siden i vår. Jobbet i butikk, sier seg selv. Og har spydd MYE. Er bedre nå men ikke i form til å jobbe. Kjenner bekkenet bare om jeg har stått og laget middag.
 
Lurer på om det er noen andre som har termin i Mars23 som er sykemeldte ? Jeg var hos fastlegen for en uke siden pga bekken smerter, hodepine og søvnproblemer, men fastlegen min nekter å sykemelde meg. Hun mener det ikke er grunnlag for sykemelding pga gravidplager.. syntes det virker helt rart! Hvis dere er sykemeldte hva er grunnlaget for deres sykemelding ?

Forresten, her!
Her er sykemeldingskoder i forbindelse med svangerskap, og den generelle veilederen.
Rett og slett "alle tilstander må vurderes individuelt"

(Kom til å tenke på denne tråden utover kvelden, så jeg MÅTTE google og finne denne!)
 
Takk for mange gode utfyllende svar! Virker som min fastlege er veldig gammeldags.. skal til vurdering av en annen lege idag på et annet fastlege kontor, så spent på hva hun sier. Blir nok å bytte fastlege nå før den 1. ja:)
Supert du bestilte time til en annen lege så raskt! Viktig å høre på kroppen, og viktig å ha en lege som skjønner alvoret når du sier hvordan ståa er.. Lykke til da, håper denne her er litt mer oppdatert! :Heartpink

Ps: Kan legge til at takket være at jeg får være delvis sykmeldt, så klarer jeg å stå i jobb, og kan forhåpentligvis gjøre det leeeenge enda. Både jeg og jobb er tjent med at jeg jobber litt lenge, enn masse en liten stund for deretter å kræsje og være 100% ute. Håper du får en lege og har en arbeidsplass som backer deg!!:Heartpink
 
Håper den andre legen viser mer forståelse og faglige evner:Heartpink

Er sykemeldt på sjette uka, nå gradert, pga kvalme, oppkast og fatigue. Var aldri noe problem med min unge, kvinnelige lege.
 
Lurer på om det er noen andre som har termin i Mars23 som er sykemeldte ? Jeg var hos fastlegen for en uke siden pga bekken smerter, hodepine og søvnproblemer, men fastlegen min nekter å sykemelde meg. Hun mener det ikke er grunnlag for sykemelding pga gravidplager.. syntes det virker helt rart! Hvis dere er sykemeldte hva er grunnlaget for deres sykemelding ?
Ble sykemeldt pga kvalme og oppkast. Er fortsatt litt kvalm og jobber nå 50%. Kunne det vært noe for deg evt gradert sykemelding hvis det blir for mye?

I mitt forrige svangerskap ble jeg av arb. giver satt på sykepenger siden jeg var CMV negativ og jobbet med barn. Denne gangen sier de CMV negativ ikke er problem men dersom jeg er parvovirus negativ da kan jeg bli satt på sykepenger hvis jeg vil eller jobbe med FFP2 maske på sykehuset.
 
Da har jeg vært hos vurdering hos den andre legen, hun mente fastlegen jeg hadde idag hørtes veldig krass ut. Og hadde hun vært min fastlege ville hun gitt meg en gradert sykemelding til å starte med og at jeg da måtte si ifra om jeg trengte mere etterhvert.. så blir nok å bytte til hun jeg var hos idag :) var en helt annen opplevelse!
 
Ble sykemeldt pga kvalme og oppkast. Er fortsatt litt kvalm og jobber nå 50%. Kunne det vært noe for deg evt gradert sykemelding hvis det blir for mye?

I mitt forrige svangerskap ble jeg av arb. giver satt på sykepenger siden jeg var CMV negativ og jobbet med barn. Denne gangen sier de CMV negativ ikke er problem men dersom jeg er parvovirus negativ da kan jeg bli satt på sykepenger hvis jeg vil eller jobbe med FFP2 maske på sykehuset.
Merkelig at det er så forskjellig fra gang til gang. Konstant jobbe med FFP2-maske høres slitsomt ut!
 
Lurer på om det er noen andre som har termin i Mars23 som er sykemeldte ? Jeg var hos fastlegen for en uke siden pga bekken smerter, hodepine og søvnproblemer, men fastlegen min nekter å sykemelde meg. Hun mener det ikke er grunnlag for sykemelding pga gravidplager.. syntes det virker helt rart! Hvis dere er sykemeldte hva er grunnlaget for deres sykemelding ?
Jeg har termin i desember, men vikaren for min fastlege sa også at det var helt innafor med en sykemelding, siden jeg kastet sånn opp på jobb. Hvis du føler at plagene dine blir værre av å være i jobb, kan du jo alltids bytte fastlege til en som forstår deg bedre, tror faktisk at jeg hadde gjort det om det var meg!
 
Skulle til å si det samme. Sliten, kvalm og FFP2-maske høres ut som en utrolig dårlig kombo…
Ja, frister ikke. Får håpe den prøven er positiv! Jeg må uansett jobbe med ansiktsmaske i helse pga covid greiene. Maske påbud fortsatt. Var sykemeldt under den verste kvalmen da.
 
Back
Topp