Får ikke sove

3barnsmor90

Forelsket i forumet
Sliter veldig med å få sove for tiden. Jeg har hele tiden hatt underskudd på søvn siden fødselen, pga lille har sovet veldig dårlig. Hatt rundt fem-seks timer til sammen i døgnet kanskje, da med korte dupper om natten.
Nå har vi jobbet inn en rutine og får lille til å sove i egen seng. Etter at hun har sovnet kan jeg ligge i flere timer å vente på å få sove. I natt tok det ett par timer, sovnet kanskje rundt tolv, så våknet jeg halv tre pga brystspreng. Stod opp for å pumpe, og har ikke fått sovet igjen etter dette. Har ammet to ganger og lille har sovnet fint etter det. Nå er kl 0715 og jeg får ikke sove :( snart starter dagen også:/
Noen tips? Kommer jo til å vere helt ødelagt i hele dag :(

Kan det være at kroppen deres trenger å bli vant til de nye rutinene? 2 mnd med mangel på søvn for så at kroppen skal få sove kan være en overgang. Varm, beroligende te om kvelden og ingen tv, nettbrett eller mobil en time før?

Kan det være at kroppen deres trenger å bli vant til de nye rutinene? 2 mnd med mangel på søvn for så at kroppen skal få sove kan være en overgang. Varm, beroligende te om kvelden og ingen tv, nettbrett eller mobil en time før?
Ja jeg mistenker at kroppen er overtrøtt på en måte. Har blitt vant til lite søvn. Skal prøve å legge bort tv og mobil siste timen før jeg legger meg. Lese en bok heller. Jeg sitter ofte og spiller candy crush når jeg ammer om natten. Sikkert ganske forstyrrende for hodet :p

Hender jeg også sliter med å sovne igjen etter amming på natta. Jeg drikker kamille-te eller bedtime-tea fra pukka om kvelden, og har en liten termos med bedtime-tea stående på nattbordet. Når jeg ikke klarer å sovne er den teen gull verdt! Eventuelt kan du prøve forskjellige innsovningsteknikker, typ 4-7-8 metoden.. Håper det løser seg snart! :)

Tror det er det at kroppen ikke er vandt til å sove så mye, i kombinasjon med at jeg har mobilen med i senga. I går kveld tok jeg av TV en stund før vi skulle legge oss, lot mobilen ligge i stua i natt. Ammet på soverommet før legging (pleier å amme i stua), hadde dempet belysning og leste litt i en bok. Det fungerte! Jenta mi våknet hver 2-3. time i natt, men fikk heldigvis sove igjen ganske fort etter ammingene :) håper dette vedvarer!

Jeg var så dum at jeg så Svartsjøen på Viaplay igår. Fy den var skummel!! Slet med å få sove etterpå. Var lite gøy å sitte i mørket og amme i tre tiden inatt når minnene fra filmen hjemsøkte hodet mitt :p

Sliter veldig med å få sove for tiden. Jeg har hele tiden hatt underskudd på søvn siden fødselen, pga lille har sovet veldig dårlig. Hatt rundt fem-seks timer til sammen i døgnet kanskje, da med korte dupper om natten.
Nå har vi jobbet inn en rutine og får lille til å sove i egen seng. Etter at hun har sovnet kan jeg ligge i flere timer å vente på å få sove. I natt tok det ett par timer, sovnet kanskje rundt tolv, så våknet jeg halv tre pga brystspreng. Stod opp for å pumpe, og har ikke fått sovet igjen etter dette. Har ammet to ganger og lille har sovnet fint etter det. Nå er kl 0715 og jeg får ikke sove :( snart starter dagen også:/
Noen tips? Kommer jo til å vere helt ødelagt i hele dag :(

Sniker fra feb-16
Sånn har jeg hatt det siden fødsel i februar. Noen netter kan det ta meg opptil 7 timer å sovne. Bare ligger å venter på å få sovne. Klarer ikke bikke over selv inn i drømmeland. Er HELT kake! Noen netter blir det 0 søvn :( Snakket med legen og hun kunne ikke gi meg sovemedisin pga lille. Enda jeg ikke ammer. Man må jo våkne om lille trenger meg. Men jeg MÅ ha søvn snart!?!?!?! Hva gjør man liksom? Lille sover jo 10-12 timer om natten uten å våkne en eneste gang. Har hun gjort siden hun bare var noen uker gammel. Så hun er jo bare herlig! Det er JEG som er problemet!

Sniker fra feb-16
Sånn har jeg hatt det siden fødsel i februar. Noen netter kan det ta meg opptil 7 timer å sovne. Bare ligger å venter på å få sovne. Klarer ikke bikke over selv inn i drømmeland. Er HELT kake! Noen netter blir det 0 søvn :( Snakket med legen og hun kunne ikke gi meg sovemedisin pga lille. Enda jeg ikke ammer. Man må jo våkne om lille trenger meg. Men jeg MÅ ha søvn snart!?!?!?! Hva gjør man liksom? Lille sover jo 10-12 timer om natten uten å våkne en eneste gang. Har hun gjort siden hun bare var noen uker gammel. Så hun er jo bare herlig! Det er JEG som er problemet!
Veldig slitsomt å ikke få sove.. Nå begynner det å gå bedre med meg, har slått av TV en stund før vi legger oss, og lar mobilen ligge i stua.. Etter at lille har sovnet, ligger jeg i senga og leser litt i en bok, med bare ett lite nattlys på.. sovnet greit etter dette.. men min lille jente våkner veldig ofte, så blir likevel lite søvn.. så nå trenger jeg tips til hvordan få henne til å sove lengre strekk.. nå er det bare 1-1,5 time søvn om gangen :/

Veldig slitsomt å ikke få sove.. Nå begynner det å gå bedre med meg, har slått av TV en stund før vi legger oss, og lar mobilen ligge i stua.. Etter at lille har sovnet, ligger jeg i senga og leser litt i en bok, med bare ett lite nattlys på.. sovnet greit etter dette.. men min lille jente våkner veldig ofte, så blir likevel lite søvn.. så nå trenger jeg tips til hvordan få henne til å sove lengre strekk.. nå er det bare 1-1,5 time søvn om gangen :/

Min lille er strax 9 mnd og sovet hele natten fra hun var pitte liten. Eneste jeg har gjort er å være aktiv på dagtid. Så hun ikke har sovet hele dagen. Da blir det jo selvfølgelig lite søvn om natten. Pluss rutiner med siste måltid, bade, kremer, dempet lys og i seng med smokken. Har ikke ammet i søvn osv. Så hun har klart å sovne av seg selv. Noen av gangene hun har våknet om natten har jeg gitt smokken for å se om hun roer seg. De fleste gangene har det vært nok. Men hvis hun fortsatt er urolig har jeg gitt flaske. Så deilig nå om hun våkner om natten finner hun bare en smokk selv og sovner igjen.

Back
Topp