Får ikke nok melk :((

Ra2

Glad i forumet
Nå er snuppa 8 dager. jeg har hatt henne på puppen "hele tiden" Sitter opp til 4 timer i strekk. Da tror jeg hun sovner av utmattelse. Hun har ikke 5 våte bleier i døgnet slik de skal ha. Knappe to kan jeg tenke meg. I går be hun veid av helsesøster, og har gått litt ned siden tirsdag.

I sted måtte jeg gi henne litt nan. Og nå får hun omsider sovet litt. Stakkars lille pia vår...

Jeg klarte ikke å få nok melk til forrigemann. Hadde ønsket SÅÅÅ å få det til nå! Vet ikke hva mer jeg skal gjøre. Jeg drikker ammete. Jeg  har tatt akupunktur og beibisen til puppen konstant.

Noen flere tips???

Flere som har slik erfaring?

Gratulerer med bebisen! Håper situasjonen bedrer seg for deg og at dere får den hjelpen dere trenger for å komme i gang med ammingen.

Få våte bleier er et tegn du er obs på og det er bra! Nå er det viktig å passe på at bebisen din ikke blir dehydrert. Det kan være lurt å gi utpumpet morsmelk/eventuellt tillegg med kopp(medisinbeger), skje eller doseringssprøyte for å unngå sugeforvirring. Medela har også en ny flaskesmokk som skal gjøre det lettere å skifte mellom pupp og flaske. Medela Calma flaske

Det er mulig at sugetaket ikke er optimalt, om ungen ligger i timesvis ved puppen og likevel ikke får nok mat. Har helsesøster vurdert om sugetaket er optimalt?

Hva slags ammete er det du tar?
Enkelte urter, også noen som finnes i enkelte produkter som kaller seg ammete (ganske ille egentlig) kan nedsette produksjonen. Dette er Oregano, Peppermynte og spearmint, Timian, Salvie, Persille og Gravmyrt

Anbefaller at du tar kontakt med enten en ammehjelper, som du finner her: http://ammehjelpen.no/fa-ammehjelp eller forlanger at helsesøster hjelper deg
Vil også råde deg til å lese ammehjelpens side om lite melk, her kan det være gode råd :) 
http://ammehjelpen.no/artikkel/7/Lite-melk

Håper virkelig du får en løsning på ammingen som du kan trives med :)

Dette sliter jeg også veldig med, antagelig pga PCOSen. Først vil jeg si at melken min kom ikke skikkelig i gang før på dag 12....
Dette er mitt tredje barn så jeg kan dele mine erfaringer med deg.
Regner med at du får oppfølging på helsestasjonen med tanke på disse bleien og sugetekknikken osv.

Alle 3 snuppene har gått ned 10 % så jeg må gi tillegg etter hvert måltid i starten. Men for at jeg skal få opp melkeproduksjonen gir jeg alltid av meg selv først. Min 15 min på hver pupp og max 30 min, hver tredje time (hver fjerde, femte time på natta). Dersom du holder på lenger kan dette gjøre til at du hindrer melkeproduksjonen fordi du sliter deg ut, men er det kos for dere begge kan de suge lengre.. 
Etter at jeg har gjort det gir jeg de det de vil ha av MME..

Når vekten begynner å gå opp igjen og bleiene er gode og blaute, kutter jeg ut mme og kun gir av meg selv, samme måte som nevnt ovenfor bare at jge gir hver andre time og hver fjerde på natta, (av og til oftere). Noen ganger må jeg gi litt mme, eller kokt vann, når det ikke er mer å hente hos meg, hun er urolig og jeg har latt hun sug 15-30 min på hver pupp ett par ganger.. 

Det er ingen garanti for at dette vil fungere for deg, men jeg har klart å få opp melkeproduksjonen med dette. Alt dette har jeg hørt fra jordmødre, ammehjelpen og barneleger. 
Vi var innlagt på barneavdelingen med Synne når Live var ca.2 uker gammel, å da hadde jeg fult helepersonell til min rådighet hele tiden, å sprang mellom barsel og barneavdelingen for å få hjelp. I tillegg var den sykepleieren som hadde Synne veldig mye, Ammehjelper. Så alt dette er gitt av fagfolk.. Du må nok finne din måte å gjør det på hvor du også bruker dine erfaringer.
Så vil jeg si at Emine er snart 3 uker å jeg er ikke enda i mål. Jeg gir tillegg på kvelden, jeg må veie henne en gang i uken, og hun kan også drikke andrenhver timen noen dagen. Men jeg vet ikke om dette er suttebehovet,økedag eller om jeg ikke har nok melk. Jeg stoler ikke på meg selv når det kommer til amming så det er vanskelig for meg å klare det. 
Men jeg gir meg ikke!!!

Ønsker deg masse lykke til, og håper at du klarer det. Men husk at det er ikke noe nederlag å gi tillegg :-)

Tusen takk for gode svar jenter!! Og gode råd!! Det hjelper godt på skal jeg si dere. Jeg har nå valgt å gi mme etter pupping hvis hun ikke er fonøyd. Jeg sliter meg ut ellers og babyen blir dehydrert. Tror også at med mer hvile kan produksjonen komme seg igjen. Ved første mme tenkte jeg at nå er det over, ...jeg klarte det ikke denne gangen heller. MEN jeg må tenke at det er en strategi for å få opp melkeproduksjonen igjen :))

Helsesøster har sett på sugetak. Det ser greit ut. Selv syns jeg hun har litt lite av brystvorten i munnen, og da mindre stimulering på melkekjertlene. Men jeg klarer ikke å få henne til å ta et større tak.

Jeg skal prøve strategien med pupp og etterfyll med mme + få hvile selv for økt produksjon. Krysser fingrene for at det går :))

Hvordan går det med deg?

Om du selv oppfatter sugetaket som 'feil' ville jeg kanskje fått en annen til å se på det, for ved så lange sugeperioder og lite melk som kommer ut så stimuleres muligens ikke produksjonen så mye som nødvendig for å få opp produksjonen. Nyfødte vokser heldighvis fort, så munnen blir større eterhvert og da får bebien bedre tak :)

Om det ikke går seg til rimelelig snart bør du få kyndig hjelp på Helsestasjon, ammepoliklinikk eller hos en ammehjelper. Det skal ikke være nødvendig å slite med dette alene.

Back
Topp