Får ikke melk :(

justair

Gift med forumet
Nå skjønner jeg ingen ting, har gjort alt rett for å få opp melkeproduksjon men funker ikke.

Fødte en gutt 22 januar. Fødseln ble litt dramatisk og jeg fikk noen komplikasjoner ifbm/ette fødseln- mistet mye blod og fikk en kraftig infeksjon(CRP på over 100). To dager etter fødseln var blodprosenten nede i 50,4-, dvs hb(hemoglobin) på 7,2 så da fikk jeg blodoverføring å dagen etter var den på rundt 9 å steg deretter. To uker etter fødseln var alle blodprøver normale. Hadde ikke matlyst så ble lite mat, men det greide jeg fikse på.

Ammingen gikk aldri bra for hadde så lite melk i starten(3-4ml) å babyen greide ikke ta tak å holde på det.

Fant ut jeg skulle ha økedager for å få mere melk siden jeg bare fikk kanskje 10 ml etter å ha pumpet i 30 min på begge sider. Så har nå i nesten en uka hatt økedøgn hvor jeg har pumpet ofte, søvd bra, spist godt og fornuftig, slappet godt av mens jeg pumpet, håndmelket litt, stimlert bra og brukt hormon nesespray.

Nå 6 dager etter jeg bynte har jeg enda ikk fått mer melk, får ut maks 20 ml(da er jeg heldig) å da har jeg pumpet minst 30 min på begge sider... men det blir liksom ikke mer...

Noen som og har hatt det slik? Og evt hvordan gikk det?

Føler jeg snart må gi opp, for på onsdag drar samboer ut på jobb(jobber offshore så blir borte 2 uker) å da får jeg jo ikke akkurat pumpet så mye siden må gi mat på flaske....

Huff, at noe så naturli skulle være så vanskeli...

1. 1star.png

SilligAndre møte med forumet
    Ikkje gi opp før du har vert til legen å fått en afipran kur! Bivirknin Av afipran er økt melkeproduksjon ! Man går på en kur i 3 veke! De funka! Melka Mi kom
    for fullt etter noken få daga. Eg amma i 9 mnd med kun et bryst. men bør pumpe et par ganga for dagen, etter amming, for å hjelpe produkuksjonen litt i gang:)

Jeg hadde det sånn som deg med nr en.. Skulle ønske noen hadde fortalt meg om afipran så jeg ikke hadde gitt opp..

Det som øker melkemengden best er jo at babyen dier. Pumpe og håndmelking får ut mye mindre melk enn babyen gjør. Så mest sannsynlig har du mer melk enn du tror.
Jeg kan feks pumpe ut bare 30-40 ml med pumpe, men hvis jeg fortsetter med håndmelking ka jeg få ut like mye og da tilsammen få ut 60-80 ml på ett bryst. Og babyen får ut mer.

Dessuten er stress en faktor som gjør at melkeproduksjonen sliter med å komme igang.

Prøv også ammete, malt.
Unngå mat som hemmer produksjonen. Står mye bra på ammehjelpen.no sine sider. Der står det også en liste over ting som hemmer produksjonen. Feks mynte og oregano.

Ikke gi opp, jeg har selv stått på som bare det denne gangen og ammer fortsatt opptil 6 ganger i døgnet. Frøkna er 8.5 mnd

lykke til!

Huff, det er skikkelig stress, men du må hugsa at baby mest sannsynlig får ut mykje meir ved amming enn det du får ut ved å pumpe!!
Eg pumpa meg i 3 mnd med førstemann, og fekk det til til slutt. Glad i ettertid at eg ikkje gav opp. Det eg virkelig kunne ønska nokon fortalte meg er at det er ikkje skal pumpe meir enn 15-20 min på kvart bryst. Eg satt jo som deg både i 30 og opp til 60 min for å få ut nok. Heller pumpe oftare. Og prøv å amme ved kvart måltid uansett. Pumping og amming på natt økar produksjonen mest. Masse lykke til.
Husk at delamming er bedre enn ingen amming:)

Sniker litt.. det att du ikke får ut melk når du pumper betyr ikke att du ikke har melk... jeg fikk ikke ut melk når jeg pumpa, men melk hadde jeg:-)
Jeg prøvde alle triks, men ble aldri venn med den pumpa.
Det du kan gjøre er jo å ta en tur på helsestasjonen og veie lille før og etter amming. Da ser du jo hvor mye lille har fått i seg:-) og natt amming/pumping er veldig effektivt for å øke produksjonen:-)
Uansett, Lykke til!

Back
Topp