Får ikke lov å ha kiwi i barnehagen..

Sunshine1983

Elsker forumet
Mannen hentet Odin i barnehagen igår. Kom hjem og fortalte at vi ikke måtte finne på å ha Kiwi i nista til Odin. Det var ett barn som var veldig allergisk... Syntes det var noe spesielt, at det er foreldrenes ansvar å passe på at allergikeren ikke får i seg kiwi?
I de barnehagene jeg har jobbet i så har ikke de andre barna fått forbud om å ha med seg forskjellige matvarer som et barn er allergisk mot. Der har det vært de ansattes oppgave å passe på barna, så de ikke kommer i kontakt med det produktet.
Og det betyr jo egentlig at hvis de har ett barn som er allergisk mot sitrus, ett barn som er allergisk mot kiwi og ett annet barn som er allergisk mot mel og melk. Så kan jo ikke de andre barna ha med seg niste omtrent...?

Eller hva tenker dere om det? Kanskje jeg er helt på bærtur[:D] Kanskje dere med allergiske barn har en annen oppfatning enn meg?

kan jo være at han er så allergisk at han blir kjempe dårlig bare av å ha det i samme rom? ikke vet jeg..?

Det er faktisk barn så er så allergisk at hvis de bare har kiwi eller andre frukter de ikke tåler i rommet blir de dårlige.
Det er nok bare derfor, tror ikke de ville hatt sagt det hvis ikke.

ORIGINAL: MaMilis

kan jo være at han er så allergisk at han blir kjempe dårlig bare av å ha det i samme rom? ikke vet jeg..?

Men kiwi spres ikke med lufta vil jeg tro? Er jo fast form... Og han hadde fått spise det den dagen, siden de hadde glemt å si det til oss. Men kan jo være at barnet det gjaldt ikke var der selvfølgelig... Ikke vet jeg. Må vel spørre de, istedet for å lure på det der...

ORIGINAL: jettemor

Det er faktisk barn så er så allergisk at hvis de bare har kiwi eller andre frukter de ikke tåler i rommet blir de dårlige.

Ok, så kiwi kan spres via luft? Ser at appelsin kan spres gjennom luft. Pga det spruter og lukter veldig.. Men kiwi?

Jeg vet det at i vår barnehage er det et barn som er veldig allergisk å barnehagen har noe de ikke kan ha i samme rom som barnet men nå har ikke vi med noe mat til ungene for det står barnehagen for så blir litt lettere. Men det er nok sånn som mange reagerer på nøtter er de i et rom med nøtter kan noen bli alvorlig syke dersom de ikke tåler det. :S

kan kanskje være at det barnet ikke tåler berøring fra kiwi? Er jo noen som er allergiske på den måten, de kan ikke bli tatt på, eller komme i kontakt med noen som har spist det. Da skjønner jeg at man blir nektet å ha med kiwi. Men, sånn som meg, jeg er allergisk, men bare ikke jeg tar på kiwien selv er det greit. Har ikke no problem med å være i samme rom, eller komme i kontakt med noen som har spist, hadde dette barnet hatt den type allergi, da er det vel litt overdramatisert[8D]

Syns det høres veldig fornuftig ut av barnehagen å si ifra at de ikke vil ha kiwi i barnehagen siden et annet barn er allergisk jeg....! Tenk deg selv hvis ditt barn var veldig allergisk, da er det trygt å vite at risikoen for å bli utsatt for det ikke er tilstede i barnehagen!

Er jo bare å sende med guttungen noe annet vel?

ORIGINAL: Kaizer

Syns det høres veldig fornuftig ut av barnehagen å si ifra at de ikke vil ha kiwi i barnehagen siden et annet barn er allergisk jeg....! Tenk deg selv hvis ditt barn var veldig allergisk, da er det trygt å vite at risikoen for å bli utsatt for det ikke er tilstede i barnehagen!

Er jo bare å sende med guttungen noe annet vel?

er jo igrunn ganske sant, det du sier[8D] Det er jo bare en kiwi... Finnes jo mange andre frukter å velge mellom[:)]

det blir vel litt enklere når barna blir større også da! sånne allergi barn er veldig flinke til å passe på å holde seg unna ting de ikke tåler. men nå er han nok for liten til å ikke vite selv, og unger deler faktisk av matpakkene sine samma hvor mye vi voksne sier de ikke skal gjøre det!

En gutt i en barnehage jeg jobba i for noen år sia var skikkelig alergisk mot egg. og han var ca 5 år da. og han kunne omtrent lukte at det var egg i forskjellige ting! kjempe flink! husker godt engang han var overbevist over at det var egg i en kake. og mamman som hadde bakt kaken sa: det er ikke ikke egg i jeg kan garantere deg det! så gutten spiste..

par min senere var han kjempe dårlig, og måtte få sprøyte å på legevakta å hele greier! han hadde rett han gitt! det var egg i kakemixen..

Jeg ser den om barnet overhode ikke kan være i samme rom som det det er allergisk mot. Men uansett så har barnehagen dritt på draget ved å ikke sende ut et infoskriv om det allerede ved oppstart! Ja, det finnes nok av frukter å velge i, selvfølgelig. Ville bare høre hva andre mener om det. Så kan man jo ha forskjellige meninger. Men nå har vi jo ikke fått noe info om det, så når den infoen kommer.. For det må den jo. For det kan jo være tilfeldig at jeg fikk vite det nå. Så vil det jo stille seg annerledes om ungen kan dø av å være i samme rom. Selvfølgelig. Men det hadde jo vært synd om det var 5 forskjellige barn med 5 forskjellige allergier i den graden... Men det er jo ikke tilfelle nå, heldigvis[:D]
Ikke visste jeg at noen kunne være så allergisk heller! at de ikke kan være i samme rom liksom...
Lærer noe nytt hver dag, så lenge man lever![:)]

ORIGINAL: MaMilis

det blir vel litt enklere når barna blir større også da! sånne allergi barn er veldig flinke til å passe på å holde seg unna ting de ikke tåler. men nå er han nok for liten til å ikke vite selv, og unger deler faktisk av matpakkene sine samma hvor mye vi voksne sier de ikke skal gjøre det!

En gutt i en barnehage jeg jobba i for noen år sia var skikkelig alergisk mot egg. og han var ca 5 år da. og han kunne omtrent lukte at det var egg i forskjellige ting! kjempe flink! husker godt engang han var overbevist over at det var egg i en kake. og mamman som hadde bakt kaken sa: det er ikke ikke egg i jeg kan garantere deg det! så gutten spiste..

par min senere var han kjempe dårlig, og måtte få sprøyte å på legevakta å hele greier! han hadde rett han gitt! det var egg i kakemixen..

Jøss, så bra at han kunne kjenne det selv! Imponerende!

Kan og legge til at jeg har jobbet i en barnehage hvor det var ett barn som var kjempeallergisk mot melk og melkeprodukter. Og der var vi hele tida påpasselig med at det barnet satt på en ende av et bord, aldri ved siden av andre barn. Og vi var alltid i nærheten og passet på at ingen delte maten sin med dette barnet. Og det fungerte, er bare å være nøye og påpasselig!

Jeg har absolutt hørt om tilsvarende, mamma har jobba som førskolelærer i 30 år og hatt noen sånne sære tilfeller. Da er det snakk om ekstremallergikere med alvorlige komplikasjoner når de kommer i kontakt med allergenet da, det er jo ikke spesielt vanlig. Så jeg synes i og for seg at det er greit at barnehagen gjør det de må i en sånn situasjon, barnet må jo i barnehagen selv om det er allergisk. Helt enig i at informasjonen til foreldrene burde vært mye bedre da, regner med at foreldrene til barnet heller vil ha ungen utlevert litt framfor å mase om taushetsplikt i en sånn type sak?

Jeg hørte nå, men er ikke sikkert at det er tilfellet... Men dette barnet som er allergisk går visst på en stor avdeling. Og har jo minimal kontakt med avdelingen til Odin. Men de har en regel som gjelder for hele barnehagen. Det er oppslag om det hos de store avdelingene, men ikke hos de små....

Men som sagt, jeg er ikke helt sikker på om det kan være flere med den allergien da. Men snakket med kusina mi som harsønnen sin i samme barnehage på stor avdeling. Og ho sa det var på den ene store avdelingen

Har også hørt at kiwi til små barn er noe av det værste man gir ifht utvikling av allergi. Jordbær, egg og sitrusfrukter er ikke i nærheten. Men det er jo greit å ha en regel for hele bhg. Kan jo hende at det ved et tilfelle at barnet må inn på avdelingen...

Men enig om at info burde bli gitt likt over hele huset, hvis det er noe som nektes å tas med.

ORIGINAL: Sunshine1983

ORIGINAL: jettemor

Ok, så kiwi kan spres via luft? Ser at appelsin kan spres gjennom luft. Pga det spruter og lukter veldig.. Men kiwi?

tror nok ganske sikkert at kiwi kan spres i lufta når nøtter kan...
jeg har hatt flere unger på jobb som har vært allergiske mot mye på den måten....

hun ene måtte for eksempel hentes med sykebil fordi det var brukt nøtter på klasserommet kvelden før på juleverksted. noe læreren ikke visste om da de begynte første timen....

Hvis et barn er så allergisk så må dere i alle fall få skikkelig beskjed! Dårlig av barnehagen å komme og "kjefte" på dere i etterkant.

Men synes også det høres litt ekstremt ut hvis barnet faktisk går på en annen avdeling. Men det kan vel være tilfelle...

Om Oliver hadde vært innmari allergisk mot noe, så hadde jeg nok satt veldig pris på at barnehagen gjorde sitt ytterste for å sikre at han ikke fikk i seg dette. Selvom det virker aldri så hysterisk så får man aldri vært forsiktig nok- Det er mye som skjer i en barnehage, og uansett om de ansatte passer på dette barnet ver hvert måltid, så hadde jeg nok følt meg mye tryggere som mor om det barnet var allergisk mot ble kuttet helt ut i barnehagen.
Sikkertheten til ungene kommer foran alt...

Mini sitter å deler ut maten sin i barnehagen han. Kan raskt få i seg det naboen har, skal ikke mange sekundene til der. Syns det høres fint ut med tanke på de med allergiungen.

Ja, etter å ha fått info fra barnehagen og litt forskjellig syn fra flere hold, så ser jeg hvorfor de har bestemt at kiwi ikke skal medbringes i barnehagen.. Av og til så kan det være godt å høre meninger fra flere! [:D] Lett å dømme litt fort noen ganger[8D] Men det hadde selvfølgelig vært lettere om de bare hadde sendt ut dette skrivet med en gang. 

Back
Topp