Får ikke kontantstøtte

Mrsgavo

Første møte med forumet
hei,

Jeg har en liten gutt på snart 1 år som ikke får plass i barnehage før i august. På grunn av nye regler som kom juli 2017 så har vi ikke rett på kontantstøtte. Dette er fordi min mann er fra Australia og har bare bodd i Norge i 4 år. Han har hatt full jobb og betalt full skatt alle de 4 årene, men likevel har ikke vi rett på kontantstøtte før han har vært her i 5 år!

Grunnen til at jeg skriver dette er for å høre om det er andre som opplever det samme som oss? Jeg syns det er helt sprøtt at det skal være sånn! Jeg skjønner hvorfor denne regelen har kommet, men JEG er jo norsk, burde ikke det ha noe å si? Om jeg var alene med barnet hadde jeg fått støtten!

Føler regjeringen har fått igjennom denne loven litt for enkelt, noen som er enige?

hei,

Jeg har en liten gutt på snart 1 år som ikke får plass i barnehage før i august. På grunn av nye regler som kom juli 2017 så har vi ikke rett på kontantstøtte. Dette er fordi min mann er fra Australia og har bare bodd i Norge i 4 år. Han har hatt full jobb og betalt full skatt alle de 4 årene, men likevel har ikke vi rett på kontantstøtte før han har vært her i 5 år!

Grunnen til at jeg skriver dette er for å høre om det er andre som opplever det samme som oss? Jeg syns det er helt sprøtt at det skal være sånn! Jeg skjønner hvorfor denne regelen har kommet, men JEG er jo norsk, burde ikke det ha noe å si? Om jeg var alene med barnet hadde jeg fått støtten!

Føler regjeringen har fått igjennom denne loven litt for enkelt, noen som er enige?
Føler virkelig med deg :( det er helt på trynet! Klem

Jeg skjønner frustrasjonen og synes det er dumt det skal påvirke på denne måten. Er enig i grunnen for loven men de dro den litt langt.

:Heartblue Føler med deg! Synes den manglende barnehagdekningen er helt på trynet og at loven ikke gir mening med mindre du er garantert plass fra foreldrepermisjonen er over.

Full forståelse for frustrasjonen din. Typisk sånt vedtak som er gjort så forhastet at det ikke er fullt gjennomtenkt...

Og føyer seg inn i rekken norske ordninger (fex den nye permisjonsordningen) hvor man kommer bedre ut av det om man går fra hverandre når man får barn. Helt på trynet...

Nå er forslaget å fjerne den helt enkelte steder. De skylder på innvandring, lære de norsk og få deg jobber i stedet for kontantstøtte. Jeg har mottatt kontantstøtte og dermed spart staten penger i flere år. Nå skal de snart betale mer siden jeg er under utredning på kroniske sykdom/ sykdommer og de vil ha meg i jobb som staten betaler. Da får jeg mer enn kontantstøtte. Skjønner ikke helt tankegangen innimellom siden så mange blir straffet.

Back
Topp