Får ikke gå til legen

Hageblomsten

Forelsket i forumet
26. april skal jeg til min første kontroll hos fastlegen. Da jeg bestilte timen forklarte jeg at det beste er om timen er etter kl. 16, ettersom jeg har vansker med å få fri (ansatt 100% dagtid). Mitt legekontor stenger selvfølgelig kl. 16, så det gikk ikke. Sa ja til time kl. 09 og krysset fingrene for at det ville ordne seg.

Nå har jeg sagt ifra til sjefen min at jeg skal til legen og rekker ikke komme på jobb før kl. 11. Den dagen skal han selvfølgelig på et sjefsmøte, og vi har ingen andre ansatte til å jobbe på dagtid. Dustete som sjefen min er, har han alltid en unnskyldning som gjør så jeg ikke kan ha private ærender i arbeidstiden (selv om jeg kan bruke avspasering på det). Selv gjør han alt han vil i arbeidstiden, om det er å kjøre motorsykkel, åpenbar snapping eller dra hjem for å slippe inn håndverkere.

Jeg vil virkelig ikke utsette denne legetimen, for har ventet lenge nok :(

Du har krav på persmisjon opp til en halv arbeidsdag om du skal til legen

Du har krav på fri fra jobb for svangerskapskontroll(hvis det er det du skal),det står i arbeidsmiljøloven det :) Om du får betalt er imidlertid opp til arbeidsgiver.

Men han kan jo ikke nekte deg å gå til legen! Snakk med noen kollegaer om de vært borti samme?
Har aldri vært borti din situasjon, men du må jo bare gå til legen...!

Kan væl ikkje nekta deg å gå till legen, de hade eg undersøkt om
Han har lov till.

Hentet fra lovdata.no: "....Etter arbeidsmiljølovens §12-1 har arbeidstaker som er gravid rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden....."

Veldig merkelig oppførsel synes jeg. Det ser ut som du må hjelpe han litt med lovtekster fremover. Håper dette kan hjelpe deg litt på vei :)

Du har krav på fri til legen, uten lønn til vanlig, med lønn ved svangerskap.
Om arbeidsgiver ikke ser mulighet for at du ikke er på jobb kan han betale for privat lege utenfor arbeidstid, men da skal han stå for all kostnad.

Bare reis.
Dersom han prøver seg på noe, ringer du bare en advokat. ;)

Hentet fra lovdata.no: "....Etter arbeidsmiljølovens §12-1 har arbeidstaker som er gravid rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden....."

Veldig merkelig oppførsel synes jeg. Det ser ut som du må hjelpe han litt med lovtekster fremover. Håper dette kan hjelpe deg litt på vei :)
Oy, fantastisk! Skal virkelig bruke denne :D

Jeg spør aldri. Jeg informerer i god tid i forveien og drar.

Fikk ringt legekontoret og endret til dagen etter. Informerte sjefen min om dette, men da skulle han plutselig være borte den dagen også..
Sitter her og prøver å holde igjen tårene, for er så utrolig lei og oppgitt over dette (hjelper ikke akkurat at hormonene er i full sving i tillegg :p).
Det kommer uten tvil til å bli en skikkelig kamp hver gang jeg skal på kontroll.

Fikk ringt legekontoret og endret til dagen etter. Informerte sjefen min om dette, men da skulle han plutselig være borte den dagen også..
Sitter her og prøver å holde igjen tårene, for er så utrolig lei og oppgitt over dette (hjelper ikke akkurat at hormonene er i full sving i tillegg :p).
Det kommer uten tvil til å bli en skikkelig kamp hver gang jeg skal på kontroll.
Bare dra. Du har krav på det, så han kan ikke gjøre noenting. :)

Jeg er eneste ansatt på dagtid, så det er nærmest umulig å få noen til å steppe inn for meg
Det er vel ikke ditt problem hvis legen jobber også bare på dagtid.

Bare dra. Om arbeidsgiver nekter deg, så si du er syk e.l. :p
Alle kan bli syke selv om det ikke er noen til å steppe inn.

Men som andre nevner her, så kan han ikke nekte deg å dra til legen.

Det er ikke din oppgave å finne en stedfortreder, og du skal ikke ha dårlig samvittighet for det.
Ikke for å gre alle over én kam, men mannlige sjefer er ofte flinke til å spille på samvittigheten til kvinnelige ansatte, fordi så mange av oss er "flinke piker," som tror arbeidsplassen faller sammen om vi er borte én dag.
Det er ingen bedrifter som går dukken av at han stepper inn en dag, at ingen er på jobb, eller at man leier inn en vikar.
Det finnes vikarbyråer for så og si alle bransjer.

Bare gjør som en annen nevnte over her; informér, ikke spør.
"Den 18. skal jeg til legen kl.13." ;)

Det er ikke ditt problem, du har krav på fri og sjefen din har ansvaret for at noen stepper inn for jobben din, om ingen kan må han gjøre det selv. Så kjipt er det å være sjef, noe må den ekstra lønna deres gå til. Så reis til legen med god samvittighet, og vis til lovverket om sjefen surner :)

Back
Topp