Får ditt barn konsekvenser...

Millamillo

Elsker forumet
Januarskatter 2015
.... om det ikke hører på det du sier? Isåfall, hva slags konsekvenser?

Jeg begynner å bli rimelig frustrert over min snart 3-åring, som faktisk virkel tett i ørene iblant.
Hver morgen kommer hun inn i senga vår, der lillesøster ligger i senga si, i fotenden vår. Derfor er det veldig moro å stå å se og snakke med henne der. Men, så sier jeg at hun ikke får legge seg oppi der, da hun har en tendens til å havne oppi. Men det hører hun ikke på. 2 min, så ligger hun der. Det skjer så mange ganger på rad at jeg tar henne med på rommet sitt å sier hun må være der til vi står opp. Det er så forferdelig slitsomt å starte dagen med krangling, å nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Noen forslag?

Last edited:
Han største til oss får alltid tre advarsler, så blir han fjernet fra situasjonen! Da blir han forbanna.. Og vi har som regel de samme kranglene hver dag!! Men jeg prøve å ikke gi meg...
Om kveldene deler guttene rom så han har en tendens til å klatre oppi sprinkelsenga til han på 1........ Har starta med klistermerkebok nå da der han får en is for hvert 5.klistermerke og det hjelper utrolig bra :D

Jeg tenker at det er oppmerksomheten hun vil ha jeg da, jeg ville ikke tatt henne med på rommet igjen og sagt hun måtte bli der til dere ståropp, hun er jo bare 3år.
Kan hun legge seg i senga til dere?

Du er sikker på at hun forstår hva du sier?

Unger prøver gjerne igjen og igjen når de har fått til å snike seg til ting. Forhindre henne å gå oppi, ellers vet hun at det er en mulighet og håper hun får vært der litt før hun blir tatt ut.

Så ville jeg bare stått opp med henne med en gang istedenfor å lage en krangel og straff ut av det. Kan hende hun gjør det bare for å få deg opp av senga. All oppmerksomhet er god oppmerksomhet.

Nå var dette bare ett eksempel på "trassen" hennes. Og nei, jeg er ikke klar for å stå opp kl 5 om morgenen. Hun ligger i senga vår en stund, men er fryktelig urolig.

Javel men det kan være årsaken til at hun trasser.

Generelt er mitt råd å forhindre at hun får sneket seg til ting du sier hun ikke får gjøre - konsekvent.

Vi gir konsekvenser og har hatt perioder med vår hvor vi både har måtta stramma inn og slakka på konsekvensene. Syns det er viktig å lære at en handling gir konsekvens.

Men, i akkurat det tilfellet du beskriver så vet jeg ikke om en konsekvens vil være rette veien å gå, og sier meg enig egentlig ganske i det Mrs Lutz skriver:)

Back
Topp