Får deres barn ukelønn? Evt hvor mye?

B

Bellabanan

Guest
Jeg har tenkt til å kanskje innføre det her i huset.. Men litt usikker.. Hva gir dere og hvor gamle er de?
 
Mine er for små enda, men da jeg gikk på barne-/ungdomsskolen så fikk jeg 200kr i uka, da støvsugde jeg halve huset, gikk ut med søpla, på tur med hunden osv :)
Jeg ville tenkt litt på hvor gamle de er og om de har oppgaver :)
 
11-åringen får 50 kroner uka. Han mener selv det er i minste laget, men i forhold til innsatsen hjemme er det mer enn nok. Han vet at satsen øker med ansvar og oppgaver, men han er ikke interessert.
 
Vi har ikke begynt med noe fast ukelønn. Men prøver å lære barna at man ikke alltid kan få det man ønsker seg hele tiden uten å jobbe for det. Så hvis de hjelper til med diverse oppgaver i huset av og til så får de litt småpenger de kan putte på sparebøssen sin sånn at de kan spare opp penger til det de ønsker seg. De er 7 år og snart 4 år :happy:
 
De er 10 og 12 år, og får 100kr/uka hver som vi setter inn på bankkortene deres :)

Oppgaver:
1. Rydde kjøkkenet skikkelig annenhver dag etter middag (setter inn i oppvaskmaskinen, tørker bord og benk, går ut med søpla, renser vasken, og rydder etter "kokken"). Ikke på lørdager. Hvis en ikke gjør det skikkelig må h*n rydde neste dag også.

2. Tar ut av oppvaskmaskinen 2 ganger

3. Rydder rommet 1× (rydder, støvsuger og tørker over pult+nattbord).

4. Legger på plass egne klær (som jeg legger nyvasket på sengene deres)
 
Mine er 12 og straks 14. De får ikke ukelønn. Vi har prøvd å innføre det noen ganger med det har bare gått i stå for oss alle tre.

Dem hjelper til hjemme med det jeg ber om, og de får penger til det dem trenger og har lyst til. innenfor rimelighetens grenser så klart.
 
De får 100 kr hver. For de pengene skal de kjøpe lørdagsgodt og så sparer de resten. Funger godt.

De er 10 år, 8 år og 5 år.
 
Vil innføre det etterhvert, usikker hvor mye, men har tro på å lære de at de må prioritere hva de vil ha. Rydder av egen tallerken etter måltid idag og vil få mer oppgaver etterhvert...
 
Vi har ikke ukelønn, men 11-åringen får betalt for arbeid.
Vi har en liste med arbeidsoppgaver hun kan gjøre og hva hun får betalt for de. I tillegg gir vi henne 50 kr i uken hvis hun blir ferdig med leksene sine tidsnok. Dette er både hun og vi fornøyde med :)
 
Back
Topp