Får dere fri fra jobb for kontroller?

Snøkrystall

Forelsket i forumet
Hvordan gjør dere det i forhold til jobb?
Jeg vurderer å fortelle sjefen om hva vi holder på med, for å lufte muligheten om jeg har rett til fri for kontroller, med eller uten lønn.
Det begynner å bli slitsomt å bytte vakter, eller få avspasering for kontroller (har flere timer reise hver vei). Hvis jeg har rett på fri vil jeg gjerne benytte meg av det de dagene det ikke passer i forhold til jobb. Finner lite konkret om dette og det virker som det varierer veldig og er opp til arbeidsgiver å bestemme. Jeg jobber statlig.
Hvordan gjør dere andre det?[emoji4]

Nå er jeg ufør, men i 2013 så fikk jeg med sånne lapper jeg leverte på jobb, med grunn og at det var "gyldig" fravær, mener jeg å huske :)

Du har da en tariffavtale som regulerer dette om du jobber statlig?
Jeg tar sykemeldinger fordi det er så lang reise og det er mindre styr enn å søke permisjon.

Vet ikke om det er forskjell fra jobb til jobb,men der jeg jobber(helsevesenet) søker jeg bare velferdspermisjon. Ingen problemer med å få innvilget fri [emoji4]

Jeg har nok en tariffavtale og har forsøkt å lese meg frem, men skjønner meg ikke på sånne ting[emoji85]
Må man legge frem «bevis» for timen når man søker velferdspermisjon? Regner ikke med det er noe problem når vi kommer over i det offentlige, men vet ikke om man får det/har rett på det når man går privat?[emoji4]

Jeg har nok en tariffavtale og har forsøkt å lese meg frem, men skjønner meg ikke på sånne ting[emoji85]
Må man legge frem «bevis» for timen når man søker velferdspermisjon? Regner ikke med det er noe problem når vi kommer over i det offentlige, men vet ikke om man får det/har rett på det når man går privat?[emoji4]

Tror det er verre med privat behandling enn offentlig mtp velferdspermisjon, men jeg vet ikke sikkert.

Jeg får sykemelding av fastlege til behandlingsdagene mine.

Søker velferdspermisjon :) jobber i kommunen. Aldri vært noe problem. Sjefen min vet hva vi driver med og er veldig støttende :) så jeg bare forteller når jeg skal være borte og det er ikke noe stress:happy:

Og sist gang hvis vi ikke ble borte hele dagen, men bare noen timer, så bare var jeg borte uten å "bruke noe". Da hadde vi kjørevei på ca 1 time.

Søskenforsøk nå så blir vi minimum borte 2 dager pga lang reisevei, så da kommer jeg vel til å søke velferdspermisjon på alt tenker jeg. (Hvis jeg ikke tar noen kontroller nærmere). Usikker på hva det blir til :happy:

Fikk velferdsperm i begynnelsen. Men det ble så mange kontroller at etterhvert måtte jeg bruke avspasering. (Jobber i kommunen).
Men når det er sagt så fikk jeg fri en hel dag m/lønn (var tom for avspaseeing) da jeg opplevde en SA av en tvilling og ikke klarte å komme på jobb før jeg hadde svar på hcg prøven.
Fastlegen har sykemeldt meg ved behov pga store fysiske smerter i lang tid etter forsøk.

Det er det samme om behandlingen er i det private systemet eller ikke, helsehjelp er helsehjelp. :p

Det er det samme om behandlingen er i det private systemet eller ikke, helsehjelp er helsehjelp. :p

På jobben min kan man bli bedt om å vise innkallingsbrevet. Så da tror jeg faktisk de kan vurdere det mtp velferdspermisjon. :bag:

På jobben min kan man bli bedt om å vise innkallingsbrevet. Så da tror jeg faktisk de kan vurdere det mtp velferdspermisjon. :bag:
du kan jo få inkallingsbrev selv om det er f.eks aleris da, har aldri hørt om at det er forskjell bare fordi du velger en lege du må betale for selv.

du kan jo få inkallingsbrev selv om det er f.eks aleris da, har aldri hørt om at det er forskjell bare fordi du velger en lege du må betale for selv.

Det handler vel mer om nødvendigheten av behandlingen. :) At de vurderer om det er noe du skal få lønnet eller ulønnet fravær fra. Private behandlinger kan man jo kjøpe så mye man vil liksom (ikke nødvendigvis IVF, alt mulig rart.)

Jeg vet som sagt ikke at det må være forskjell, men jeg ville sjekket om det var meg. :) (Og det kan jo variere fra arbeidsplass til arbeidsplass.)

Jobber statlig. På min arbeidsplass får vi skrive "hos lege" de timene vi er hos lege, og det regnes som vanlig arbeidstid.

Men på innsett har jeg måttet ta fri (ferie el avspasering) hele dagen (lang reisevei), siden jeg ikke kan føre opp at jeg er hos lege hele dagen. Har bare hatt fryseforsøk etter jeg begynte hos nåværende arbeidsgiver da, hadde jeg hatt ferskforsøk hadde jeg sikkert fått sykemelding.

Det handler vel mer om nødvendigheten av behandlingen. :) At de vurderer om det er noe du skal få lønnet eller ulønnet fravær fra. Private behandlinger kan man jo kjøpe så mye man vil liksom (ikke nødvendigvis IVF, alt mulig rart.)

Jeg vet som sagt ikke at det må være forskjell, men jeg ville sjekket om det var meg. :) (Og det kan jo variere fra arbeidsplass til arbeidsplass.)

Når det kommer til ivf skal ikke det ha noe å si. Hadde en arbeidsgiver prøvd seg på å skille på privat og offentlig hadde jeg kjapt involvert fagforeninga. :P

Men det er jo opp til arbeidsgiver om de gir velferdspermisjon til slikt, så de kan jo for eksempel si at de bare gir x dager, eller inntil y behandlinger. Men når de først har valgt et standpunkt vil de være på tynn is om de prøver å skille på privat og offentlig.

Hos oss for eksempel får vi som sagt alltid betalt fri for å gå til lege,tannlege etc. Jeg går alltid privat når det er snakk om tannlege eller gynekolog, og arbeidsgiver kan ikke krangle på det,så lenge behandlingen er nødvendig.

Ulempen med private behandlere er at de gjerne har store logoer med klinikknavn på bekreftelsesbrev da. Litt kjipt hvis man vil holde type behandling hemmelig. :P

Når det kommer til ivf skal ikke det ha noe å si. Hadde en arbeidsgiver prøvd seg på å skille på privat og offentlig hadde jeg kjapt involvert fagforeninga. :p

Men det er jo opp til arbeidsgiver om de gir velferdspermisjon til slikt, så de kan jo for eksempel si at de bare gir x dager, eller inntil y behandlinger. Men når de først har valgt et standpunkt vil de være på tynn is om de prøver å skille på privat og offentlig.

Hos oss for eksempel får vi som sagt alltid betalt fri for å gå til lege,tannlege etc. Jeg går alltid privat når det er snakk om tannlege eller gynekolog, og arbeidsgiver kan ikke krangle på det,så lenge behandlingen er nødvendig.

Ulempen med private behandlere er at de gjerne har store logoer med klinikknavn på bekreftelsesbrev da. Litt kjipt hvis man vil holde type behandling hemmelig. :p

Det går sikkert fint, men jeg ville som sagt dobbeltsjekket det på den enkelte arbeidsplass. Om man f.eks. tar privat behandling i utlandet (og egentlig i Norge også) så er det ikke nøyaktig samme krav som offentlig IVF. Så det kan jo ikke sidestilles. :) (Og det klarer ikke fagforeningene heller.)

Du er kanskje godkjent både privat og offentlig, men veldig mange i privat behandling er ikke godkjent offentlig.

Jeg håper jo selvsagt TS får det til enklest mulig. Jeg ville bare sjekket det.

Jeg får sykemelding :) Og det er avtalt med sjefene på forhånd :) Jeg har vært åpen og ærlig om det :)

Det går sikkert fint, men jeg ville som sagt dobbeltsjekket det på den enkelte arbeidsplass. Om man f.eks. tar privat behandling i utlandet (og egentlig i Norge også) så er det ikke nøyaktig samme krav som offentlig IVF. Så det kan jo ikke sidestilles. :) (Og det klarer ikke fagforeningene heller.)

Du er kanskje godkjent både privat og offentlig, men veldig mange i privat behandling er ikke godkjent offentlig.

Jeg håper jo selvsagt TS får det til enklest mulig. Jeg ville bare sjekket det.

Men at man ikke er godkjent offentlig betyr ikke at behandlingen ikke er nødvendig. Så lenge behandler kan bekrefte at behandling er nødvendig, så er det akkurat like gyldig - det er jo derfor man får dekt medisiner av Helfo uavhengig av om man går privat eller ei. De fleste av oss får jo ikke behandling av offentlig tannlege heller, selv om behandlingen er veldig nødvendig, for å dra en parallell. Eller psykolog for den saks skyld. Mange har også helseforsikring som gjør at man behandles privat fremfor offentlig.

Så jeg ville nok vært mer kynisk - hvis arbeidsgiver godkjenner ivf-behandling for fri med lønn, og har som eneste krav at behandlingen skal dokumenteres, så er det innafor. Da kan ikke arbeidsgiver komme i etterkant og stille flere forutsetninger. Privat behandling for både det ene og det andre har blitt veldig vanlig, ikke fordi de private behandler "alt mulig", men fordi køen i det offentlige er så lang, eller kravene så snevre.

Men at man ikke er godkjent offentlig betyr ikke at behandlingen ikke er nødvendig. Så lenge behandler kan bekrefte at behandling er nødvendig, så er det akkurat like gyldig - det er jo derfor man får dekt medisiner av Helfo uavhengig av om man går privat eller ei. De fleste av oss får jo ikke behandling av offentlig tannlege heller, selv om behandlingen er veldig nødvendig, for å dra en parallell. Eller psykolog for den saks skyld. Mange har også helseforsikring som gjør at man behandles privat fremfor offentlig.

Så jeg ville nok vært mer kynisk - hvis arbeidsgiver godkjenner ivf-behandling for fri med lønn, og har som eneste krav at behandlingen skal dokumenteres, så er det innafor. Da kan ikke arbeidsgiver komme i etterkant og stille flere forutsetninger. Privat behandling for både det ene og det andre har blitt veldig vanlig, ikke fordi de private behandler "alt mulig", men fordi køen i det offentlige er så lang, eller kravene så snevre.

Jeg er enig i argumentene, men siden velferdspermisjon er ulikt regulert og de hvert fall hos oss kan kreve å se innkallingen så regner jeg med at de kan gjøre skjønnsmessig vurdering av permisjon med og uten lønn. Og det ville jeg sjekket på min arbeidsplass om jeg gikk privat for IVF og ønsket permisjon. :)

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp