Får barnet velje maten sjølv?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marte
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Marte

Guest
Får barnet velje maten sjølv, eller må barna spise det dei får servert?
Gjelder det alle måltid, eller berre til middag? :)

De velger frokost og matpakke og kveldsmat selv, innen visse grenser de vet. Joghurt til lkveldmat er greit, men ikke de andre måltidene (utenom skolejenta som et par dager får det på skolen, og det ynsgte evt måtte få i bhg) Sjokopålegg bare i helga og annenhver skive, og andre sånne regler de vet.

Til middag lager vi så alle liker i alle fall noe, og de må smake på det meste men velger hva de spiser mest av, igjen innen visse grenser de vet, man kan ikke bare spise tomat og agurk til middag.

Frøkna får gjerne velge Yoghurt og Musli eller brødskive til kveldsmat. Middag pleier jeg å bestemme, men er veldig obs på at det alltid er noe alle kan spise (noen ganger spiser frøkna bare poteter, saus og grønnsaker, men hun smaker alltid på alt :))

Frokost selv (innenfor rimelighetens grenser), resten bestemmer vi :) Men vi velger jo selvsagt mat de liker :)

Min er 15 mnd, så nei han har ikke høy grad av medbestemmelsesrett helt enda. Men han velger jo hva han putter i munnen av det jeg serverer da :p

Får som oftest bestemme frokost og kvelds selv, men middag spiser han det han får servert. Heldigvis er han stort sett altetende :rolleyes:

Ja hos meg får dei velge middag iblant, dei får og velge frukost og kva dei vil ha på nisto.

Eldste får velge frokost, lunsj og kvelds selv, innenfor rimelighetens grenser. Mao ikke sjokoladepålegg eller syltetøy til kvelds feks. Enkelte middager får hun velge, og andre bestemmer vi voksne. Lager jeg noe jeg vet hun ikke liker (hun er ikke glad i sterk mat), så lager jeg noe eget til henne. Hun smaker på alt, men har fullt lov til å konkludere med at hun ikke liker noe. Minste er bare året, så han spiser det han får servert.

De får velge noe, men tilbyr nesten aldri sjokoladepålegg og prim for eksempel. Liker de ikke der som blir servert trenger de ikke spise det opp, men jeg lager ikke egen middag til dem.

Får velge mellom yoghurt og havregryn eller brød til «brødmåltider» (evt havregrøt når vi rekker det). Middag får han det vi spiser :)

De får velge pålegg og hvilken type frukt de vil ha til frokost og i matpakken, får ikke syltetøy og sjokoladepålegg i ukedagene da.

Middag velger jeg, men unngår sterk mat, for ungene sin skyld:)

Til kvelds får de velge mellom grøt, skive eller yoghurt og gryn.

Han skjønner ikke helt konseptet med å velge enda. Han spiser det han får (som regel). Elsker sterk mat så vi spiser mye chili, curry osv til middag.
Til frokost/lunsj så spiser han som regel omelett, brødskiver, vegansk yoghurt, frukt osv.
Får velge når han blir eldre, men innen rimelighetens grenser :p så lenge det er nogen Lunde sunt osv så får han det han vil ha. Men godtar ikke sjokoladepålegg og frokostblandinger for eksempel til hverdags for eksmepel

Til frokost på hverdager får de velge selv, i helgene er det rundstykker (som de elsker)
Middag må de spise det som blir servert, men hele familien er med på å sette opp middagsliste

De velger pålegg osv selv og utfra hvs vi har. De liker ikke sjokoladepålegg eller syltetøy eller noe n sånne typer pålegg så få restriksjoner på det. Til middag så får de lov til å foreslå hva vi skal ha også tar vi det de vil ha hvis det passer seg sånn. Men 5.5 åringen her elsker laks.

Får velge frokost og kveldsmat om vi er hjemme. Og selvfølgelig innen rimelighetens grenser. Men til middag må de spise det de får. Eller så må de vente til neste måltid.

De er med å planlegger middager for kommende uke hver søndag. De velger en dag hver (har tre barn).

Eldste er med å planlegger middager, hu styrer selv hva hu spiser til de andre måltidene da det ikke er nødvendig å styre det for henne. Yngste har ett så selektivt kosthold at det er ikke stort å velge i, men han får innimellom velge hva slags pølser vi skal ha da... han får alltid servert noe han spiser da han kun spiser ris, kokt pasta, pølse og pommes frittes.

Jenta på 20 mnd får velge hva hun spiser til frokost og lunsj av «vanlig» mat som knekkebrød, brød, yoghurt osv. Til middag spiser hun det samme som oss

Back
Topp