Får barna ukepenger?

Eldste får kr 50,- i uken.
Han må legge de rene klærne sine inn i kommoden, og holde rommet sitt ryddig, samt hjelpe til når vi ber om det.
Vi oppfordrer har til å spare til ting han ønsker seg istedenfor å bruke alt med det samme.
Selv om det er leker han sparer til mener vi det er viktig at han lærer han kan ha penger uten å bruke dem med en gang, og at om han ønsker seg noe skal han spare ikke låne penger unødvendig.

Han er 8 år

Nei, ikke fast. Vi sparer til de hver måned. Syns de er litt for unge til det, men de får alltid veksel som de setter i sparegrisen sin også får de velge en ting hver når vi handler i helgene.

3 år og 1.5 år

Nei hun må hjelpe til hjemme men får ikke ukepenger, hun får heller penger om hun skal noe. Hu er 8,5 år.

Eldste er 5 og får 10,-. Mest bare for symbolsk. Han må gjøre ting jeg egentlig tar for gitt at han gjør: rydder inn sitt eget i oppvaskmaskin når han har spist, rydder rommet sitt kvelden før vaske dama kommer, henger opp klærne sine, setter skoene sine pent.
Og så er det hans jobb å dekke på når vi skal spise.

Hun er 6,5 år. Skal begynne nå til høsten med ukepenger og oppgaver.

Får ikke ukepenger enda, men vi ønsker å gi han det. Men da skal han jobbe litt for pengene. Syntes ikke han bare skal få hele tiden.

Nei. Hun er bare 5 år, så det får hun ikke enda.

Nei, ho er 6 år, og jeg synes det er for ungt. Hun får penger når vi skal på noe, og vi sparer til ho hver mnd på hennes konto.

Nei, men når eldste sparer til noe spesielt kan han "tjene" penger på forskjellige ting. Det har til nå ikke vært helt fornuftige summer, men vi fant ut han heller skulle føle mestringen ved å klare å spare til noe helt selv, enn at det skulle føles uoppnåelig å spare. Og han er virkelig stolt over seg selv. Han hadde flere ganger mulighet til å bruke egne penger på ting han hadde lyst på, men valgte selv å faktisk spare til det han egentlig ønsket seg.

Litt Off topic, da. Men nei, de får ikke ukespenger. De er bare 3 og 5.

Nei, de er 4 så det er tidlig ennå. Men de har oppgaver da :) De rydder rom, leker på stua å rydder etter seg selv etter måltid å hjelper meg med småting :)
Jeg fikk lommepenger fra jeg var ca 12 år. Fikk vel en hundrelapp annenhver Lørdag. Da skulle jeg gjør det jeg ble fortalt å gjør :p

Nei.
De får 30 kr hver på lørdager - så får de kjøpe seg litt godteri og blir oppfordret til å putte resten på sparebøsse..

Back
Topp