Får barna gå i det de vil på 17.mai?

Her har vi regler, noen dager pynter man seg ekstra og det synes vi er viktig å lære barnet vårt.
 
Her vil de pynte seg, så det er ikke et problem. Men de hadde ikke fått lov å velge selv om de ikke ville. Noen ganger må man bare og sånn er det med den saken.
 
Vi stivpynter ikke, men ja, man pynter seg på 17 mai. De liker å pynte seg, så intet problem her. Veldig mange som ikke pynter seg noe lenger, hverken på 17 mai, bursdager eller julaften.

Altså, jeg er vokst opp med at man ser litt ekstra ordentlig ut ved legebesøk også, så det har jeg ført videre. :D
 
Tja, eldste har valget, "bunad" eller uniform. Han går i korpset. Jentene elsker festdraktene sine så det er null problem. Mellomste er på vei in i korpset, vi får se hva hun velger fremover.

Eldste har også festdrakt men valgte uniform.

Jeg og mannen går i bunad så ungene "tar etter oss"
 
Bestemmer til en viss grad. Men lar de bestemme litt gitt. Minste elsker nå kjoler og pynter seg mer enn gjerne da.

Eldste hater kjoler og kunne nå heller tenkt seg en dress enn kjole. Hu forbinder seg mer som en gutt enn jente. Så vi gikk heller å kjøpte en pen selebukse med fin skjorte og sixpence til hu. Så hu ble nå finere enn hverdagslig, men ikke stivpynta med kjole og greier som gjerne flere reagerer på. Vet enkelte i klassen syns det var teit av henne og ikke ha kjole på for denne dagen. Men det er ikke den hu er. Og jeg vil at hu skal være komfortabel også med seg ute.
 
Hun bestemmer 364 dager i året, så akkurat 17 mai så bestemmer vi. I år protesterte hun ikke da. I fjor ville hun ikke ha skjorta til festdrakten, men det var hun pent nødt til.

Fireåringen tar heldigvis på seg det vi finner fram
 
Vi stivpynter ikke, men ja, man pynter seg på 17 mai. De liker å pynte seg, så intet problem her. Veldig mange som ikke pynter seg noe lenger, hverken på 17 mai, bursdager eller julaften.

Altså, jeg er vokst opp med at man ser litt ekstra ordentlig ut ved legebesøk også, så det har jeg ført videre. :D

Jeg hater kjoler, men på 17 mai og julaften pynter man seg, altså! :p Dropper kjole i bursdager, men tar på ekstra pen bukse og skjorte/bluse
 
Sltså han får bestemme men innenfor gitte regler, joggebukse og dongeribukse er ikke noe alternativ liksom
 
Bestemmer til en viss grad. Men lar de bestemme litt gitt. Minste elsker nå kjoler og pynter seg mer enn gjerne da.

Eldste hater kjoler og kunne nå heller tenkt seg en dress enn kjole. Hu forbinder seg mer som en gutt enn jente. Så vi gikk heller å kjøpte en pen selebukse med fin skjorte og sixpence til hu. Så hu ble nå finere enn hverdagslig, men ikke stivpynta med kjole og greier som gjerne flere reagerer på. Vet enkelte i klassen syns det var teit av henne og ikke ha kjole på for denne dagen. Men det er ikke den hu er. Og jeg vil at hu skal være komfortabel også med seg ute.

I klassen til dattera mi er det 2 jenter som ikkje kler seg i kjoler. Slik har dei alltid vert. Det gjør verken meg eller andre noko. Men dei pynter seg med finskjorta, slips og slikt.
 
Tja, til en viss grad. Vil hun heller ha en pen bukse og bluse e.l., så er det helt greit for meg, men vi pynter oss. Mange måter å gjøre det på, og man MÅ ikke ha kjole for å pynte seg som jente :)
I går var hun fast bestemt på at hun skulle ha festdrakt, men da vi kom til togoppstillinga skulle hun helst kun gå i strømpebukse og skjorta. Da fikk hun ikke noe valg :p
 
Til en vis grad, men noen dager pynter man seg, og sånn er det. Han er 5 og bryr seg ikke og tar på seg det jeg finner frem, men når han blir eldre og vil bestemme selv, så får han bestemme innenfor visse rammer.
 
Nå bryr hun seg ikke siden hun er så liten (tross av at bunaden virkelig ikke var morsom i følge henne). Men kommer til å sette føringer videre. Om hun vil ha kjole eller bunad (eventuelt senere uniform) velger hun helt selv. Når vi kommer hjem, hvis vi ikke spiser hos annen familie, pleier vi ta på oss det vi ønsker. Men på dagen pynter vi oss.
 
Her er det ikke noe problem å pynte frøkna, så hun hadde kjole.

Litt verre med eldste, men han må også pynte seg.

Men her kjøper vi heller en ny og fin dongeribukse/genser/skjorte som kan brukes senere enn en dress som blir brukt den ene dagen før den er utvokst.
Så sparer vi miljøet litt der.

Men joggebukse et uaktuelt.

Etter toget får de velge da, siden det er ned på skolen for lek. Og nå var det så varmt også, så det ble shorts og t-skjorte på eldste. Yngste beholdt kjolen på, men tok av stilongs.
 
Innafor gitte rammer får hun bestemme, men hun skal være fin og presentabel. Minste tar på det jeg kommer med, og han hadde ikke mye stemmerett når klærne ble valgt ut.
 
De får velge selv, innenfor kategorien pent. Innen folketoget var uansett all finstas strippet vekk, og vi endte alle i ulike varianter av shorts og t-skjorter.
 
Back
Topp