Får babyen deres mange jevnaldrende å leke med?

EmVee

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Får dårlig samvittighet jeg.

Min får ingen søsken å leke med annet enn storebror på 13. Blir ikke helt det samme.
Han har en kusine og to fettere 70 mil unna på omtrent samme alder, så det også utgår.
Jeg har ingen venner med barn på samme alder heller.
Mine søsken har ikke barn enda.

Stakkaren blir jo helt alene!

Trur ikkje du at du vil bli kjent med folk med barn på same alder etterkvart? Er ikkje det du som skal flytte inn i hus no til sommaren? Då kan det kanskje vere aktuelle naboar med barn :happy:

Var sånn med storebror her (som blir 14 no). Han var først i familien og venneflokken og det kom ingen fleire barn til før fleire år seinare. Men vart kjent med andre med barn i nabolaget, gjennom jobb/studier/barnehage då :happy:

Vi er heldige og får to på ein gong så dei vil iallfall ha kvarandre.

Har heller ingen venner med små barn.. og i disse tider utgår vel kanskje barselgrupper også.
Han har storebroren som nå er 3 år da :-) men skulle gjerne hatt noen på samme alder å leke med etterhvert

Vi hadde samme situasjon med eldste storesøskenet, hvor vi ikke kjente andre med små barn. Men vi gikk i åpen barnehage og musikkgruppe (fikk ikke barnehageplass før eldstemann var nesten 2 år) og så ble det nye venner i barnehagen :)

Vi bor på landet, og har 3 naboer totalt. Heldigvis har nærmeste nabo en gutt som blir midt mellom jentene våre i alder, og jeg tror det kommer flere barn der etterhvert også, så forhåpentligvis blir de en fin liten gjeng etterhvert :) Og så får jo jentene mine hverandre da, det er fordelen med bare 2,5 år mellom (og litt av grunnen til at vi ville ha 2 barn i utgangspunktet).

Men alle vennene våre er ferdige med småbarn, og vi er begge innflyttere i ny by/kommune, så så veldig til omgangskrets har vi ikke. Tror dog at barns får dekket opp mye av lekebehovet i bhg og etterhvert skole. Kan aldri huske at vi noensinne lekte med noen av mine foreldres barn da vi var små heller, men vi var 5 noenlunde jevnaldrede i gata som fant på mye hyss sammen :)

Nei, her blir vi mye godt alene. Vi har to barn fra før, da, en gutt på snart 7 og ei jente på 2. Så de har hverandre.
Aner ikke hvordan man blir kjent med folk heller, for her holder man seg mye til de man kjenner fra før, så sånne som meg som ikke kjenner noen vil jo da ofte havne litt utenfor :bag:

Men du bor vel i nabokommunen? Jeg blir gjerne med på playdates etterhvert jeg altså, om du skulle kjenne behov for det. Nå har jeg jo fått kjøpt meg bil, og hun på 2 begynner i bhg i slutten av august, så da kan jeg faktisk komme meg steder :D
Men uansett hvordan ting blir, så synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet. Det første året har jo barnet mest behov for foreldrene sine uansett, også tar det ikke lange stunden før de fleste begynner i barnehage og da får de jo masse sosial omgang med andre barn :happy:

Jeg har bare et barn og ikke så mye erfaring..

Men min erfaring er at barn har null behov for sosial omgang med andre barn ihvertfall de første 2 årene. Mitt barn interesserer seg null for andre barn enda og hun er 2.5 år nå.

Sosialisering med andre barn før 2 års alder er mest for foreldrenes skyld. Og etterhvert får de jo nok sosialt o barnehagen

Æsj. Bare jeg som er teit fordi de fineste barndomsminnene mine var alle hytteturene vi var på hvor hele familien var samlet. Type 20 stk og jeg hadde mange kusiner og fettere jeg lekte med dagen lang når vi var der.

Og når vi dro på sydenturer med mamma og pappa + deres venner med barn.
Og når vi bare bestemte oss for middag i fjæra en random ettermiddag og kunne bare ringe tante og kusiner så kom de også.

Min får ikke noe sånt og jeg synes det er trist! Fillesak men :laughing002

Æsj. Bare jeg som er teit fordi de fineste barndomsminnene mine var alle hytteturene vi var på hvor hele familien var samlet. Type 20 stk og jeg hadde mange kusiner og fettere jeg lekte med dagen lang når vi var der.

Og når vi dro på sydenturer med mamma og pappa + deres venner med barn.
Og når vi bare bestemte oss for middag i fjæra en random ettermiddag og kunne bare ringe tante og kusiner så kom de også.

Min får ikke noe sånt og jeg synes det er trist! Fillesak men :laughing002

Mens vi var bare 4 stk bestandig. Og det var 5 år mellom min bror og meg.
Til jul, til bursdager, i ferier osv... og vi syntes det var super hyggelig. Har aldri savnet å være med flere.

Man trives gjerne med det man er vant til :)

Jeg tipper du kommer til å bli kjent med mange nye mennesker og barna deres ❤️ Jeg har fått mange nye og nære vennskap og det samme har storesøster på snart 5, både igjennom barselsgrupper (det må vel stabilisere seg etterhvert og forhåpetligvis bli noe sosialt igjen for oss også i disse tider) men også igjennom barnehage.

Her har jo baby storesøster på 5 år, som elsker både små og store barn. Så er vi 36 stk(!) kjentfolk og venner som skal ha baby nå i april-august. Så har heldigvis kjempemange å menge oss sammen med etterhvert når alt roer seg. De fleste vennene mine har også barn i alderspennet 0-6 år. Så har samboer 9 søsken (de er 7 hele og 3 inngifta:whacky011) så vi har masse søskenbarn også.

Jeg derimot er enebarn og har aldri savnet noen andre. Hadde ett søskenbarn som var 2 år yngre enn meg som ble min lekekamerat i ferier, også har jeg en tante som er fire år eldre enn meg, som jeg har både lekt godt med - men også kranglet med som om vi har vært søsken. Ellers har jeg kost meg mye sammen med min lille familie da jeg vokste opp. Det er nå først jeg har fått meg masse søskenbarn, i 20-årene :cool14

Vi bor veldig på bygda, så jeg er usikker. Er i hvert fall langt til nærmeste nabobarn, ikke gåavstand. De blir ca 5-6 stk i klassen og jeg synes det er sååå rart, er selv fra en stor by.

Ingen i samme aldersgruppe her heller. Men babyen har en kusine som blir 3år i sommer, så de kommer sikkert til å ha litt glede av hverandre om 3-4år vil jeg tro:happy:

Her har vi 7 søskenbarn til lille i alderen 1-8 år :) Jeg har også to venninner som skal ha baby i juni/juli og ei venninne som har en gutt på 4 måneder! Skal ikke mangle på folk å menge seg med og det er vi veldig glade for :Heartred

Tenker likevel at barnet ditt vil få venner i barnehagen når den tid kommer, og før det er det som regel bare foreldrene som vil at ungen skal sosialiseres med andre barn ;)

Får dårlig samvittighet jeg.

Min får ingen søsken å leke med annet enn storebror på 13. Blir ikke helt det samme.
Han har en kusine og to fettere 70 mil unna på omtrent samme alder, så det også utgår.
Jeg har ingen venner med barn på samme alder heller.
Mine søsken har ikke barn enda.

Stakkaren blir jo helt alene!
Kan dere oppsøke barselgruppe/ babysang/ babysvømming e.l.? Kanskje du møter noen der som er interessert i å treffes på fritiden?

Vi er veldig (!) heldige, da de fleste av våre venner har 1, 2 eller 3 barn. I omgangskretsen vet vi allerede om fem 2020-barn, og alle disse skal gå i samme klasse på skolen. Vi ventet litt lenge med å få barn, så det var ingen selvfølge. Heldigvis produseres det i fleng i vennegjengen vår. :D Og mange venter nr. 3 nå, samtidig som vi venter vår første.

Nei ingen faktisk :nailbiting:

Nærmeste bror er 10 år eldre, ellers kjenner jeg ingen som skal ha barn i år og ingen barn i området på samme alder.. hmmm..

Vi har ingen venner med barn enda selv om vi er i midten av 20-årene, så håper noen av venneparene våre kommer raskt etter. Håper veldig at man får tilbud om barselgruppe selv om det er litt ekstraordinære tilstander... Hadde vært fint med noen flere som skal trille tur og etter hvert leke sammen :happy:

Back
Topp