Få ul for å stadfeste termin!?

BlomsterEjlis

Elsker forumet
Marsipanene 2019
Junilykke 2020 ♡
noen som vet når man får ul får å stadfeste termin? Altså hvor uregelmessig/ usikker man må være på siste mens? Er det snakk om mange uker usikkerhet eller er en uke nok?

Tingen er det at jeg er veldig usikker på hvor langt jeg er på vei. Siste «mens» var her en kjemisk/sa og den begynte 9/9. Trodde jeg hadde el 26/9 men er høyt usikkert for fikk el slim igjen ca en uke etterpå. Tok graviditetstest pga småkvalm og mye hodepine 14 dager etter antatt eggløsning altså 10/10. Den var negativ. Men 16/10 tok jeg igjen test fordi kvalmen og hodepine fortsatt var der og den var svak positiv.
Så går jeg ut fra siste blødning er jeg 5+5. Fra antatt el 5+1 men ut fra testene føler jeg at jeg kanskje er nærmere 4 uker.
 
Det er ikke store slingringsmonn, spørs på legen du møter på.
Når man bruker ul for å bestemme termin er det oftest myye større slingringsmonn, f.eks de som har mens kanskje hver 2. 3. Mnd...
 
Du får ikke en termin før oul i uke 18 - 20 da det er for tidlig før den tid, men du kan få en tidlig UL eller så kan du bestille privat UL som kan vise sånn ca. Hvor lang på vei du er. Vil å anbefale å vente til etter uke 6 - 7 dersom.man skal oppdage hjerteslag på UL.
 
Om det er bare en uke fra eller til spiller det nok ingen rolle. Da justeres det på ordinær ultralyd som utføres i uke 18-20. Da vil de ta utgangspunkt i datoen på kjemisk SA og kan enkelt justere til riktig dato. :rolleyes:
 
Vil nok ikke få offentlig TUL for terminfastsettelse på det grunnlaget. Alt for lite variasjon i hvor langt du kan være tror jeg
 
Takk for svar alle sammen. Vet det ikke er så mye forskjell på noen uker men er jeg kortere på vei enn jeg tror så er det jo fort 2-3 uker forskjell fra siste blødning.
Privat ul er uaktuelt da det er over en time reisevei til nærmeste. Får vel bare leve i usikkerhet fram til oul :p
 
Den beste tiden på å stadfeste termin er rundt 10-12 uker i svangerskapet. Blir det senere enn uke 12 kan det gi uriktig termindato da fostere vokser noenlunde likt til og med uke 12 ca og deretter er det individuelle forskjeller. Feks jeg fikk UL i uke 13, da jeg bor i utlandet og det er rutine her nede, og da ble termin skjøvet noen dager fram i forhold til antatt EL (ut i fra EL tester og temping). På ny UL etter dette i uke 22 lå fosteret godt over snittet, men da sa gyn at det er 12-13 ukers UL de går ut i fra, ellers hadde termin nok blitt skjøvet enda lenger fram og vet det da hadde blitt helt feil.
 
Den beste tiden på å stadfeste termin er rundt 10-12 uker i svangerskapet. Blir det senere enn uke 12 kan det gi uriktig termindato da fostere vokser noenlunde likt til og med uke 12 ca og deretter er det individuelle forskjeller. Feks jeg fikk UL i uke 13, da jeg bor i utlandet og det er rutine her nede, og da ble termin skjøvet noen dager fram i forhold til antatt EL (ut i fra EL tester og temping). På ny UL etter dette i uke 22 lå fosteret godt over snittet, men da sa gyn at det er 12-13 ukers UL de går ut i fra, ellers hadde termin nok blitt skjøvet enda lenger fram og vet det da hadde blitt helt feil.
Ved 11-13 uker er det bare noen dagers feilmargin på terminberegning.
Ved 18-20 uker er feilmarginen opptil 10-14 dager
 
Ved 11-13 uker er det bare noen dagers feilmargin på terminberegning.
Ved 18-20 uker er feilmarginen opptil 10-14 dager
Jeg kan ikke forstå de ikke tilbyr ul i uke 11+4-13+5 som det gjør i DK....trenger liksom ikke å gjøre noe rosikovurdering, men liksom se at det er bra med baby og fastsette termin.
 
Jeg kan ikke forstå de ikke tilbyr ul i uke 11+4-13+5 som det gjør i DK....trenger liksom ikke å gjøre noe rosikovurdering, men liksom se at det er bra med baby og fastsette termin.
Vet.
For de aller fleste dreier TUL seg hovedsakelig om å se at det er liv, hvor mange og at det ligger på riktig sted..
 
Jeg kan ikke forstå de ikke tilbyr ul i uke 11+4-13+5 som det gjør i DK....trenger liksom ikke å gjøre noe rosikovurdering, men liksom se at det er bra med baby og fastsette termin.

Jeg er enig i dette. Det handler nok først og fremst om penger. Blir jo dobbelt så mye ul per gravid i det offentlige, og da trenger man mer midler.
 
noen som vet når man får ul får å stadfeste termin? Altså hvor uregelmessig/ usikker man må være på siste mens? Er det snakk om mange uker usikkerhet eller er en uke nok?

Tingen er det at jeg er veldig usikker på hvor langt jeg er på vei. Siste «mens» var her en kjemisk/sa og den begynte 9/9. Trodde jeg hadde el 26/9 men er høyt usikkert for fikk el slim igjen ca en uke etterpå. Tok graviditetstest pga småkvalm og mye hodepine 14 dager etter antatt eggløsning altså 10/10. Den var negativ. Men 16/10 tok jeg igjen test fordi kvalmen og hodepine fortsatt var der og den var svak positiv.
Så går jeg ut fra siste blødning er jeg 5+5. Fra antatt el 5+1 men ut fra testene føler jeg at jeg kanskje er nærmere 4 uker.

Ta utgangspunkt i at første dag i siste mens var 9/9 selv om det var en kjemisk :)
Det kommer an på legen, men sier du at første blødningsdg var 9/9 så forholder de seg til det. Er annerledes om du har pcos og kanskje bare har eggløsning hver 10. Uke.
Jeg visste selv at El måtte ha vært 2 uker etter normal tid ved et svangerskap og sa det til legen. Fikk da til svar at de alltid gikk utfra første blødningsdg i siste mens, og en 28 dagers syklus. Uansett hva man veit selv :p også justerer man heller ved oul!
 
Back
Topp