Få opp melkeproduksjonen igjen?

Kobberfruen

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
Noen av dere som har vært i den situasjonen at dere ikke har fullammet, for så å gå over til fullamming?
Gutten min er straks tre uker, og fra 10 dagers alder måtte vi gi MME ved siden av fordi det ene brystet mitt ble satt ut av spill.
Jeg pumper det brystet, men har ikke hatt tid eller ork til å holde på med power-pump og natt-pump, så det har blitt ca 50ml fire ganger i døgnet.
Ellers spiser han av det andre brystet, og tar MME ved siden av.
Det dårlige brystet ser ut til å snart være friskt igjen, og jeg planlegger å forsøke å oppnå fullamming. Jeg orker ikke å begynne å legge meg i senga på dagtid med babyen for å få opp produksjonen, men snarere satse på at han blir mer mett etter to bryst og slik få redusert mengden MME. Noen andre som har gjort det slik og synes det gikk greit og innen rimelig tid?
Jeg har ingen skrupler med å fortsette med flaske, det har vist seg å være veldig praktisk.
Likevel er jo morsmelka «best», og jeg fullammet storebroren, så jeg vet jo at jeg kan.
Glemmer babyen det å bruke flaske hvis vi slutter med det?
 
Jeg fullpumper og har hatt stort hell med å powepumpe innimellom med dobbelpumpe uten måtte pumpe slik hver dag eller på natt. Det tar da litt lengre tid, men har gått bra. Kan det være en idé å gjøre det hvis du føler du har overskudd. Jeg har også et bryst som ikke er bra og har brukt sånn silikonoppsamler på det. Ellers er det vel å ta ei noen dager i senga med netflix, ferdigsmurt mat og legge til ofte. Lykke til! Uansett er du kjempetøff!
 
Denne artikkelen har 10 tips for å auke melkeproduksjonen og er skreve av ein ammehjelper. Kanskje der er nokon gode råd til deg?
 
Jeg klarte det med eldstemann :) Startet «jobben» når han var ca 5 uker (delammet fra fødsel) og fullammet etter 8 uker, så det gikk kjempefint. Det jeg gjorde var å få oversikt over hvor mye mme han fikk i døgnet, også reduserte jeg det gradvis etter samråd med ammehjelper (helsestasjonen var ikke noe hjelp å få fra) og ammet så mye det gikk ellers, da fikk puppene oppjustert produksjonen gradvis og baby fikk vent seg gradvis på å bli mett på pupp.

Brukte denne «oppskriften» https://kellymom.com/ages/newborn/nb-challenges/decrease-formula/

Ang flaske videre er det ikke noe garanti noen veier. Noen delamme-barn nekter plutselig en av delene etterhvert, noen nekter puppen, andre flaska. Men man MÅ ikke bruke flaske, vi koppmatet endel (for å få sugetaket på rett kjøl etter flaskebruk), og det er etterhvert null stress å bruke tutekopp, vanlig glass etc for å gi mme til et større barn. Babyer eldre enn 4-ish mnd trenger ikke tilvennes flaske det har blitt flaskenekt om det bare er iblant :)
 
Jeg hadde nok bare tilbydd begge brystene (begynt med den du vil øke produksjonen på) ved hvert måltid før jeg ga mme. Da vil vel mest sannsynlig baby ikke drikker like mye mme. Og siden mengden mme reduseres vil kanskje baby bli fortere sulten igjen, og da får brystet mer stimuli til produksjon enn pumpe 4 ganger i døgnet.

Husker fra da mine var små, at baby tømmer brystet best, så håndmelking og så pumpe. Så mest sannsynlig har du mer melk i brystet enn det du får ut. Jeg kunne pumpe 50 ml ut med pumpe og enda få ut 40-50 ml til ved å håndmelke.
 
Takk for tipsene:). Jeg har ikke tid eller overskudd til å pumpe så mye eller ligge i senga med babyen etter som mannen reiser mye og jeg har et barn til:). Fint å vite at jeg kan få økt min naturlige mengde melk gradvis. Jeg klarte å amme to ganger med det dårlige brystet uten for mye smerter i dag, men kjente at det var nok med to.
Håper alle som gir babyen sin mat enten det er per pupp eller flaske, faktisk husker å gi seg selv et klapp på skulderen av og til. Det er mye jobb med de søte små.
 
Er selv i samme situasjon og har pumpet nå i 3 dager uten å amme for å la brystknoppene gro. Streng beskjed fra ammehjelp på sykehus å passe litt på seg selv. Nå har vi sett på skikkelig ammeteknikk og skal så smått begynne å delamme fra ene brystet i morgen. Jordmor mente dette var helt normalt og VELDIG vanlig at ammende måtte igjennom.. Så når ammingen er litt på plass så er det å pumpe seg til fullamming over tid.. Hun mente at de små likte kosen med amming at en pause skulle gå fint..

Forøvrig fikk jeg beskjed fra 2 leger på barneklinikken og 2 jordmødre på føden om å ikke amme mer enn 15 min per pupp, med korrekt ammestilling tømmes puppen på 10 min. Jeg skulle heller ikke pumpe mer enn 10-15 min per gang og max 6-8 ganger dagen. Ellers ble ting bare vondt verre.
 
Back
Topp