Få igang melkeproduksjonen etter 4 måneder?

Chestine:)

Andre møte med forumet
Heisann! Har en baby på 4 måneder som har fått mme fra starten av. Baby trives godt med det, og er fornøyd. Jeg prøvde å amme i starten, men produksjonen kom aldri helt i gang. Jeg prøvde å pumpe og få igang for noen uker siden igjen, men måtte gi meg, og baby ville heller ikke ta brystet. I de siste dagene nå har baby begynt å «sutte» på nesa, haka og kinnene mine. Det virker som om han leter etter noe. Han er veldig ivrig hvis han ligger på brystkassa mi. Noen som vet hva dette kan være? Leter han etter brystet? Og er det mulig med en skikkelig iherdig innsats å få igang melkeproduksjonen nå etter så lang tid?

Hei! Når baby ligger mage mot mage, på brystet ditt, trigges nyfødtrefleksene. Det har forskning sett at har fungert på 4 mnd gamle babyer:) rundt fire mnd er det mange babyer som begynner å putte hender i munnen, så det kan også være bare en naturlig del av utforskingen av verden.

Hvis melkeproduksjonen ikke kom ordentlig i gang kan det bli en veldig stor jobb å starte den nå. Det betyr ikke at det er umulig, men jo mer melk brystene har produsert, jo lettere vil det være å få i gang melkeproduksjonen etter et opphold. Hvordan gikk det da du prøvde å få i gang produksjonen? Hvordan var ammingen etter fødsel?

Du bør stimulere hver tredje time for å få best mulig effekt. Du kan gi mme på hjelpebryst for å få mer stimuli. Å ta fem min håndmelking når du er på do i tillegg vil også være gunstig. Hyppig stimuli er det viktigste i starten:) Det er mulig å teste ut syntetisk oxytocin på nesespray, det finnes også medisin som brukes for å øke melkeproduksjon, men den er ikke uten bivirkninger, så legen skal anbefale at man prøver uten medisin først.

Back
Topp