Få i ungen mat!!!

janeanett

Forelsket i forumet
Har en sønn på snart 1 år og 10 måneder!
Og nå har det blitt et mareritt å få i han mat.. Jeg blir helt gal!
Han vil ikke ha brødskiver, har aldri vært spesielt glad i det.. Men det var da ei stund han åt det.. Da var det stort sett litago prim og hapå som gikk an.. Nå eter han ingenting. Har prøvd alleslags pålegg, alle slags typer brød, frokostblandinger med mer.. Men han vil ikke eta.. Jeg drar det ut i det lengste, fordi han vil ihvertfall ikke ha mat rett etter han står opp. Da får han heller ei flaske melk eller juice. Men om det er 1/2 time eller 3 timer etter vi sto opp, eter han like lite. Bare skyver maten unna seg!

Han spiser middag da, men er veldig vrang i matveien. Er visse ting han eter, som jeg da pleier å la han få.. Så eter han ihvertfall noe i løpet av dagen.. Er heldigvis normale sunne ting.
Men det holder ikke med ett måltid om dagen, ikke frokost, ikke lunsj, ikke kveldsmat og bare frukt innimellom...[8|]

Det var ei stund jeg ble vrang jeg og, så han måtte pent sitta ved spisebordet til han åt maten sin. Og etter 1 1/2 time, (og maaange tårer) åt han da til slutt. Men visse dager skal vi ut på noe, og jeg har ikke tid til å vente i flere timer med at han skal eta.
I dag prøvde vi frokostblanding, havre fras, men han spiste ikke det heller. Men han ble sint da jeg tok det vekk, for han skulle grise litt til.. Ta det utover bordet og slik.. Jeg føler han må få i seg noe da, så jeg skjærte opp en appelsin, for det eter han! Han skulle faktisk ha en til.
Det beviser jo at han er sulten, bare vrang!!

Er det noen som har noen ideer til hva jeg kan prøve? For slik det ser ut nå, er han vrangere enn både meg og samboeren min! [:@]

Jeg har litt erfaring, men ikke med så små da... Men sånn jeg ser det i dag så er jeg egentlig sur på oss selv og mora for at hu har skjemt
bort minsten... Prøvd alt for å få han til å spise... Det har han nemlig likt!!! Og jeg trur han har utnytta det... All opmerksomhet er god
oppmerksonhet for han sin del i allefall... Det vi til slutt gjorde var å overse han totalt når vi skulle spise... Det var å sette maten på bordet
foran han og ikke se på han en gang når han begynte... Da til slutt ga han opp å spiste den maten som var for han var jo faktisk sulten
Skulle bare være litt vrang... Vet ikke hvor mange ganger han er kasta vekk fra bordet under maten jeg, men han spiser alltid da etter at
vi har gått fra bordet... Nå vi spør hvorfor han er sånn så vet han ikke... TRASS TRASS TRASS...

I dag prøver han seg fortsatt, men vet at det ikke nytter veldig og nå har vi gått skrittet videre om at gidder de ikke spise maten de får så
får de ta en brødskive eller så er de ikke sulten!!!

Jeg har liksom erfaring med unger fra tre år og oppover jeg.. Da vet jeg liksom litt mer hva jeg skal gjøre. Han her er "for liten" for meg enda.. [:D]

Han griner nok mye mer når jeg sitter og ser på han, enn om jeg overser han ja..
Problemet er at han da kaster all maten på gulvet til bikkja..
Eller sitter og griser, og kliner det utover matbordet..
Og da blir jeg ganske så irritert..
Til slutt tar jeg han jo bare unna, og da er han bare glad for det.. Jeg taper liksom uansett..

Sånn er sønnen min også, ikke like lett å få i han mat heller.
Har prøvd mye forskjellig, men vil ha ikke så vil han ikke. Er ikke farlig om dem spiser litt lite, så lenge dem drikker og allmenntilstanden er bra.

Sønnen min har aldri vært noe særlig glad i brødmat, bare med sjokoladepålegg el prim (ost).
Han min spiser yoghurt, et lite greit mellom måltid. Han spiser toast hvis jeg spiser det sammen med han (laget med brød, ikke loff). Forskjellige typer frukt, deler opp og legger på et "fat" til han. Og litt kjeks går med i løpet av dagen.
Hender jeg lager havregrøt til han om morgenen, som han får i kopp med litt sukker og en del melk på. Dette liker han veldig godt, og det er mettende og sunt.
Ellers får han fortsatt litt barnegrøt (fullkorn m eple) på kvelden, fordi jeg så gjerne vil ha i han mer mat. Det er sånn vi mødre er, men ungen lider ingen nød.

Og han må spise selv, nytter ikke å sitte der å mase på at han skal spise eller ikke grise. Sånn er det jo bare (for en periode), var veldig lei det en periode jeg også.
Ta tiden til hjelp og la det gå i hans tempo.
Men blir det for mye griseri og bare lek med maten, ta den bort og prøv igjen senere.

Glemte å si det at han drakk veldig mye vann... det er jo sunt det ja... Men det måtte vi kutte ut for han drakk seg rett og slett mett en stund!!!
Man tenker kanskje ikke over det. Det var mamma som tipsa om det at han mest sannsynlig drakk seg mett på vann... ETter at vi nekta han vann
mellom måltidene fikk han mer matlyst å...

spiser det de har behov for disse små, er ikke noe vits i å tvinge dem. sånn er ihvertfall guttene her spiser lite og jamt.

DET DER MED BARN OG SPISING GÅR OPP OG NED[8|]. DA MIN GUTT BEGYNTE Å KRYPE OG GÅ SPISTE HAN VELDIG MYE I DE PERIODENE. MEN I MELLOM PERIODENE BLE DET HELLER MINDRE[&:]. HAN VAR ( OG ER FREMDELES) VELDIG GLAD I YOGHURT. MEN YOGHURT ER JO IKKE NOE FULLVERDIG MÅLTID I SEG SELV. MEN JEG BLANDET KORNBLANDING (GO`DAG) OG VIPS BLE DET ET DEILIG MÅLTID SOM FYLLER MAGEN. [:)]HAN ER SNART 3 ÅR, MEN SYNES FREMDELES DET ER DET BESTE HAN KAN FÅ SERVERT

Ja, da må jeg vel bare ta tiden til hjelp da..

Synes liksom han burde hatt faste måltider til faste tider, men...

I dag får han Cheerios, med jordbær yoghurt blandet i.. Det går da bra enda!!
Det er veldig viktig at han får eta sjøl da, skal ikke fores han. [;)]

Tenkte også vi skulle prøve å gi han mindre drikke i løpet av dagen, ihvertfall bare vann, han er vant til å drikke litago melk og juice. Han har syk innimellom, og da gir vi han masse juice, bare for at han skal få i seg litt næring.. Og det har blitt en vane gitt..

Ellers får vi fortsette med yoghurt og frukt..

Takk for alle gode råd!

Har du sjekket om han kan ha glutenallergi?? en venninde av meg opplevde det samme og prøvde og kjøpe glutefritt brød ristet det og tok på smør... han spiste som bare det det viste seg at han var allergisk og fikk vondt av og spise vanlig brødmat!! barn må ikke ha brød gi han eventuellt frokostblandinger en stund??

Han har nok ingen allergi, har ikke merka forskjell på han om han eter masse brød eller ikkenoe brød..
Han tåler derimot ikke sjokolade.. [&:]

Har prøvd både grøt og mange forskjellige frokostblandinger.. Han eter litt første gangen, men ikke noe andre dager..
Er redd denne gutten bare er vrang! [:D]

men det er verdt forsøket?? får brødet på vanlig butikk

Skader jo ikke å prøve det nei..
Men tror nok ikke det har noe å si..
Har flere venner som har glutenallergi, så har faktisk tenkt på både det og laktoseallergi..

Ser mer ut som han kjeder seg.. Eller rett og slett må være litt rampete..

Helsesøster her hos oss har i hvertfall understreket MANGE ganger at man aldri må "slåss" med ungen om spisinga- for DA kan de nemlig bli sta, da! Det er jo ikke så mange områder en sånn liten tass helt sikkert får viljen sin, men han kan jo bestemme EN ting, nemlig om han vil spise eller ikke... Så jeg slenger meg med på tipset om å sette maten på bordet og så se en annen vei når han griser... Det kan være vanskelig, bevares, men jeg tror at hvis du er konsekvent, så ser han at han ikke blir tvunget til noe. Grise gjør de uansett i perioder, så poenget blir at han må få i seg mat, og at måltidene skal være hyggelige. "Du bestemmer hva han får servert, men ikke hva eller hvor mye han skal spise" - velg "riktig" mat, og la resten være opp til ham... Og steng evt. hundene ute fra kjøkkenet til du får ryddet opp, hvis han blir oppmuntret til å kaste mat til dem - eller hvis du er redd for at de skal bli for tykke av for mye barnemat! [;)]

Hunden vår er faktisk kjempeflink, og rører ingenting han kaster på gulvet før vi sier hun får lov..
Men det hjelper lite, for han kaster det ned for det.. Og da blir det masse bikkjehår på maten.. [:'(]

Men jeg skal la han grise ihvertfall, og bare gi han mat så han kan få eta til faste tider tenkte jeg.. Så vi kan få litt rutiner etterhvert.. Må nok bare bli flinkere til å være tålmodig jeg da.. [;)]

I dag spiste han to brødskiver da, for nå er storesøster på 7 år her, og hun ga han maten.. Også spiste hun akkurat det samme, da ble det mer moro ja.. Var riktignok med sjokoladepålegg, men lell... [:D]

Back
Topp