Få barn/ungdom til å rydde etter seg?

Agnete

Forumet er livet
Ingen av mine barn gidder å bidra her hjemme. De kommer inn døra å slipper det de har i hendene, slenger fra seg sko, jakker.
Så slenger de alle klær ol som skal på vask bare inn på badet (vi har eget vaskerom, de vet hvor det er)
Når vi ber de å bidra så gidder de ikke å gjøre det skikkelig, setter tallerkner fulle av saus f.eks rett i oppvaskmaskinen selv om vi har vist de at vi må skylle. Jeg har prøvd belønning, jeg har prøvd å ha faste oppgaver, jeg har mast, jeg har ikke giddet å si noe. De har rett og slett blitt ekstremt bortskjemte og det er min skyld. Hvordan snu? Her finne jeg kun motstand

Ta vekk alle goder. Ingen penger, godteri, leker osv.

Har passet venninna mi sine unger flere ganger. De er store nok til å rydde etter seg. De har tidvis vært her ofte og lenge.

Ikke godteri/tv før middagen er ryddet ned etter. En aktivitet skal ryddes ned og bort før de starter på neste.

Jeg diskuterer ikke med dem, forteller kort og enkelt hvordan reglene er!

Nå har mine blitt bedre, men jeg avbryter dem i det de måtte gjøre og gir meg ikke før de går og plukker opp den jakka/sekken/whatever. Har de venner på besøk så maser jeg like intenst. Dette har gitt resultater så nå er det litt mer automatikk i det og det holder ofte med en påminnelse om at noe er glemt..
Eldste er 14 og trenger av og til mer påminning men hodet hans er ikke helt på plass.. hvis jeg gjeter han er han stort sett flink til å ordne det som skal ordnes.

Å ta vekk goder har jeg ingen tro på og jeg tenker det bare vil gjøre situasjonen verre.

Ol mitt barn vil ha rotete rom er det hans valg .
Men for å få mndpenger må han gjøre oppgavene vi sier fra om ,ellers blir det trekk

Å ta vekk goder har jeg ingen tro på og jeg tenker det bare vil gjøre situasjonen verre.

Ol mitt barn vil ha rotete rom er det hans valg .
Men for å få mndpenger må han gjøre oppgavene vi sier fra om ,ellers blir det trekk
Penger er ingen motivasjon her til å gjøre noe, har kanskje ikke behov for det. Rommet er minste problemet, men jeg har mer enn nok å rydde etter meg selv om jeg ikke skal rydde etter alle barna også. De roter mer nå enn da de var små og når de var små så hjalp de i det minste til.

Ta vekk alle goder. Ingen penger, godteri, leker osv.

Har passet venninna mi sine unger flere ganger. De er store nok til å rydde etter seg. De har tidvis vært her ofte og lenge.

Ikke godteri/tv før middagen er ryddet ned etter. En aktivitet skal ryddes ned og bort før de starter på neste.

Jeg diskuterer ikke med dem, forteller kort og enkelt hvordan reglene er!
Har prøvd å ta vekk goder, fungerer en dag så er det pån igjen. Så da blir det liksom på og av med goder, og det stresser meg mer og lager så mye konflikter :(

Nå har mine blitt bedre, men jeg avbryter dem i det de måtte gjøre og gir meg ikke før de går og plukker opp den jakka/sekken/whatever. Har de venner på besøk så maser jeg like intenst. Dette har gitt resultater så nå er det litt mer automatikk i det og det holder ofte med en påminnelse om at noe er glemt..
Eldste er 14 og trenger av og til mer påminning men hodet hans er ikke helt på plass.. hvis jeg gjeter han er han stort sett flink til å ordne det som skal ordnes.
Så mas, mas og mas? Det jeg hadde håpet på å slippe føler jeg ikke gjør noe annet :p

Penger er ingen motivasjon her til å gjøre noe, har kanskje ikke behov for det. Rommet er minste problemet, men jeg har mer enn nok å rydde etter meg selv om jeg ikke skal rydde etter alle barna også. De roter mer nå enn da de var små og når de var små så hjalp de i det minste til.
Det kan godt hende de ikke har, da får du mase;)
Vi gjør det I forhold til å putte i oppvaskmaskinen

Har en venninne som truer med å fjerne wifi’en. Tror det funker ganske bra :P Her fjernes goder. For eksempel får de ikke ha besøk så lenge rommene deres er bomba. Tror det tar tid også for at slike konsekvenser skal synke inn, ikke forvente at det skal skje noe over natta. Tenker at man må bare stå i det en stund... Vi jobber fortsatt litt med det, men de forstår mer og mer av at rommet skal være ryddig om de skal ha besøk. Åtteåringen vil ofte spille PS når hun kommer hjem, men blir avbrutt fordi matboksen skal ut av sekken og jakka skal henges opp ellers blir det ikke mer spilling. Trusler fungerer ganske ok her. På lørdag har jeg begynt med å få dem til å rydde av bordet før de får snopet.

Når jeg tenker tilbake til min egen ungdom, så tror jeg faktisk en forklaring hadde funket aller best. Kalle inn til «familieråd» for å bli enige om hvem som gjør hva, ikke for å fortelle ungdommen hva de må gjøre. Gjøre det klart at alle i familien må gjøre litt hver. Kaanskje de unge heller vil sette på klesvask og klippe gress enn å rydde inn i oppvaskmaskin? Kanskje forhandle frem at rot er lov på rommet, men ikke i gangen der alle går?

Kanskje ha et slags møte om situasjonen. Det er jo ikke riktig at én person skal rydde opp etter alle andre, når de andre er mer enn store nok til å gjøre det :) og du dessuten ikke synes det er greit å fly rundt og rydde opp 3tter dem overalt, som jeg også er helt enig i.

Tror nok godt barna kan forstå men det er jo vane/uvane for dem å ikke gjøre diverse ting, så det vil vel ta litt tid å snu det. Klare forventninger er greit og kanskje liste til barna så de vet hva forventingene er i løpet av en dag/uke? Det savnet jeg selv som barn/ungdom hvertfall. Synes det er bedre å vite hva som forventes for å kunne gjøre det, og unngå å bli mast på - og ikke minst vite når man er ferdig med dagens plikter.

Håper dere finner ut av ting :)

her har det heldigvis vært natrulig å hjelpetil fra de var små, så får alltid hjelp når jeg spør, og de rydder etter seg selv uten at jeg ber om det. minstemann er litt slappere, men da ber jeg han komme å rydde (jeg spør ikke, jeg gir en beskjed) og forventer at det skjer umiddelbart. godtar ikke "skal bare", eller "vent litt".
mitt beste tips er å være konsekvent. lag klare føringer på hva du forventer at de skal gjøre hver dag (jakke, sko osv i gangen. rydde etter måltid, ta ut matboks ol) og minn på de hveeeeer dag til det blir en rutine for dem også. det tar tid, men belønner seg i lengden. du skal ikke måtte rydde etter alle :)

Har en venninne som truer med å fjerne wifi’en. Tror det funker ganske bra :p Her fjernes goder. For eksempel får de ikke ha besøk så lenge rommene deres er bomba. Tror det tar tid også for at slike konsekvenser skal synke inn, ikke forvente at det skal skje noe over natta. Tenker at man må bare stå i det en stund... Vi jobber fortsatt litt med det, men de forstår mer og mer av at rommet skal være ryddig om de skal ha besøk. Åtteåringen vil ofte spille PS når hun kommer hjem, men blir avbrutt fordi matboksen skal ut av sekken og jakka skal henges opp ellers blir det ikke mer spilling. Trusler fungerer ganske ok her. På lørdag har jeg begynt med å få dem til å rydde av bordet før de får snopet.

Nå er mine små, men det å skru av nettilgangen har jeg sett på som mitt trumfkort når de blir eldre :p så får de betale mob data av egen lomme. For at det å ta bort goder skal ha effekt må det være goder som virkelig betyr noe.

Ingen tv, mobil, nettbrett før alle har rydda etter seg selv. Da snakker jeg ikke om rommet, der får de heller bare gjøre som de vil å rydde når det skal vaskes, men resten av huset skal ikke se bomba ut fordi de ikke gidder å sette ting på plass. Konsekvent er vell kodeordet her :p slitsomt å mase, men for å få resultat så må det gjøres.
Lyst på nytt spill eller kule sko? Ja da må de jobbe for penger til det. Støvsuge, vaske, lage mat osv. Ingenting i livet er gratis :p

Back
Topp