Få babyen til å sove lenger lur, 8mnd

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Er det noen som har klart å få babyen til å sove lenger lurer, og hvordan?

Jeg tenker ikke på de tilfellene hvor det bare gikk av seg selv, for det kommer bare ikke til å skje her.

Vi har holdt på og styrt siden han var 4mnd og han er nå snart 9...
Problemet er at han sover mindre enn det han trenger, våkner ofte etter 40 min.
Det vi har prøvd er å ha lenger våkentid mellom lur ene, kutte ned på lurer og at jeg spurter inn på soverommet for å gi smokk eller amme eller stryke han inn i ny søvnsyklus, men det blir mer og mer vanskelig. Er så utrolig lei av grinete baby, kan han ikke bare sove det han trenger da?
Våken 2 timer før første lur, og 3-3,5 t før andre lur. Bør sove 45 min til første lur, det går ofte greit, og ideellt 1,5-2t til andre lur, men det er ytterst sjelden det blir mer enn såvidt 1t og da med en oppvåkning.
I vogn er det umulig å få han til å sovne etter oppvåkning rundt 40 min, men skal prøve å få han til å sove mens vogna er i ro, kanskje høst og vinterkulden kan gjøre han mer søvnig ute. Stort sett sover han inne hjemme. I bæresjal sover han 20-30 min så det er heller ingen løsning.
 
Ikke så oppløftende svar sikkert, men det er ikke alltid noe å gjøre noe med. Noen barn er dessverre sånn.
Vår eldste sov bare halvtimer han på den tiden, vi prøvde alt. Han sov i vogn, og uansett om vogna var i bevegelse eller i ro så våknet han etter 30 min.

Her løste det seg ikke før vi kuttet ned til en dupp, men det var vel rundt året.
Da sov han lengre, men ikke mer enn halvannen time da heller tror jeg.
Men nå er dette 9 år siden, så husker ikke eksakt. Jeg bare husker vi slet med søvn på dagtid. Han sov på natta da til gjengjeld [emoji23]
 
Vår sover kun i vogn og må trilles i søvn, vi hadde suksess med å gå ut 5-10min før hun pleide å våkne, og begynne med å forsiktig trille vogna hennes. Da greide hun å koble seg over i neste søvnsyklus uten å våkne når hun var oppe i de lette søvnfasene, fordi hun opplevde samme typen stimuli son hun sovna til. Vi holdt på med det i to-tre uker så det vsr ganske omfattende, men nå sover hun 1,5- 2 timer uten hjelp.
 
Jeg lærte en del etter storesøster (som sov ekstremt lite), så denne gangen har jeg jobbet mye for å passe på nok søvn. Det er ikke alltid lett, men nå som han er 5 mnd syntes jeg det er lettere å "lese" når han ikke er uthvilt, da er han ofte grinete ved oppvåkning. Noen ganger ser han lys våken ut også, men ender med å sovne raskt igjen. Han sover i vogn på dagtid, så jeg gir han smokk og vugger. Noen ganger tar det 2 min, noen ganger kan det ta 20+ min. Noen ganger må jeg inn til han flere ganger i løpet av en lur, men han sovner som regel raskt bare jeg er kjapp nok inn til han. Virker noen ganger som han bare må vite at mamma er der. Jeg må ikke finne på å prate til og se for mye på han hvis han skal sove mer, for da har jeg lagt gullegget :hilarious:
 
Nå sliter ikke vi så veldig med duppene, men når hun våkner for tidlig til en dupp eller på natten, da kan jeg ofte ta henne i armene mine og sitte med henne liggende inntil meg til hun sovner igjen. Hun kan da bli både sint og skikkelig mark, men når jeg holder henne relativt fast og maserer litt på henne i takt med sangen jeg synger, så pleier hun å sovne igjen. Da klarer jeg ofte å lirke henne ned i senga igjen og hun sover en stund til :)
 
Eneste tipset jeg kan gi er at alle barn er forskjellig.
Storebror sov sykt mye og sov godt på natten.
Lillesøster sover en dupp dagen som bare varer 30min. Hun er glad og aktiv frem til senge tid. Sover natten igjennom. Hun er 9mnd.
 
Her sov frøkena kun 10-15 min og ble fort grinete igjen i en periode❤️ Alle har sine perioder.. prøv å finne noe du kan gjøre for seg selv for å gi deg mer energi i disse periodene er mitt beste råd❤️
 
Back
Topp