FØDSEL OSV

desembermor

Glad i forumet
Heisann!! Jeg er føstegangsfødende...det er det kanskje noen av dere som har fått med seg.

Første gang jeg var hos jordmor fikk jeg med meg masse info. Jeg har lest og lest, og det ser ut som om det meste skal bestemmes av den som er gravid. '

Smertestillende i forhold til fødsel må en også bestemme seg for hva en vil ha. Har dere tenkt noe på dette?? Hvilken fødestilling osv?? Har dere tenkt noe på dette.

Synes det er litt frustrerende og skulle ta så mange valg når man ikke vet hva man velger...har jo aldri gjordt dette før jeg.

Har blitt anbefalt fødekrakk[:D][:D]

Vi har rett til å bestemme det meste selv, men har opplevd at en del jordmødre "overkjører" den fødende, spesielt hvis en er førstegangs...
Heldig er de som bor på et sted der en har en del valgmuligheter, selv bor jeg langt uti bygdenorge- og her er det ikke mye å velge i verken når det gjelder fødestillinger eller smertestillende :(
Da var jeg heldigere forrige gang...

har ikke tenkt særlig på akkurat det.. føler vel det er så lenge til... Men tiden flyr jo den.. har tenkt på stående fødsel eller fødekrakk ja. tror kanskje det er lettere, men vet jo egentlig ikke?.. smertestillende tror jeg at jeg må ta som det kommer[;)]

Ifjor var også min første gang, og jeg var fast bestemt på å klare meg gjennom fødselen med bare lystgass i og med at det er så "rent", er ikke medisin!
Det klarte jeg, og er nå i ettertid sjeleglad for det[:)] Så valget mitt faller soleklart på lystgass til jul og, så sant alt forløper normalt denne gangen og.

tenkte også masse på dette når jeg skulle ha min datter, men kroppen tok på en måte over styringa og jeg "måtte" bare følge med, hadde jordmødre som kom med gode forslag men ikkenoe mas.
tror kanskje at hvis man gjør seg opp masse meninger om hva man skal gjøre og hvordan det skal være på forhånd så kan skuffelsen og sjokket bli stort.
dette er jo en naturlig prosess, og kroppen gir deg signaler på hva du skal gjøre, hva som føles riktig og om du eventuellt må ha smertelindring.
jeg klarte ikke ta lystgass, ble helt svimmel, men fikk epidural og det var kanon for meg...
lykke til..

Back
Topp