FØDETRÅDEN ❤️

Termin: 02/12
Født dato: 10/12
Fødested: Kristiansand
Kjønn: gutt
Lengde: 51
Vekt: 3720
Navn: magnus
Bilde:
Om fødselen:
Lørdag morgen fikk jeg mageknip med litt jevne mellomrom (var på overtidskontroll på fredag og ble da strippet kraftig), men tenkte vi ser utover dagen.
Det ble bare mer og mer knip, så jeg slet med å ikke vise det da vi var på besøk hos svoger og svigerinne :hilarious:
Da vi skulle gå derfra så nevnte jeg til samboer at vi kanskje burde ringe svigers (som skulle ha frøkna), og svigermor sa at vi bare skulle komme med henne. Sånn i tilfelle.

Da vi kom hjem la vi oss på sofaen og kikket på tv, mens jeg lå og vred meg i ubehag. Til slutt tok jeg paracet og la meg for å prøve å sove, tror klokken var ca 23 da. Våknet i 02tiden og merket at ting hadde roet seg, kjempeskuffelse. Men de startet opp når jeg reiste meg fra sengen, og jeg ringte inn til sykehuset i 03tida. Da kom riene med 4-6min mellomrom og vi har en times kjøring, jm sa at jeg bare skulle komme.

Vekket samboer, han spiste og vi dro ca 03.30. På vei inn hadde de stengt de fleste tunnelene som gikk til sykehuset pga arbeid i dem, så ble litt stressede da ja! Styrte og kjørte feil flere ganger før vi fant frem :hilarious:

Jeg kom inn med 5cm kl 05. Kl 09 var det enda 5cm og da ble jeg skuffet da! Jeg brukte lystgass, fentanyl og fikk epidural under fødselen. 14.50 startet pressingen og lille kom ut til oss 15.36. Jeg hadde alt i alt en fantastisk opplevelse der jeg følte at jeg hadde kontroll det meste av veien, og jobbet med kroppen, ikke mot den denne gangen.
 

Vedlegg

  • _20171216_094054.JPG
    _20171216_094054.JPG
    897,4 KB · Visninger: 215
Termin: 22/12
Født dato: 13/12
Fødested: Bergen
Kjønn: jente
Lengde: 48 cm
Vekt: 3130 g
Navn: Maja
Bilde:
Om fødselen:
Våknet av at vannet gikk 12/12 kl 23. Ringte føden og fikk avtale om sjekk neste dag kl 13. La oss til å sove og fulgte storebror i Luciafeiring i bhg morgenen etter. Ingen tegn til rier under kontrollen, men da vi dro derfra begynte jeg å få litt regelmessige men ikke smertefulle kynnere. Fra 17 tiden ble de mer regelmessige, ca 4-6 min mellom og varighet på 40 sek. Rundt kl 20 begynt de å bli mer smertefulle, type sterke mensensmerter. Ankom KK kl 21.10, fikk tildelt rom på storken og sjekket til 3 cm åpning kl 21.30. Hadde hyppige, kortvarige og intense rier, og ble sjekket til 6-7 cm åpning rundt 22.45. Fikk da komme over i badekar, og kl 23.10 var hun ute etter 3 pressrier :)
 
Termin: 26.12.17
Født dato: 11.12.17
Fødested: Ullevål sykehus
Kjønn: gutt
Lengde: 47cm
Vekt: 2630g
Navn: Theodor
Om fødselen: vannet gikk fredag 8. Desember. Gikk to dager med svake modningsrier og ble satt i gang søndag morgen. Tre modningspiller og 15 timer senere var jeg endelig i aktiv fødsel og fikk epidural[emoji173]️ 5 timer aktiv fødsel senere kom lillegutt til verden. Modningspille-delen var noe drit, etter epiduralen gikk alt fint. Ingen komplikasjoner eller styr :)
 
Termin: 9.12.17
Født dato: 11.12.17
Fødested: Stavanger Universitetssykehus
Kjønn: Jente
Lengde: 52 cm
Vekt: 4322 gr.
Navn: K
Om fødselen: skriver fullstendig i dagboken. Men kort fortalt ble satt igang grunnet hypertensjon og preklampsi natt til 9.12.17 og hun ble født 23.49 den 11.12.17. Mye styr og komplikasjoner underveis da jeg var syk, men endte heldigvis godt da. Nå 9 dager etterpå sliter jeg med noe hodepine og litt sår nedentil. Ellers alt bra, K ammer og har gått fint opp i Vekt, igår veid til 4500 gr ;) det har tatt tid å bli frisk etter fødselen, men K er verdt alt sammen og mer til! :Heartred
 
Termin: 30.12.17
Født dato: 21.12.17
Fødested: Rikshospitalet
Kjønn: gutt
Lengde:
Vekt: 3505g
Navn: Hedin
Om fødselen: Planlagt keisersnitt pga seteleie.
 
Termin:14/12.17
Født dato:25/12.17
Fødested: Sørlandet Sykehus Arendal
Kjønn:Gutt
Lengde:3926g
Vekt:52cm
Navn:Emil:Heartblue
Om fødselen:Vannet ble tatt kl.10.00 1. Juledag etter å ha gått 11 dager på overtid. Var moden og hadde 3-4 gode cm og ‘myk’ livmorhals. 5 min etter at vannet ble tatt kom den første ordentlige rien :wideyed: Fra 3cm -6cm gikk det en time og fra 6cm-full åpning gikk det også en time:D Trykket i ca 15 min og 12.15 var han født :Heartred Rakk ikke noe lystgass som jeg hadde lyst til å prøve men gjorde ingenting at jeg ikke hadde noe sånn sett :) En kjapp men veldig fin fødsel og verdt ventingen :happy: Koser meg på barsel, MEN savner ungene og mannen så planen er å hjem i morgen om det lar seg gjøres :) Sliter litt med etterriene men får heldigvis smertestilende for det:D
 
Termin: 04.01.18
Født dato: 17.12.17
Fødested: Kristiansand sykehus
Kjønn: Gutt
Lengde: 50
Vekt: 3700
Navn: Elijah

Om fødselen:

Vel, jeg har fra tidlig i svangerskapet hatt tett oppfølging pga kort livmorhals og masse kynnere/rier som trigget på livmorhalsen I tillegg. Likevel varte svangerskapet ganske lenge og jeg kom meg helt til uke 37 +6.
Fra uke 35 hadde jeg ganske sterke rier. Jeg trodde og håpet på at det egentlig bare var masrier og at det kom til å gi seg, men smertene og riene økte og forsvant om en annen. Fikk da bekreftet rier på føden, ingen livmorhals og åpning på 1, 5 cm. Morningen 17.desember var riene så tette og vonde at vi bestemte oss for å dra på føden, der viste det seg at fødselen var i gang og jeg hadde fått åpning på 2,5 cm. Pga jeg har hatt konisering 2 ganger, var det en stram "strikk" i åpningen, (som en strikk) som gjorde at åpningen gikk veldig seint for seg. Siden riene var så sterke, så valgte de å hjelpe meg med å fjerne den stramme strikken. Nesten som stripping, men de strippet ikke.
Når den var borte tok det ikke så lang tid så begynte åpningen å øke. Riene var fortsatt veldig sterke men åpningen stoppet opp på 8 cm. Da fant de plutselig ut at guttungen lå i stjernekikkert. Heldigvis klarte de å snu guttungen under en sterk rie og 30 min etterpå var guttungen ute :)
Jeg syns fødselen gitt veldig greit, selv om det var små ting her og det som gjorde at det tok litt lengre tid så er ikke en fødsel på 8 timer lenge syns jeg. Smerte lindring var ikke på tale. Hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle ha noe, og det måle greide jeg og er stolt over meg selv.

Jeg var heldig og hadde min flinke mann med meg som virkelig var en god støttespiller. Vi hadde det morsomt, trygt og veldig greit under fødselen. I tillegg hadde vi verdens beste jordmor som virkelig var tilstede og fikk tiden til å gå.
Og ikke minst så fikk jeg med meg håndball finalen på sykehuset, og selv om det ikke ble gull på jentene, så ble det gull for oss den kvelden :joyful::happy:

1 uke gammel på julaften :Heartred

IMG_20171225_134249_074.jpg
 
Termin: 2 januar 2018
Født dato: 28 desember 2017
Fødested: Bergen
Kjønn: jente
Lengde: 49
Vekt: 3490
Hodemål: 34
Navn: Mia Eliza
Søsken: gutt 1år, jente 5år, (far sin side jente 22år og gutt 25år)
Om fødselen: slimproppen gikk kl 1400. Ringte føden 1900 hadde nedpress men ikke rier.
Rier startet ca.kl 2000 ringte føden igjen kl 2230 ble bedt om å komme. Vannet ble tatt 03:55 og 4:25 ble hun født med navlestreng hardt rund halsen. Fikk score 7, 8 og 10. Allerede ammet. Hadde melk på puppen.
2017-12-28 07.12.20.jpg
 
Termin: 3. januar 2018
Født dato: 2. Januar 2018
Fødested:
Kjønn: Gutt
Lengde: 52
Vekt: 3725
Hodemål: 37
Navn: Teodor
Søsken:
Om fødselen: Vannet gikk i flere om ganger sammen med slimpropp og tegningblødning fra kl 9 den 1. Januar.
Var inne på sjekk av ctg og ble sendt hjem pga lite effektive rier.
Dette utviklet seg raskt fra kl 17 og vi dro inn igjen kl 21:45.
Jeg hadde ekstremt vondt fra kl 22:30 og klarte ikke å sitte eller noe. De ville ikke vaginalundersøke meg pga infeksjonsfare.. men til da de endelig gjorde dette rundt 23 var det 7 cm åpning og i full sving. Blodtrykket mitt har vært høyt siden midten av desember, og det ble skyhøyt på kort tid. De rakk ikke å sette noe epidural, som kunne hjulpet, pga rask fødsel. Fikk derfor masse medisin. Han kom ut med et skrik kl 01:36.
Jeg ble klippet og mistet en god del blod, men vi har det kjempefint :) regner med jeg snart får bevege meg fritt.
 
Termin: 15.januar
Født: 02.12 - uke 34
Fødested: kalnes
Kjønn: gutt
Lengde: 46cm
Vekt: 2323g
Hodemål:
Søsken: jente på 8 og gutt på 5

Gikk å la meg på kvelden 30.nov, fikk ikke sove av noe som kjentes ut som bekkensmerter. Trodde etter hvert at det var kynnere siden det bare tok i høyre side. Når det ikke gav seg, lastet jeg ned rieteller-app og skjønte at dette var rier. Ringte føden 02.30-tiden på natta og fikk beskjed om å ta meg Paracet og sove.... det gav seg ikke og jeg sov ikke noe. Kl 07 stod jeg opp for å få barna avgårde på skole og i bhg. Da gikk slimproppen og jeg ringte føden igjen. Fikk beskjed om å vente på rier og ringe fødepol. når de åpnet kl 08.00....
Skjønte hvor det bar hen så da jeg hadde lagt på, avtalte jeg med venninna mi at hun skulle kjøre meg inn til føden etter å ha levert i bhg. Ringte føden igjen (etter vaktskifte selvsagt) og da fikk jeg beskjed om å komme inn.
Alle trodde det var kynnere, men ble lagt inn på obs-posten. Fikk akupunktur, varme, og Paracet for å stoppe riene. Kl 22 gikk vannet spontant og det var helt brunt. Ble trilla inn på fødestue og fikk snakke med ei fra NFI. Gutten ble født 01 på natta og med mannen på julebord i Oslo så ble det råkjøring med en firmabil nedover på E6 :)
Til tross for misfarget fostervann, hadde mini gode vitale mål og var stor og fin. Var på NFI i 3 uker før vi fikk dra hjem.
 
Termin: 10 januar 2018

Født dato: 12 desember 2017

Fødested: NLSH Bodø

Kjønn: Gutt

Lengde: 47 cm

Vekt: 2960 g

Navn: I

Om fødselen: hadde hatt vondt i rundt en uke da det hadde vært veldig slitsomt et par dager. Var overbevist om at det var kynnere, og på kontroll hos JM den 11 des snakket vi om dette og konkluderte med kynnere. Ble mer og mer vondt utover ettermiddagen og kvelden, men var fremdeles sikker på at det var kynnere da vondtene ble borte da jeg reiste meg og gikk rundt og tok en varm dusj.
Til slutt, i 22-tiden om kvelden gikk jeg med på å ringe jordmor som ville undersøke meg. «Jaja, hun kan vel fortelle meg hva jeg skal gjøre med disse kynnerne!» ca klokken 23 undersøkte hun meg, og fant 4 cm åpning :p da ble det sykebil til sykehuset grunnet lang reiseveg med JM med. Fremme på sykehuset rundt 0130, og baby ute kvart over 04..! Hadde vannet gått tidligere hadde det gått enda raskere:rolleyes: så man kan si at jeg er glad jeg gikk med på å ringe JM, kunne blitt hjemmefødsel hvis ikke :p
Evt. bilde:
 
Termin: 15.12.17
Født: 06.12.17
Fødested: Levanger
Kjønn: Jente
Lengde: 50cm
Vekt: 3375g
Navn: Laura
Om fødselen: Rask fødsel, veldig ulik min første. Ventet litt lenge med å dra inn til sykehuset, så fikk litt følelsen av å rekke det sånn akkurat. Pressrier da jeg kom inn og baby ute på 10-15 minutter.

Jeg er forresten tinsie fra helt tidlige poster i denne termingruppa, men brukeren sluttet å fungere til tross for flere tilbakestilte passord,så derfor forsvant jeg
 
Back
Topp