Exu og missed abortion ila 6mnd

LinnTL

Linn2014
Hei. Etter mye frem og tilbake valgte jeg å legge ut en tråd her, for å kanskje få høre noen sine erfaringer.

Min historie. Jeg er født i 1991 og er nå 28.år.

Fikk i Starten av 2016 en frisk og fin gutt. Helt perfekt. Svangerskapet var preget av hyperremesis og sykehusinnleggelser for næring, men ellers problemfritt.

(i 2017 ble jeg slankeoperert og gikk ned 60kg og er nå normalvektig)

Høsten 2019 ble jeg gravid med ny samboer. magefølelsen var merkelig og testene ble ikke sterkere. Jeg valgte å bestille privat ultralyd på volvat, der de tok en rask ultralyd og ikke så noe foster. Jeg hadde ikke blødd noe, men de konkluderte med at jeg hadde mistet tidlig. Tre uker senere fikk jeg smerter, dro på legevakten og ble innlagt på sykehuset. Jeg hadde mistanke om exu og etter to ultralyder ble det påvist veske og jeg ble operert. De fant et svangerskap i ene egglederen, som da ble fjernet. Etter operasjonen hadde jeg ingen komplikasjoner og kroppen kom raskt tilbake til syklus.

tre mnd senere fikk jeg ny positiv test. Jeg fikk igjen raskt kvalme som med svangerskapet i 2015/2016. Mensen uteble og HCG steg som normalt. Jeg slet mye med ekstrem kvalme, men holdt vekten min og ukene gikk. På tidlig ultralyd fikk vi beskjed om et perfekt foster og selv med hyperremesis, exu og slankeoperasjon valgte overlegen at jeg ikke trengte tettere oppfølging. Jeg fikk likevell ultralyd når jeg ble innlagt for næring, senest uke 12+0. Der så vi et fint foster som sparket og vokste som det skulle. Så kom koronaen til Norge. Siden samboeren min ikke er far til gutten fra 2016 så gleder vi oss veldig til Ordinær ultralyd sammen. Vi valgte å bestille time på volvat i uke 15+0. Da vi kom dit ble det trist. Det var ingen hjerteaktivitet og gynekologen konkluderte med missed abortion siden jeg ikke hadde blødd og at han mente fosterets størrelse tilsvarte slutten av uke 12. Vi ble sendt på sykehuset som bekreftet missed abortion og estimerte at fosteret døde ved 12+3-12+5 størrelse. Jeg fikk tablett og to dager senere fødte jeg vårt lille etterlengta barn... vi ba om obduksjon, noe vi fikk og i dag ringte de fra sykehuset. De fortalte at fosteret hadde store missdannelser, manglet blandt annet en halv lunge, manget indre øreganger, manglet ytre kjønnsorgan og hadde forsinkede utvikling av begge ben og armer. Hun sa nok mer, men jeg husker ikke alt. Hun sa også at morkaken var helt riktig og uten noen feil.

så det vi lurer på er om noen har noe lignende historier der dere har fått et friskt barn. Samboeren min er redd han ikke kan få friske barn. Og siden jeg har en fra før, så bebreider han seg selv. Vi ønsker å prøve igjen, men er vi dømt til dette igjen?
 
Nå har jeg ikke mistet etter uke 12, men tenker jeg likevel kanskje kan bidra med noe..

vår førstefødte ble født i april 2009 - unnfanget naturlig og det klaffet på 3 pp - og friskt svangerskap.
Da vi startet å prøve på nr 2 hadde vi raskt en SA, før det startet å dra ut i tid.. totalt sett 4,5 år med prøving, 4 SA, 1 exu (med fjerning av eggleder) og 1 sa etterpå igjen...

Samme mann, og de finner ingen feil med oss.. men det har nok vært noe feil med fostrene siden kroppen har kvittet seg med de.

for etter 4,5 år fikk vi innvilget IVF og ble da gravid på første forsøk :Heartred Nå venter vi nr 3 (fra samme forsøk som nr 2) også dette ett friskt svangerskap!
 
Vi fikk ei jente i uke 21 før jul som manglet nyrer og urinblære. (Oppdaget på litt for sen OUL)
Men vi har et friskt barn sammen fra 2013 :)
 
Eg mista før påske, var på Volvat 12+2, hjerta hadde stoppa to dagar før.. Det blei observert hydrops fetalis, væskeansamling i fosteret, som kunne vere resultat av ulike årsakar. Såg i journalen at det ikkje vart observert misdanningar på ultralyd, men om det var gjort funn etterpå veit eg ikkje.

For min eigen del så er trøsta at å "produsere" ein baby krev at mykje går rette veien.
Eg og deg, og mange andre før oss, var uheldige denne gongen. At dette har noko med mannen din å gjere trur eg er svært lite sannsynleg. Mitt råd til deg og sambuaren din er å fokusere på at dette var dårleg flaks og de no har brukt opp uflaksen.

Neste gong tenker eg det ordnar seg for både deg og meg:Heartred
 
Eg mista før påske, var på Volvat 12+2, hjerta hadde stoppa to dagar før.. Det blei observert hydrops fetalis, væskeansamling i fosteret, som kunne vere resultat av ulike årsakar. Såg i journalen at det ikkje vart observert misdanningar på ultralyd, men om det var gjort funn etterpå veit eg ikkje.

For min eigen del så er trøsta at å "produsere" ein baby krev at mykje går rette veien.
Eg og deg, og mange andre før oss, var uheldige denne gongen. At dette har noko med mannen din å gjere trur eg er svært lite sannsynleg. Mitt råd til deg og sambuaren din er å fokusere på at dette var dårleg flaks og de no har brukt opp uflaksen.

Neste gong tenker eg det ordnar seg for både deg og meg:Heartred


Takk for melding. God å vite at man ikke er alene, samtidig som følelsene tar overhånd til tider. Barnet var veldig ønsket, og han på 4 år snakker mye om babyen som skulle komme. Jeg håper virkelig at vi får et friskt barn i fremtiden, nå er renselsen ferdig og menstruasjonen kommet på ny, så da virker det til at kroppen begynner å komme seg igjen.

håper det går bra med deg også! ♥️
 
Nå har jeg ikke mistet etter uke 12, men tenker jeg likevel kanskje kan bidra med noe..

vår førstefødte ble født i april 2009 - unnfanget naturlig og det klaffet på 3 pp - og friskt svangerskap.
Da vi startet å prøve på nr 2 hadde vi raskt en SA, før det startet å dra ut i tid.. totalt sett 4,5 år med prøving, 4 SA, 1 exu (med fjerning av eggleder) og 1 sa etterpå igjen...

Samme mann, og de finner ingen feil med oss.. men det har nok vært noe feil med fostrene siden kroppen har kvittet seg med de.

for etter 4,5 år fikk vi innvilget IVF og ble da gravid på første forsøk :Heartred Nå venter vi nr 3 (fra samme forsøk som nr 2) også dette ett friskt svangerskap!


Håper svangerskapet ditt går fint og at det ikke skjer noe galt!
 
Håper svangerskapet ditt går fint og at det ikke skjer noe galt!

takk for det - er i uke 39+2 idag, så fødsel straks ;) så det har gått veldig fint!
 
Back
Topp