Evig bilstolproblem :(

gullgutt09

Forelsket i forumet
Jeg er 100 % for bakovervendt lengst mulig, men av og til skulle jeg ønske det aldri var oppfunne bakovervendt. Missforstå meg rett, men hadde vært så mye enklere :) vi har så problem i bobilen med å få sete til å stå bakovervendt. Framme når det ikke fram til dashbordet, og så er det liksom en kasse under sete i bilen sså får ikke festet forankringselene sånn som de skal.. Og bak er det heller ikke noe å støtte setet i. Da er valget mellom å ha britax twe montert rett vei med 2 punktsele, mot kjøreretningen . Så han blir sittende bakovervendt. Men har lest litt forskjellig om denne måten å feste det på. Så jeg kjøpte en beltestol å tenkte å bruke den.. Men så er det denne samvittigheten da :( han er bare 2 år og 4 mnd. Men veier 16 kg og er 98 cm. Så han er jo stor nok sånn sett... Hva hadde dere gjort? Beltestol el twe viss dere skjønte hva det ble med det setet....

Akta Graco Cosmic Comfort S kan stå fint i sete i f.eks bobil uten å lene seg mot et sete eller dashbord. Har du prøvd det?

nei har ikke prøvd. Men får vel samme problem med forankringselene der og? Det er liksom en firkanta kasse så ingen plass å ha selene rundt liksom..

gullgutt09 skrev:
nei har ikke prøvd. Men får vel samme problem med forankringselene der og? Det er liksom en firkanta kasse så ingen plass å ha selene rundt liksom..

Du kan få festet ringer i gulvet, garantert. Eller feste rundt setene foran. Evt sveise fast noen fester på setet i bobilen?

teebie skrev:
selene tar jo du "rundt" seteryggen helt i sidene der.

på setet foran ja.... men i bobil og større biler må man gjerne feste forankringsselene i samme sete som man setter bilsetet i. 

Dette har vært tatt opp før her og da fant jeg info om at det faktisk går an å feste TWE som du har gjort =)
Skal se om jeg finner link til der jeg fant det sist.

Vi har hatt same "problem" med campingbussen til mamma og pappa. Berre at eg har aldri sett kva som er problemet?

TWE kan jo festast med 2-punktsbelte, så vi har alltid festa det framovervendt i eitt av dei setene som er bakovervendt. Dermed blir barnet sittande bakovervendt.

Om det blir veldig vinglete er det kanskje mulig å feste setet til bilseteryggen med ein ekstra stropp for å få litt ekstra stabilitet, men eg veit ikkje om det er lov. Kanskje det er lov sidan det ikkje påvirkar muligheten til å få barnet kjapt ut av stolen om det skulle vere behov?

Akta graco duologic trenger man ikke forankringsseler på, kun støttebeinet! Men jeg ville vært litt forsiktig med å ha han forovervendt, d skjer ofte at de blir bilsyke når de snues og man bli annbefalt å kjøre korte turer i starten!

Ranveig R skrev:
Vi har hatt same "problem" med campingbussen til mamma og pappa. Berre at eg har aldri sett kva som er problemet?

TWE kan jo festast med 2-punktsbelte, så vi har alltid festa det framovervendt i eitt av dei setene som er bakovervendt. Dermed blir barnet sittande bakovervendt.

Om det blir veldig vinglete er det kanskje mulig å feste setet til bilseteryggen med ein ekstra stropp for å få litt ekstra stabilitet, men eg veit ikkje om det er lov. Kanskje det er lov sidan det ikkje påvirkar muligheten til å få barnet kjapt ut av stolen om det skulle vere behov?

Dette har jeg hørt at man IKKE skal gjøre.Og at sikkerheten ikke blir den samme. Så sjekk ut med trygg trafikk eller noe før du gjør det igjen.vet mange tror det er lurt,men det er det altså ikke etter det jeg har hørt.Men mulig mine kilder er feil,men anbefaler å sjekke opp med pålitelige kilder

Nei har hørt litt forskjellig om den måten å feste det på jeg også. Står jo i den linken lenger oppe at det går an. Men kanskje best å høre med britax selv. Sendte mail til trygg trafikk og ho ville ikke helt svare på det. Visste ikke om ho forsto meg helt rett. Men har også prøvd å feste sete på den måten og føler ikke at det stpr helt støtt. Men skal prøve å sende mail til britax.

Back
Topp