eventyr til de små?

Parmadilien

April 2013's alvemamma ♥♥♥
VIP
ja, hvilke eventyr kommer dere til å fortelle for de små nurka som snart kommer? (har kommet, for noen av dere :-P)

er det noen eventyr dere vokste opp med, som dere vil fortelle videre, eller blir det "nyere" og mer moderne eventyr det kommer til å gå i?

Vi er dårlig på eventyr fronten, så vi leser bok som gutten velger. Og slik blir det nok til babyen også :)
Så har vi sunget so ro lillemann siden han var nyfødt, og det er fortsatt siste sangen som synges ved leggetid :) hva det blir til babyen imagen der aner jeg ikke :)

Jeg er vokst opp med lesing av bok eller at min far diktet ett eventyr :)

Ikke noen spesielle jeg kommer til å fortelle, men kommer til å lese bøker fra tidlig av. Syns det er koselig å lese for barna, og ikke minst er jeg vokst opp med nattahistorier hver kveld selv.

Har mangen eventyrbøker,mest med de ode gamle eventyrene,leser mye for jentene no,så blir vel å fortsette med det til nye snuppa og:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Har mangen eventyrbøker,mest med de ode gamle eventyrene,leser mye for jentene no,så blir vel å fortsette med det til nye snuppa og:)

jeg og er mestglad i de gode gamle.. har flere av de eventyrsamlingene, og kommer nok tiø å lese fra de helt fra første stund! syns det er viktig å fp inn lesning og spnt "med morsmelka":-)

blir jo asbjørnsen og moe eventyr, og også litt grimm(om enn ikke de orginale. det blir nok litt heavy nør mini blir stor nok til å skjønne dem :-P)

åh, som jeg gleder meg til å lese for henne!
mamma leste for meg nærmest fra dag én, og jeg elsker jo bøker i dag,så velger å tro det har en sammenheng :-)

Går og i mangen andre bøker,no er det Dora som er helten for eldste:-)

Vi leser også bok, er ikke så god på eventyr. Men nå har de snakka mye om bukkene bruse i bhg, så da har jeg også prøvd det litt hjemme :-)
Til h*n i magen blir det vel samme greia vil jeg tro :-)

Her leser vi stort sett hver kveld...har vært igjennom mange bøker og eventyr, og snuppa får som regel bestemme.
Er hun flink og rask med legging får hun velge bøker med litt lenger fortellinger :)

Jeg er litt preget av førskolelærerutdannelsen min og er av den grunn veldig engasjert i dette, hehe. Har bestemt meg for å lese og fortelle masse for Aiden så snart han er moden for det. Barn som blir lest for har en stooor fordel når de selv skal lære å lese og skrive, for ikke å snakke om hvor greit det er å være vant til å rette oppmerksomheten sin mot noen som forteller, lesing øker i stor grad konsentrasjonen. Så jeg er overbevist om at det er lurt :)

Vil prøve å lese litt forskjellige bøker og sjangre. Synes Julia Donaldson har mange fine bøker skrevet på rim, f.eks. Gruffalo-bøkene som flere av barna i barnehagen elsker. Selv har jeg sansen for Albert Åberg. Jeg synes de er skrevet på en måte som gjenspeiler hvordan barn på den alderen tenker. Bøkene om Pulverheksa har mye humor i seg. Til litt yngre barn liker jeg godt bøkene om Tassen, den lille serien om Ludde, serien om Lillesøster og om Thomas og Emma, Kai-serien, osv. det er mange! Også veldig greit å ha noen såkallte "ordbøker" i hus til de yngste barna, hvor de kan se, peke på og benevne sammen med deg.

Albert Einstein mente at den beste måten å lære de yngste barna matematikk var å lese eventyr for dem. De tre bukkene bruse, Pannekakegutten, Haren og skilpadda, Askeladden som kappåt med trollet, De tre grisene, Geiteskillingen som tellte til 10, osv. er greie eventyr :) Og nå gleder jeg meg enda mer til å lese for lillegutt!

her er man utrolig dårlig på eventyr lesing asså... men har den store eventyrboka, så måtte evt blitt og lese fra den da :)

Back
Topp