Etterrier

Gullskatten<3

Glad i forumet
Marshmallows2021
Jeg er andregangsfødende og hadde en helt normal fødsel forrige gang og en veldig fin barseltid. Men det jeg aldri kan huske er at jeg hadde etterrier. Jeg husker alle sa at de kunne være ubehagelige eller vonde.. og nå kjenner jeg at det er egentlig dem jeg gruer meg litt til:p Hvordan kjennes det ut? Veldig vondt? Hvor ofte og hvor lenge har man de??
 
Jeg er andregangsfødende og hadde en helt normal fødsel forrige gang og en veldig fin barseltid. Men det jeg aldri kan huske er at jeg hadde etterrier. Jeg husker alle sa at de kunne være ubehagelige eller vonde.. og nå kjenner jeg at det er egentlig dem jeg gruer meg litt til:p Hvordan kjennes det ut? Veldig vondt? Hvor ofte og hvor lenge har man de??

Jeg hadde endel både som førstegang og andregangs, så regner med det blir litt nå. Jeg spurte om smertestillende og det funka på etterriene så de ikke ble like vonde. Så med andre ord er det ikke å sammenligne med fødselsriene for min del. Å ligge på magen når man får til det hjelper også på, fordi livmoren får hjelp til å trekke seg sammen da.
Kom og gikk litt de første dagene etter fødsel.
 
Jeg fikk det hver gang når jeg ammet sist, da var jeg førstegangs. Ubehagelig, men gikk greit! Varte bare noen få dager om jeg husker riktig, og de ble gradvis svakere :)
Hvis de blir vonde så hjelper det sikkert litt med paracet :)
 
Jeg har hatt vonde etterrier md de to andre. Fikk beskjed om at de kan bli sterkere for hver fødsel, noe som foreløpig stemmer hos meg.
Fikk naproxen/paracet til hjelp. Men det er ikke like gale som i fødsel, kanskje mer som sterke menssmerter:confused:
 
Jeg hadde det jeg tror var etterrier først ca ei uke etter fødsel. Synes de var verre og annerledes enn riene under fødsel, men selvsagt ikke like vondt som det siste fase, når man trykker ut ungen. Men jeg hadde svært milde rier under neste hele fødselen, da, så det påvirker selvsagt sammenligninga. Men selv om etterriene var litt vonde, så var de helt overkommelige. Var kanskje mer det at jeg var litt usikker på hva det var og dermed vart litt bekymra, siden de kom så lenge etter og fordi de kjentes så annerledes ut (som vonde stikk liksom). Siden det sies at etterrier er mer typisk å merke for de som har født før, regner jeg med at jeg kjenner de denna gangen også.

Så jeg gruer meg faktisk også på en måte mer til de enn til fødselen. Men det er nok mer fordi at riene ubder fødselen oppleves mer "nyttig" og har en hensikt, mens etterriene føles litt mer urettferdig på et vis, litt sånn "seriøst, dette også? Er vi ikke snart ferdig med dette, ungen er jo ute!" :hilarious: Men jeg skjønner jo at de har en hensikt de også, altså :hilarious:
 
Jeg er andregangsfødende og hadde en helt normal fødsel forrige gang og en veldig fin barseltid. Men det jeg aldri kan huske er at jeg hadde etterrier. Jeg husker alle sa at de kunne være ubehagelige eller vonde.. og nå kjenner jeg at det er egentlig dem jeg gruer meg litt til:p Hvordan kjennes det ut? Veldig vondt? Hvor ofte og hvor lenge har man de??
Jeg er også andregsangs nå, og hadde ikke en eneste etterrie etter første fødsel.. Så jeg er også spent... Har lest at det er mer vanlig hos flergangsfødene, så kjenner jeg gruer meg litt til det, hvis jeg får det denne gangen:wideyed:
 
Jeg hadde det ved hver amming ei ukes tid. Var uansett på konstant smertestillende pga sying, så jeg syns ikke det var så vondt. litt som menssmerter. ikke som fødselsriene, det var noe helt annet.
 
Jeg er 3.gangs å har slitt med etterrier både på første og andre. Med andremann så var det så ille at jeg måtte ha paralgin forte og jeg spydde når jeg ammet for det gjorde så grusomt vondt:sorry: Det er som menssmerter x 100. Det er ihvf min erfaring og jeg lyver nok ikke når jeg sier at det er noe jeg gruer meg vanvittig til å få etter denne fødselen. Heldigvis så varer det bare noen dager og med god smertelindring så går det fint:)
 
Jeg hadde ingen etter rier med første, men helt syke etterrier med nr 2. Hadde hatt akutt ks også så var vond i magen fra før. Lå å hylte hele natten og grein og grein. Fikk paralgin forte men det hjalp ingenting så måtte tilslutt på ei sprøyte i låret som stoppa riene. Helt grusomt! Gruer meg til det denne gang.
 
Jeg er også andregsangs nå, og hadde ikke en eneste etterrie etter første fødsel.. Så jeg er også spent... Har lest at det er mer vanlig hos flergangsfødene, så kjenner jeg gruer meg litt til det, hvis jeg får det denne gangen:wideyed:

Der var ikke så mye mer enn kraftige menssmerter, som ble lindret av Paracet+Ibux. Så det er ingenting i forhold til fødselsriene. Varmeflaske på magen hjelper også synes jeg. Bare si ifra på barsel om du har vondt så vil du få smertestillende.
 
Jeg kjente ikke noe til det med førstemann, men med andremann var det ganske vondt ja. Tok jevnlig Paracet og det hjalp litt. Håper ikke det blir verre med tredjemann...
 
Jeg hadde ingenting ved førstemann.. litt mer sånn som kraftige mensensmerter ved andremann.. varte vel 2-3 dager. Fikk det stortsett når jeg ammet.
 
Ingen med første, så ble overrasket etter andre hvor «ille» det var. Jeg vil sammenligne det m modningsrier, og det hjalp m Paracet. Jeg syns det var verst at de opplevdes meningsløse og mer irriterende syns jeg huske. Er vell livmora som jobber for å trekke seg sammen, og at den må jobbe litt mer for hver gang etter hver fødsel? Jeg ble litt lei av og ringe på for å spørre om Paracet sist, samt ventinga, så jeg har med Paracet i toalettveska denne gangen. Så kan jeg ta selv når jeg kjenner behovet kommer.
 
Jeg hadde det jeg tror var etterrier først ca ei uke etter fødsel. Synes de var verre og annerledes enn riene under fødsel, men selvsagt ikke like vondt som det siste fase, når man trykker ut ungen. Men jeg hadde svært milde rier under neste hele fødselen, da, så det påvirker selvsagt sammenligninga. Men selv om etterriene var litt vonde, så var de helt overkommelige. Var kanskje mer det at jeg var litt usikker på hva det var og dermed vart litt bekymra, siden de kom så lenge etter og fordi de kjentes så annerledes ut (som vonde stikk liksom). Siden det sies at etterrier er mer typisk å merke for de som har født før, regner jeg med at jeg kjenner de denna gangen også.

Så jeg gruer meg faktisk også på en måte mer til de enn til fødselen. Men det er nok mer fordi at riene ubder fødselen oppleves mer "nyttig" og har en hensikt, mens etterriene føles litt mer urettferdig på et vis, litt sånn "seriøst, dette også? Er vi ikke snart ferdig med dette, ungen er jo ute!" :hilarious: Men jeg skjønner jo at de har en hensikt de også, altså :hilarious:
Det er det jeg føler jeg gjør også! Gruer meg mer til etterrier enn fødsel:rolleyes: Jeg kjente jo ingen etterrier etter første gang, så krysser jo fingrene for at jeg slipper det en gang til.. Men etter å ha lest erfaringer og opplevd en mye mer annerledes graviditet nå, så tror jeg nok at det blir litt annerledes denne gangen :eek::confused::wacky:
 
Jeg er også andregsangs nå, og hadde ikke en eneste etterrie etter første fødsel.. Så jeg er også spent... Har lest at det er mer vanlig hos flergangsfødene, så kjenner jeg gruer meg litt til det, hvis jeg får det denne gangen:wideyed:
Samme her! Kan jo hende jeg gruer meg til noe som ikke er noe å grue seg for!! Men gruer meg uansett:p
 
Jeg hadde veldig merkbare etterrier ved amming sist. Som ganske kraftige menssmerter. Husker jeg var så høy på oxytocin at jeg nesten syns det var litt "deilig" å kjenne på hvor fantastisk kvinnekroppen er, at den jobber seg tilbake så utrolig fort! :D
 
Back
Topp