Etterrier

MinusNinus

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2015
Julibaluba 2017
Heisann,

Kan etterrier oppstå igjen etter flere dager? Hadde vanvittige etterrier de første to- tre dagene etter fødselen, så gav de seg. I dag, 1 uke etter fødsel, har jeg hatt syke magesmerter/rielignende smerter som jeg virkelig måtte puste meg gjennom. Normalt, eller ta kontakt med legevakt?

Husker faktisk ikke, men har du prøvd smertestillende?

De gjorde det hos meg, både denne gangen og forrige, så jeg har tenkt at det er normalt :) hvis de varer veldig lenge bør en sikkert kontakte lege, men jeg tror de første ukene er normalt. I hvert fall for meg :)

Også jeg hadde det sist. I ett par uker før det ga seg helt. Hadde der ikke med første.

Ja, det er normalt dessverre. Spesielt dersom man er flergangsfødende. Kan skje at blødningen tiltar noe også, evnt. at melkeproduksjonen tar seg opp.

Ja, det er normalt dessverre. Spesielt dersom man er flergangsfødende. Kan skje at blødningen tiltar noe også, evnt. at melkeproduksjonen tar seg opp.

Oi, der lærte jeg noe nytt. Trodde kun det var rett etter. Hadde ganske heftige etter fødsel sist, men det var kun i timene etterpå.
Veldig greit å være klar over.

Oi, der lærte jeg noe nytt. Trodde kun det var rett etter. Hadde ganske heftige etter fødsel sist, men det var kun i timene etterpå.
Veldig greit å være klar over.

Funksjonen til etterrier er jo at livmoren skal trekke seg sammen. For hvert svangerskap må livmoren bruke mer kraft for å gjøre dette, hvorav at det pleier å bli verre med etterrier for hvert svangerskap og fødsel, varighet inkludert. Hvor lenge det varer varierer hos den enkelte, men pleier så og si og være over etter +/- 10 dager...verst er det jo de første dagene, vanligvis. Men ingen regler uten unntak i dette gamet :P Men økedøgn f. eks kan være mer smertefullt da det er det samme hormonet som får livmoren til å trekke seg sammen som står for melkeproduksjonen, aka oxytocin :)

Funksjonen til etterrier er jo at livmoren skal trekke seg sammen. For hvert svangerskap må livmoren bruke mer kraft for å gjøre dette, hvorav at det pleier å bli verre med etterrier for hvert svangerskap og fødsel, varighet inkludert. Hvor lenge det varer varierer hos den enkelte, men pleier så og si og være over etter +/- 10 dager...verst er det jo de første dagene, vanligvis. Men ingen regler uten unntak i dette gamet :p Men økedøgn f. eks kan være mer smertefullt da det er det samme hormonet som får livmoren til å trekke seg sammen som står for melkeproduksjonen, aka oxytocin :)

AI, også jeg som syns de var litt kjipe sist. Men da får man hvertfall smertestillende. De var hvertfall rause på det sist. Men jeg hadde bare første døgnet, og nesten ikke det engang. Så skal ikke klage, men var ikke helt klar over at de kunne være så vonde sist gang.

AI, også jeg som syns de var litt kjipe sist. Men da får man hvertfall smertestillende. De var hvertfall rause på det sist. Men jeg hadde bare første døgnet, og nesten ikke det engang. Så skal ikke klage, men var ikke helt klar over at de kunne være så vonde sist gang.

Nei, man blir litt skuffa :P Babyen er jo ute og der sitter man stadig med smerter... Benyttet meg også av smertestillende sist og må garantert gjøre det denne gangen også!

Nei, man blir litt skuffa :p Babyen er jo ute og der sitter man stadig med smerter... Benyttet meg også av smertestillende sist og må garantert gjøre det denne gangen også!

Syns nesten det var komisk sist, eller hvertfall nå i ettertid. Fikk et gram paracet som smertelindring under fødsel nå jeg hadde trengt ca 100 ganger mer :p men etterpå fikk jeg mye mer smertestillende... Såååå vonde var jo ikke etterriene :joyful:

Syns nesten det var komisk sist, eller hvertfall nå i ettertid. Fikk et gram paracet som smertelindring under fødsel nå jeg hadde trengt ca 100 ganger mer :p men etterpå fikk jeg mye mer smertestillende... Såååå vonde var jo ikke etterriene :joyful:

Hehe! Så sant, så sant! Personlig så tåler jeg ganske mye i forbindelse med fødsel, men ingenting etterpå:hilarious::hilarious:

Hehe! Så sant, så sant! Personlig så tåler jeg ganske mye i forbindelse med fødsel, men ingenting etterpå:hilarious::hilarious:

Det er, eller hvertfall var for meg, noe med innstillingen. Visste jo at fødsel var smertefullt, men var ikke klar for at det skulle fortsette etter baby var ute :joyful:

Back
Topp