Etterpåklokskap til evt neste svangerskap?

FruFrøken1991

Forumet er livet
Februar 2014 - Skjult forum
Januarhula 2014
Februarlykke 2016
Jeg har jo endelig fått kranglet gjennom at jeg kan få være hjemme 100% fordi det ikke er mulig å tilrettelegge jobben veldig mye. Jeg har vært trøtt og sliten hele svangerskapet, men det skulle hele tiden "ses an" et par uker til fordi det helt sikkert gikk over. Alle gravide fikk jo "ny energi" fikk jeg vite. Haha.. Etter nesten to uker hjemme med soving begynner jeg å orke og snakke med folk igjen, fantastisk følelse! :D

Konklusjonen min er at hvis det blir flere barn her og jeg skal være like trøtt, blir det absolutt ikke 100% jobb på meg! Nå føler jeg meg som et nytt menneske, og kan nesten, noen ganger, skjønne at noen syns det er hyggelig å være gravid ;) Bare nesten ;)

Flere som har lært noe til evt neste gang? :)

Har lært en del fra sist i forhold til fødsel og tiden etter:
- ikke innstille seg på å føde til termin eller før - ungen kan faktisk komme nesten to uker etter!
- ikke ta amming for gitt, det er virkelig en jobb og ikke sikkert det går likevel hvor mye en investerer i det
- være forberedt på at barseltiden kan være tung første tiden - og si "nei" med god samvittighet til besøk osv, det er greit å beskytte seg selv for stress

i forhold til graviditet ble jeg like overrasket som sist over hvor plutselig energien forsvant og hvor tungt alt ble :-)

Jeg har lært at hvis jeg skal gå gravid igjen så skal jeg regne med 9mnd til å føle meg uvel, trøtt og sliten. Og da regne med å ikke få gjort noe på de 9mnd.

Min neste gang, er jo denne gangen, så skal eg:
- Sove når eg kan på dagtid! Ikkje prioritere vasking og rydding, det kan man gjere på slutten av dagen.
- Sei nei til besøk
- Ikkje stille så høge krav til meg sjølv
- Ikkje overreagere så lett. Det er ikkje krise om det er to forskjellige sokkar på babyen, men grådig irriterande! :p
- Be om hjelp om eg treng
- Komme meg ut fortare/oftare av leiligheta. Blei jo nesten "redd" for å møte folk når eg var med førstemann.

Jeg har tatt hensyn til meg selv sånn i forhold til at dette er førstemann på meg. Det jeg ikke regnet med var at jeg skulle ha så mye vondt tidlig, og at jeg var nødt til og sykemelde meg 100% i 6 mnd. Neste gang skal jeg ikke være så hard med meg selv, men jeg skal jobbe så lenge som mulig. Går man hjemme alt for lenge kan man bli deprimert i tillegg og det er ikke noe godt. Trives man med og gå hjemme og klarer og fylle dagene med noe positiv så er jeg helt for og slappe av så mye som mulig og ikke stresse. Når du har det bra har ungen det bra;-) eneste råd er og gjøre så godt man kan, og når man merker det sliter på i stor grad. Kan man ikke lenger, enkelt og greit.

Jeg skal være i bedre fysisk form!! Så kanskje jeg takler alle plagene bedre, eller hvertfall har et bedre utgangspunkt:p føler ikke at jeg kan gjøre så mye annerledes, har vært sykemeldt for det meste, så har kunnet slappet av og gjort ting i mitt tempo. Kanskje ikke ha like mye dårlig samvittighet for alt jeg ikke klarer. Men vi får først se om det blir en til! Nå vet jeg hvertfall om alle plagene man kan ha, og at det ikke er bare bare å gå gravid! Tror jeg har fått alle plager man kan ha! Så neste gang er jeg hvertfall forberedt:p

Aldri igjen! :p (Men jeg er jo 45, hahaha) :D
(Til dere andre: Gjør dere ferdig med dette i 30-åra! ;) Det blir verre med årene!)

Jeg gjør meg ferdig i 20 åra jeg ;-) tror ikke jeg blir noe sprekere. All kredd til dere spreke folk som er gravide i 30-40 åra altså! :-)

Jeg gjør meg ferdig i 20 åra jeg ;-) tror ikke jeg blir noe sprekere. All kredd til dere spreke folk som er gravide i 30-40 åra altså! :)
Ha, spreke gravide i 40-åra, ja!
Det var faktisk mye lettere da jeg var 26 - selv med kvalme og bekkenløsning da også.

Aldri mer her! Dette er absolutt siste gang ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Frista til å si at neste gang blir det adopsjon... Men vet med meg selv at denne galskapen vil få en fortsettelse om noen år :eek:

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Back
Topp