Etternavn

Ines

Flørter med forumet
Hei

Dere som er samboere, hvordan gjorde dere det med etternavn?
Vi tenker å ha etternavnet til begge to.
Men vi er ikke enig i rekkefølgen. Det kommer av at samboer og andre jeg kjenner med dobbelt etternavn som blir lange ofrer bruker eks Ola N. Hansen
Derfor er vi litt unig i hvem sitt som skal stå hvor.

Jeg ønsker ikke at det skal bli hans på slutten. Fordi det er så utrolig kjedelig og normalt. Tenkt Hansen, Nilsen, Olsen, Hagen osv.

Mitt etternavn er mer spesielt og har en del historikk knyttet til det. Hvor en tysk gruvearbeider kom over på 1700 tallet. Etterhvert ville ble bonde og kjøpte en gård i nærområdet. Pga tysk etternavn gjorde han om til den latinske versjon av navnet og la til gård på slutten. Denne gården eksisterer fortsatt i familien min og området rundt har bruksnavn etter denne gården. Eks: xxxgård krysset, xxxgården osv. Dette stedet ligger også ca 40 min unna her vi bor.

Siden vi ikke vil vite kjønn, så lurer jeg på å komme opp med et forslag. Hvis det blir gutt blir hans etternavn sist. Hvis det blir jente, blir mitt brukt.

Vil bare se om andre har noen forslag til mulig løsninger før jeg gir han den muligheten :smiley-ashamed004

Hvis dere tenker flere barn kan dere ha en unge med ditt navn først og en unge med hans navn først. Ikke alle som er fan av sånt, men min samboer og hans søsken har alle ulike etternavn selv om de alle har samme mor og far, og søskenbarna mine har ulike rekkefølger og kombinasjoner for sine etternavn.

Selv har vi valgt bare samboers etternavn, men legger kanskje til et av mine to på tredjemann dersom vi går for min bestefar sitt fornavn, eller legger til samme navn på alle tre hvis vi ender opp med å flytte til familiegården min som vi sterkt vurderer.

Jeg og samboer har to etternavn hver, mine er korte og spesielle, han har et «sen» navn og et mer spesielt. Vi utelukka hans sen-navn med en gang, dette er også langt så han har bare hatt det som en K., slik du beskriver. Endte opp på å gi sønnen mitt og samboers siste. Ender nok kanskje opp med st mitt blir en H., men ble veldig humpete og bruke hans først og så mitt (både med lengde og stavelser). For meg var det bare viktig at barna har et navn fra meg også, da jeg ikke ser for meg å ta hans navn når vi gifter oss❤️

Sniker!
Våre to barn har begge våres etternavn med bindestrek imellom. Hans navn står først da det ble vanskeligere å uttale og lettere å få krøll på tinga dersom mitt skulle stå først.
Nå giftet vi oss nylig, men jeg har beholdt mitt eget etternavn og ikke tatt mannen sin heller.

Dette med etternavn er ingen enkel sak. Vi har begge relativt sjeldne etternavn, så det pågår seriøse forhandlinger her:laughing002 Men slik det ser ut nå vil hans etternavn stå sist, mitt etternavn blir et mellomnavn. Og til gjengjeld har jeg mest å si på fornavnet.

Sniker!

Her var det absolutt der spesielle etternavnet (mitt) som fikk gjennomslag :) nå heter vi det alle tre, og barnet vårt fikk bare ett etternavn.

Sniker.
Jeg har også et mer spesielt etternavn enn samboer. Vi ble enige om hans etternavn først og mitt til slutt. Jeg håper at vi alle kan ta kun mitt etternavn hvis/når vi gifter oss :p
Jeg synes det er gammeldags at mannens etternavn skal trumfe..

Sniker.
Vi dropper samboerens -sen-navn, men bruker det mer spesielle andre etternavnet hans og mitt.

Vi har bosatt oss i nærheten av min familie, og der jeg er oppvokst og litt sånt, og barnet vil da få min dialekt. På grunn av det har jeg latt han bestemme om han vil ha eget etternavn sist (nettopp fordi det i midten ofte ender som et H. som mellomnavn) hvis han kjenner på at det er mye identitet som glipper med hvor vi bor og familie og dialekt og litt sånt. Og det vil han, så vi ender nok med at mitt etternavn blir et slags mellomnavn.

Våre har mitt etternavn sist og samboer sitt etternavn som mellomnavn. Vi hadde mange diskusjoner om dette og det var vanskelig å bli enig. Jeg har et mye mer sjeldent etternavn og samboer ble til slutt enig med meg :)

Hei

Dere som er samboere, hvordan gjorde dere det med etternavn?
Vi tenker å ha etternavnet til begge to.
Men vi er ikke enig i rekkefølgen. Det kommer av at samboer og andre jeg kjenner med dobbelt etternavn som blir lange ofrer bruker eks Ola N. Hansen
Derfor er vi litt unig i hvem sitt som skal stå hvor.

Jeg ønsker ikke at det skal bli hans på slutten. Fordi det er så utrolig kjedelig og normalt. Tenkt Hansen, Nilsen, Olsen, Hagen osv.

Mitt etternavn er mer spesielt og har en del historikk knyttet til det. Hvor en tysk gruvearbeider kom over på 1700 tallet. Etterhvert ville ble bonde og kjøpte en gård i nærområdet. Pga tysk etternavn gjorde han om til den latinske versjon av navnet og la til gård på slutten. Denne gården eksisterer fortsatt i familien min og området rundt har bruksnavn etter denne gården. Eks: xxxgård krysset, xxxgården osv. Dette stedet ligger også ca 40 min unna her vi bor.

Siden vi ikke vil vite kjønn, så lurer jeg på å komme opp med et forslag. Hvis det blir gutt blir hans etternavn sist. Hvis det blir jente, blir mitt brukt.

Vil bare se om andre har noen forslag til mulig løsninger før jeg gir han den muligheten :smiley-ashamed004
Jeg ville sagt til han at du vil at navneloven skal avgjøre… når man er samboere får barna mors navn :happy090

Her har jeg bare et (ganske vanlig) etternavn og mannen min har et uvanlig mellomnavn og et vanlig etternavn (man har kun 1 offisielt etternavn i folkeregisteret). Det uvanlige mellomnavnet er pappan sitt, men foreldrene valgte å ha mamman sitt sist pga feminisme på 1980tallet :Heartred

Men vi har valgt mitt navn som mellomnavn og hans uvanlige mellomnavn til vårt første barn og det blir det samme for nr to nå. :)Det er av og til noen som stusser over at ungen ikke har samme offisielle etternavn som noen av foreldrene, men det får heller være :laughing002 det sjeldne navnet er det kanske bare 30 i Norge som har, så føltes absolutt riktig å videreføre det. Skjønner godt at du vil videreføre ditt! Kanskje kompromisset kan være at samboeren din kan få synse mer om valg av fornavn? Evt et navn som kommer fra hans familie der så begge blir "representert"?

Jeg har valgt navnet som er først i alfabetet som etternavn til barna, og byttet rekkefølge på mine egne samtidig. Jeg var såå lei av å alltid være sist på klasselista at jeg ikke ville at egne barn skulle ha samme problem. Høres ut som en bagatell, men det er seriøst irriterende å alltid være sist til eksamen, sist til vaksine, sist til å velge hjemmeoppgave :bag::hilarious: så hvis det ene navnet er langt høyere enn det andre så ville jeg tatt med det i vurderingen!

Jeg har valgt navnet som er først i alfabetet som etternavn til barna, og byttet rekkefølge på mine egne samtidig. Jeg var såå lei av å alltid være sist på klasselista at jeg ikke ville at egne barn skulle ha samme problem. Høres ut som en bagatell, men det er seriøst irriterende å alltid være sist til eksamen, sist til vaksine, sist til å velge hjemmeoppgave :bag::hilarious: så hvis det ene navnet er langt høyere enn det andre så ville jeg tatt med det i vurderingen!
Husker det var helt forferdelig da alle skulle til tannlegen og en og en gikk. Jeg har etternavn på midten og har fortsatt traumer fra jeg ventet på min tur!!

Hehe, takk for gode råd.

Mitt etternavn har alle fordelene (jeg er ikke akkurat nøytral i den diskusjonen) :laughing005

Men vi har flyttet fra Oslo for å få barn her i lokal området etter hans ønske (vi begge har røtter fra samme sted).
Mitt navn blir høyere opp på lister.
Fornavnet: gutt eller jente starter med samme bokstav som hans navn for å hedre han.

Så da synes jeg at mitt etternavn kan være sist for å hedre meg litt også.
Har fått flere punkter å argumentere for. Så da får vi diskutere det i to mnd til. Før jeg eventuelt kommer med forslaget jeg vet han går med på :)

Jeg var opptatt av å få mitt spesielle etternavn med, siden han har et -sen-navn. Men han ønsket sitt óg - så da ble det begges. Det var naturlig å ha mitt etternavn som mellomnavn da det er kort og enkelt, og hans er langt. Men det er mitt etternavn føler jeg som gjør barnet unikt og ikke bare er en «Hansen» eller «Johannesen» og som da ville delt navn med 50 andre rundt om med samme kombinasjon. Søker du på «Johan Johannesen» er det tusenvis av treff, men med en gang det ble «Johan Jaguar Johannessen» så er det ikke like mange som heter dét :laughing002

Datteren vår har hans etternavn og mitt etternavn som mellomnavn hvertfall❤️ Han er så tradisjonell og sta at han gav seg ikke, han skulle ABSOLUTT ha sitt etternavn på henne :laughing021 Vi ønsker at alle barna våre skal ha samme etternavn så babyen i magen får også hans.. Vi har begge sjeldne etternavn, men kanskje hans er mest sjeldent. Vi tenker å gifte oss etterhvert også, så da tar jo jeg hans etternavn uansett. I din situasjon skjønner jeg at du vil ha ditt når det er såpass sjelden da! ❤️

Sniker.

Vi diskuterte mye hvilket etternavn vi skulle gå for - men her er begge ganske uvanlige. Jeg hadde dog et fornavn som jeg _veldig_ gjerne ville ha på gutten min - og kompromisset ble da at jeg fikk gjennomslag på fornavnet, også ble det etternavnet til samboer vi brukte :shy:

Back
Topp