Etternavn

Fenomen

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Hvordan gjør dere det med etternavn og evt. mellomnavn? Er det viktig for deg at barnet har ditt navn og ikke bare mannen sitt? Er dere gift?

Jeg har et mellomnavn og et etternavn, hvorav etternavnet er veldig vanlig og jeg ikke liker det. Jeg er ego ikke særlig interessert i å føre det videre og jeg kommer selv til å fjerne det når/hvis vi gifter oss. Mannen har et etternavn. Barnet får derfor mitt mellomnavn og mannens etternavn. Når/hvis vi gifter oss kommer jeg også til å ta hans etternavn etter mitt mellomnavn og vi vil da hete det samme. Det er viktig for meg at barnet også har mitt navn, det er helt uaktuelt at hun skal ha bare mannens.

Her har guttene mitt etternavn og kun det. Blir samme med babyen.
Mannen min har sitt eget etternavn. Ingen av oss ville skifte etternavn (forståelig nok!) så da ble det slik. Jeg har selv 4 navn og synes det holder rikelig med et fornavn og et etternavn, så da fikk guttene det :-) Har ikke vært noen diskusjoner eller noe om det. Dette med at de skal ha mannens etternavn et altfor gammeldags for meg :-)

Jeg har alltid vært fast bestemt på å beholde mitt etternavn, da det er ganske sjeldent.
Men så har jeg klart å finne meg en kar med et enda mer sjeldent etternavn enn mitt.
Så da tenker jeg at mitt blir mellomnavn og han blir etternavn.
Jeg har et mellomnavn fra før, så når jeg fjerner det blir det litt det samme.
Jeg vil at barna skal ha samme etternavn som oss begge.

Når vi giftet oss slo vi sammen etternavnene med bindestrek. Han droppet sitt mellomnavn, men jeg beholdt mitt som er sjeldent. Mini får derfor mitt mellomnavn og vårt etternavn :) derav også kun enkelt fornavn[emoji12]

Samboeren vil egentlig at guttungen kun skal ha hans etternavn, men i og med at vi ikke er gift er det ikke aktuelt for meg at sønnen min ikke skal hete det samme som meg. Synes det blir rart [emoji15] derfor blir mitt etternavn mellomnavnet til guttungen :)

Når vi giftet oss slo vi sammen etternavnene med bindestrek. Han droppet sitt mellomnavn, men jeg beholdt mitt som er sjeldent. Mini får derfor mitt mellomnavn og vårt etternavn :) derav også kun enkelt fornavn[emoji12]

Hei!
Jeg bare lurer da på hva som skjer hvis deres barn gifter seg med en person som også har bindestrek i navnet sitt. Blir deres barn igjen å ha 4 etternavn (2*2)?

Hei!
Jeg bare lurer da på hva som skjer hvis deres barn gifter seg med en person som også har bindestrek i navnet sitt. Blir deres barn igjen å ha 4 etternavn (2*2)?

Altså hvis Synne Leth-Olsen får barn med Henrik Moe-Svendsen for eksempel.. hvis barnet heter Ola, blir han Ola Moe-svendsen Leth-Olsen?

Jeg giftet meg og tok ektemannens etternavn, beholdt pikenavnet mitt som mellomnavn.

Barnet skal få ektemannens etternavn. Det er viktig for meg at barnet ikke akkumulerer navn, fordi jeg syns personlig det er litt teit med folk som har fire-fem navn.

Jeg giftet meg og tok ektemannens etternavn, beholdt pikenavnet mitt som mellomnavn.

Barnet skal få ektemannens etternavn. Det er viktig for meg at barnet ikke akkumulerer navn, fordi jeg syns personlig det er litt teit med folk som har fire-fem navn.

Ikke bare teit, men herrefred så travelt! Har selv 4 navn, og jeg får nesten aldri plass til alle navnene i feks skjema som må bli fylt osv.! Bruker til daglig kun fornavn og etternavn (to navn).

Vi er gift, så her har alle sammen mitt som mellomnavn og mannen sitt som etternavn :)
Jeg har selv dobbeltnavn, der jeg bruker begge, så det er litt langt dersom jeg skal skal ringe til noen å presentere meg med alle de navnene :P Ungene våre har kun et fornavn.

Mitt etternavn blir mellomnavn og hans etternavn blir etternavnet, slik har frøkna det også :)

Mitt etternavn som mellomnavn og mannens mellomnavn som etternavn [emoji3]

Blir vel begge navnene vil jeg tro. Jeg har et litt sjeldent etternavn mens han har et helt vanlig ett, men han ønsker at barna skal ha hans navn også så da blir det nok sånn :)

Stemmer nok det[emoji28][emoji12] men kan man ha to etternavn? Eller er det bare lov med ett mellomnavn og ett etternavn?

Man kan kun ha et etternavn, men hvis man bruker bindestrek blir begge etternavn. Derfor er det vanligere å gjøre det :) Setter man de uten bindestrek blir det første mellomnavn.

Vi giftet oss i sommer, oh jeg tar nok mannens navn som etternavn. Usikker på om jeg beholder mitt som mellomnavn. Men jenta vår har bare hans, noe som for meg er helt naturlig :)

Hans etternavn som mellomnavn og mitt mellomnavn som etternavn [emoji2]
Syntes det var viktig å poengtere at det ikke var en selvfølge at det var mannens som skulle stå til slutt, og jeg er også den eneste fra min familie boende her til å føre mitt navn videre. Han har to barn fra før som har hans etternavn, så det var helt i orden for han.

Om vi noen gang gifter oss tar vi nok hverandres navn med våre egne til slutt.

Back
Topp