Etternavn

Solfrua

Elsker forumet
Septembermødre <3
Fornavn er vi enige om
Men etternavnet til babyen har vi ikke bestemt oss for. Et navn eller to navn? Med eller uten bindestrek hvis vi tar begge? Vi har et kort og et langt navn, så de fungerer bra sammen, men klarer ikke helt å bestemme oss for hva vi skal velge. Hva gjør dere?

Her er det kun pappaen sitt etternavn!

Hadde mitt vært et gårdsnavn, eller et utenlandsk navn eller noe med mye betydning hadde jeg insistert på mitt! Men vi har navn som er vanlige i bygda her, så da spiller det ingen rolle! :)

Her blir det bare farens etternavn. Jeg ønsker to fornavn og synes 4 blir i overkant (absolutt alle i slekte mi har to navn, inkludert meg og storebroren, så.... ) Samboer hadde vel gjerne sett at det var bare et fornavn også, men siden vi kaller opp hans side har jeg fått viljen min der. Ingen av oss som har veldig vanlige etternavn, men samboer sitt er veldig sjelden og lille blir nr 10 i landet som heter det, så det er jo litt stas det også... og da synes jeg det fortjener å stå alene......

Her blir det to etternavn, først mitt og så hans. Blir det jente får hun to navn med bindestrek og blir det gutt får han et navn :)

Sent from my GT-I9506 using BV Forum mobile app

Her blir det pappaens etternavn, slik som de andre barna og meg. Skifta etternavn når vi gifta oss. Bor på gård og da er det greit at alle har det navnet som hører til.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Her heter sønnen vår først hans også mitt... Jeg var litt sta og ville han skulle ha mitt til slutt :p mn angrer nå da jeg synes hans er finere så vi kommer til å bytte om nå snart før lillesøster skal døpes :)

Her blir det fars, han har et spesielt navn, så jeg vil og ta det når vi en dag gifter oss. Jeg har to etternavn, og hater det. Det er så utrolig unødvendig, det er ikke annet enn et ekstra navn å skrive under med. Det ene bruker jeg aldri til vanlig, og blir bare forvirret om noen bruker det. Så jeg har ikke tenkt å la barna mine ha det sånn:p

Gutten skal ha to etternavn, først mitt (kort) og faren sitt etternavn (langt) til slutt. Det hørtes rett og slett finest ut.
Jeg kommer fra en annen plass i landet, så for meg så er det viktig at mitt stolte lokale etternavn er med :)

Gutten skal ha to etternavn, først mitt (kort) og faren sitt etternavn (langt) til slutt. Det hørtes rett og slett finest ut.
Jeg kommer fra en annen plass i landet, så for meg så er det viktig at mitt stolte lokale etternavn er med :)

Synes også det er viktig at mors navn er med.... Hvis jeg gifter meg så kommer jeg aldri til å kvitte mg me mitt etternavn, er den jeg er og alltid har vært ;) mn kommer nok til å hette hans også... Så er en selfølge for meg at barna mine heter det samme :)

Jeg har ett etternavn og han har to. Jeg skal ha mitt med, og han skal få velge et av sine. Hvilket han velger avgjør om mitt blir mellomnavn eller etternavn :)

Her blir det begge siden begge er gårdsnavn som vi er oppvokst på.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi har ikke bestemt oss! Jeg er veldig usikker på om jeg skal gi etter å la han kun få navnet til samboer. Føler egentlig at han bør ha navnet mitt også, siden vi ikke er gift. Men vi har begge lange etternavn, så det blir litt mye. Nei det er vanskelig!

Her har vi hans etternavn i midten og midt til slutt. Vi har bindestrek mellom.

Sent from my iPhone using BV Forum

Dette er vanskelig, for vi har begge to etternavn. Sannsynligvis blir det å beholde mitt mellomnavn og hans siste, da begge disse er mer spesielle og klinger greit sammen. Jeg liker hans etternavn, og hvis vi gifter oss en dag ønsker jeg å ta det selv, men det er mye identitet for meg i mitt eget, så å helt kutte ut mitt er ikke aktuelt ;) jeg tror også det kan være praktisk i det daglige å ha noe likt i navnet som sønnen min, særlig dersom vi f.eks skal ut og reise uten pappa'n.

Jeg synes dette er så tricky. Jeg har to etternavn som jeg er veldig glad i. Samboer har ett etternavn. Blir nok to etternavn på sønnen vår, men hvilke jeg skal velge fra min side er vanskelig. Føler jeg liksom må velge en side fra foreldrene mine.
Selv kommer jeg aldri til å ta mannen min sitt navn om vi gifter oss, føler mine etternavn er min identitet.. :)

Jeg synes dette er så tricky. Jeg har to etternavn som jeg er veldig glad i. Samboer har ett etternavn. Blir nok to etternavn på sønnen vår, men hvilke jeg skal velge fra min side er vanskelig. Føler jeg liksom må velge en side fra foreldrene mine.
Selv kommer jeg aldri til å ta mannen min sitt navn om vi gifter oss, føler mine etternavn er min identitet.. :)
Har akkurat det samme problemet :/ Synest det er så vanskelig.. Føler oh at eg skuffa ein av foreldrene mine ved å velge vekk eitt.. Men herregud.. Ungen kan da ikkje ha 3 etternavn.. Vurdera og droppa mitt pga at eg rett og slett syns det er for vanskelig.. Så er jo det dumt og.. Korleis skal ein finne det ut? :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Back
Topp