Etternavn!?

minfje

Andre møte med forumet
Samboern min og jeg kommer aldri til å bli enige om etternavnet.. Hva mener dere??

Jeg vil at sønnen vår skal ha mitt etternavn siden det er et mer sjeldent navn enn hans, det er også et mye finere navn. Han synes også at mitt er finere, men han bare MÅ føre sitt videre! Vi er enige om at vi må ha et felles familienavn, men jeg ønsker virkelig ikke å ta hans navn. Han har et kort og kjedelig navn..Vi er ikke forlova eller gift.
Synes heller ikke det er riktig å gi barnet 4 navn heller..

Bah... What to dooo ??

Hei
Leste et sted at man nå kan bruke begge etternavn med bindestrek, dette kan vist også samboer få:)
Kanskje en mulighet?

Vi kommer til å bruke våre etternavn med bindestrek, da vi begge har sjeldne etternavn og begge vil at det skal gå videre i arv

Vi har vært innom tanken.. Han er også villig til å ta navnet mitt og, så lenge han også har sitt eget. :) Vi har gitt sønnen vår et dobbelt navn, så jeg synes jo at navnet hans blir veldig langt selv om vi har navnene våre med bindestrek.
Så vet jeg ikke om jeg ønsker å ha navnet hans i det hele tatt egentlig :p

Er det sånn at menn bare må beholde sitt eget siden det har vært "normalt" så lenge?
Kan man ikke bare ta det som er finest og klinger best? :)

Vi skal bruke både mitt og hans. Vi har begge to etternavn, men bruker i grunn bare det fra farssiden, så det er disse vi gir barna våres.

wesila skrev:
Hei
Leste et sted at man nå kan bruke begge etternavn med bindestrek, dette kan vist også samboer få:)
Kanskje en mulighet?

Vi kommer til å bruke våre etternavn med bindestrek, da vi begge har sjeldne etternavn og begge vil at det skal gå videre i arv

signerer her jeg :) vi bruker også bindestrek av denne grunn og viss  vinoen gang gifter oss så vil vi gjøre det samme med våre navn. 

Jeg syntes kanskje det er litt gammeldags at vi eller barna skal ta etternavnet til faren, hvorfor skal ikke vi få føre etternavnet vårt videre

Hvis ikke jeg får bruke mitt etternavn på meg eller mine barn, føler jeg at jeg vil miste litt av min identitet!

Det er nettopp det :p

Det er bare at det er gammeldags, og jeg har ikke lyst til å bare stryke bort mitt navn.

Men vi har også hatt en tanke på at vi kan mikse navnene våre sammen til ett, og det høres ganske fint ut ;) men jeg vet ikke om dette er lov eller om man kan.. Noen som vet??

Når eldste snuppa kom var vi bare samboere så da sa jeg at ettersom han ikke hadde fått ut fingern å fridd hadde han ingenting han skulle ha sagt når det kom til etternavn ;) Hvis ikke annet er spesifisert får barnet mors etternavn ifølge loven, så det så! Jeg har et beskyttet slekstnavn og han har et kjedelig -sen navn, så har alltid vært klar på at det kommer ikke til å skje at jeg tar hans navn (det har jeg lovet min far faktisk), og mine barn skal hete det samme som meg.. Jeg kunne strekke meg til at de fikk hans navn som mellomnavn, men jeg er litt imot alle disse nye bindestrek navna som popper opp overalt, blir noen himla lange navn ofte..
Så når vi giftet oss tok mannen mitt etternavn, ekte mannfolk tørr å gjøre slike ting :D Men synes at det er koselig at vi har samme etternavn, blir en ekte familiefølelse da synes jeg.

Vi ordnet opp i dette med navn før vi fikk førstemann da.. Vi giftet oss i august 08, men først i september/oktober 09 endret vi navn begge to.. (og gutten ble født i desember09).  Mannen hadde så kjedelig navn som Hansen, men han nektet å gi slipp på det.. Og jeg nektet å kutte ut mitt etternavn som er et gårdsnavn hvor familien min opprinnelig kom fra (litt langt bakover i generasjonene men uansett..) 

Løsningen vår til slutt ble at Hansen er mellomnavn og mitt ble etternavn. Dermed kan mannen skrive sine 4 navn (han har dobbelt fornavn, mellomnavn og etternavn). Og jeg kan fint nøye meg med fornavn + etternavn. Til nød skriver jeg H. :D 

På offentlige papirer bruker jeg til nød alle navnene på både meg og barna, men ellers synes jeg så absolutt at det er nok med ett "etternavn".. 

Mannen min tok mitt etternavn da vi giftet oss før vi fikk barn, så vi heter alle det samme. Både mannen min og jeg er glad for at vi valgte kun ett etternavn og han har ingen problemer med å identifisere seg med det som opprinnelig var mitt navn. 

Jeg har et spanskt etternavn og sambo ganske vanlig og ordinært etternavn. Så her har snuppa fått mitt :)

minfje skrev:
Det er nettopp det :p

Det er bare at det er gammeldags, og jeg har ikke lyst til å bare stryke bort mitt navn.

Men vi har også hatt en tanke på at vi kan mikse navnene våre sammen til ett, og det høres ganske fint ut ;) men jeg vet ikke om dette er lov eller om man kan.. Noen som vet??

Ja, det tror jeg absolutt at er lov. Man kan vel hete det meste idag..;) Hvis dere absolutt ikke klarer å enes om et av navnene syns jeg dette er et flott alternativ!

Jeg har det som meg, men jeg gav meg på tap. Dessverre.... Mannen min har ett -sen navn, og har null identitet, mens mitt er fra der familien min stammer fra. 

For min mann sin del, handler det om å føre navnet videre, at det er mest vanlig å ta faren sitt etternavn osv. Gammeldags, og er vel redd for att manndommen skal krympe om de får mitt etternavn :-P

De har mitt etternavn som mellomnavn, og eldste på snart 12 år, sier bare det om han presenterer seg. Har ikke tenkt å rette på han :-p Han sier han vil ha mitt til etternavn, men det får han styre med selv når han blir eldre. 

Jeg byttet ikke etternavn da vi giftet oss, så jeg heter jo ikke det samme som ungene mine... Det resulterte i at jeg ble stoppet i passkontrollen da jeg reiste med de to eldste guttene mine til London. Måtte si fødselsdatoene til barna mine, siden vi ikke hadde samme etternavn. Måtte være sikker på at det var mine barn

var akkurat det samme her, han heter hansen og jeg et sjeldent fint navn. hva er vitsen med å føre hansen videre liksom? halve norge heter det jo. så jeg foreslo hans fornavn + sønn, så det ble det:) Da var det plutselig ikke så viktig med å føre etternavnet sitt videre lenger heh... 

Back
Topp