Etternavn

Jegogde2guttamine

Elsker forumet
Jeg og mannen har vært sammen i 17 år, gift i 8 av de.
Han flyttet ut i sommer - hans valg, jeg ønsker å fortsette forholdet...[:(]

Men: saken er den at HAN tok MITT etternavn da vi giftet oss.
Begge ungene våre har det etternavnet, og jeg føler oss bundet sammen som en familie ved at alle heter det samme.

...men hva er naturlig nå framover?
Foreløpig så er han singel (etter alt jeg vet) men det blir nok veeeldig unaturlig for meg at han har mitt etternavn om han får følge med ei annen...

Noen erfaringer/synspunkter på dette?

Vil han ikke bytte tilbake til sitt eget da. Det er vel vanlig, han er jo ikke enkemann...?? Eller no jeg ikke vet????

Jeg tenker at han tok ditt etternavn frivillig, og kan ta det bort frivillig.. Det er jo mulig at han har vokst inn i navnet og føler at det har blitt hans? Og at det kanskje ikke har vært i tankene hans å endre det.

Dessuten er det jo en tilhørighet til ungene sine :).

Det er vel like vanlig å bytte tilbake, som å beholde det tenker jeg...
Kan jo hende han synes etternavnet har en tilknytning til ungene og at han velger å beholde det.

Bf var gift før vi ble sammen, og x'en hans beholdt etternavnet hans da de skilte seg.
Tenkte egentlig aldri på det som rart, siden de har et felles barn...

Jeg har tatt navnet til eksen (da vi ventet barn), og kommer til å beholde det. Ungene heter det samme og jeg vil at ungene skal ha samme etternavn som både mamma og pappa. Så da har jeg vell sagt mitt synspunkt[:D]

Det er jo hannes valg om han beholder det eller ikke...kansje han har lyst å hete det samme som barna sine f.eks....

Han ønsker å beholde navnet, ja....

...men mulig jeg tenker langt fram osv osv...men om han får følge på nytt, og evt gifter seg (noe han NÅ sier han ABSOLUTT ikke skal!!!) - skal "de" ha "mitt" etternavn, da???

Jeg er forvirra, som dere skjønner....hehe...vet ikke helt hva jeg mener selv.
Heeelt ok nå, føler det binder OSS sammen som en familie....men hva med tida framover??

Hvis og om atte barnefaren noen gang skal gifte seg igjen, så vil jeg ikke tro at det nye kvinnemennesket har så lyst til å ha ditt etternavn. Så om dere noen gang kommer dit, så tipper jeg at de nok vil ta hans eller hennes etternavn. Men, det er jo som sagt kun tipping. 

Er jo vanelig at vi damene tar tilbake pikenavnet etter en skilsmisse.. men tror ikke det er noe krav til at vi må.. og da gjelder det sikkert begge veier

Men synes det er litt dårlig gjort av han egentlig.. spesielt om du har et litt uvanelig etternavn..
Skjønner at du ikke liker det..

ORIGINAL: Ellemor

Jeg tenker at han tok ditt etternavn frivillig, og kan ta det bort frivillig.. Det er jo mulig at han har vokst inn i navnet og føler at det har blitt hans? Og at det kanskje ikke har vært i tankene hans å endre det.

Dessuten er det jo en tilhørighet til ungene sine :).

enig.

Jeg kunne ikke tenke meg å gifte meg og få mannens etternavn for så å bytte navn tilbake til mitt gamle... jeg føler liksom at da er jeg "blitt" det navnet, rart å skulle forandre igjen..[:-]

Back
Topp