Etternavn til kommende baby…

Vigoi8

Blir kjent med forumet
Hva tenker dere rundt dette? Jeg og barnefar er uenig i valg av etternavn, han har to etternavn han ønsker å ha med (mors sitt pikenavn og faren sitt etternavn), jeg har mitt ene etternavn jeg ønsker å ha på barnet. Jeg syntes jo det er for voldsomt med tre etternavn på en unge. Han har en datter fra før som pga dette har to fornavn og tre etternavn (ett av etternavnene fungerer som mellomnavn). Jeg kjenner at jeg ikke syntes det er ok med så mange navn på et barn. Hva tenker dere? Vil alle disse navnene by på problemer? Selvom man ikke bruker alle i det daglige så vil jo alt av brev, innkallinger, skole, barnehage, leger osv bruke alle navnene? Eller hvordan kan man gjøre det??

Om to av etternavnene blir mellomnavn spiller ingen rolle for meg da jeg uansett syntes det blir voldsomt mange navn…

Personlig foretrekker jeg ett fornavn og ett etternavn. Men i alle fall max 2.

Vi hadde omvendt problem, in the end sa jeg farvel til mine og vi tok alle min manns etternavn. Orket ikke å la ungen min få 3 etternavn.

Hva tenker dere rundt dette? Jeg og barnefar er uenig i valg av etternavn, han har to etternavn han ønsker å ha med (mors sitt pikenavn og faren sitt etternavn), jeg har mitt ene etternavn jeg ønsker å ha på barnet. Jeg syntes jo det er for voldsomt med tre etternavn på en unge. Han har en datter fra før som pga dette har to fornavn og tre etternavn (ett av etternavnene fungerer som mellomnavn). Jeg kjenner at jeg ikke syntes det er ok med så mange navn på et barn. Hva tenker dere? Vil alle disse navnene by på problemer? Selvom man ikke bruker alle i det daglige så vil jo alt av brev, innkallinger, skole, barnehage, leger osv bruke alle navnene? Eller hvordan kan man gjøre det??

Om to av etternavnene blir mellomnavn spiller ingen rolle for meg da jeg uansett syntes det blir voldsomt mange navn…
Det byr ikke på noen problemer å ha mange navn. De fleste vil jo begynne å forkorte litt ved å sette mellomnavn som bare bokstaver.

Jeg tenker dere må velge om barnet skal ha mange navn eller få først. Så blir jo spørsmålet om far kan gi avkall på et navn eller ikke. Hvis ikke, og du også vil ha ditt navn med, ja da blir det jo til slutt loddtrekning mellom dere som kan avgjøre. Men vær obs,for da blir jo en av dere vinner og en blir taper, for den ene får viljen sin men den andre får ikke. Så det er jo generelt sett bedre å bli enige.

Har selv 2 fornavn og to etternavn. Eller mors etternavn som mellomnavn og fars sitt som etternavn.
Barnefar har ett fornavn og ett etternavn.

Mini endte opp med ett fornavn og faren sitt etternavn. Jeg synes det er stress med flere navn selv.

Jeg har fire navn (to fornavn og to etternavn) og det er noe herk. Jeg får ofte problemer med at det ikke er plass til alle navnene på bankkort, flybilletter osv. Jeg bruker kun ett fornavn og begge etternavnene og jeg har mange ganger vurdert å søke Skatteetaten om navneendring. Mannen min har også to etternavn. Vi har valgt å videreføre ett hver, så våre barn har ett fornavn og to etternavn.

Her har vi mitt pikenavn som mellomnavn, og fars etternavn. For min del synes jeg det holder med fornavn-mellomnavn-etternavn, og vi er veldig konsekvente på at barnet har tre navn (et fornavn, et sjeldent mellomnavn og et sen-navn). Ved flere etternavn vil jo navnet kuttes ned og av konsekvens ikke bli brukt, så da er det litt bortkastet synes jeg :-) For vår del ble det naturlig at vi fikk velge ett etternavn hver, også ble det familienavnet.

Jeg syns det er tungvint med lange navn og vi har derfor valgt et av etternavnene våre (for øvrig mitt). For meg var det viktigere at barnet får et lettvint navn, og for meg betyr det å ikke ha mange navn, enn at det skulle være akkurat mitt, så hadde tatt mannen sitt hvis han ikke ønsket å gi slipp på det. Men mitt navn er mer uvanlig, derfor valgte vi det. Men alle må jo gjøre det som passer de best. Det er mye identitet i navn, så kan forstå at en velger å videreføre alle navnene også :)

Her tok vi det ene etternavnet mitt, som er ganske sjeldent, og mannens etternavn, som også er ganske sjeldent. Så har han også tatt inn mitt navn og jeg hans, så vi alle heter det samme :)

Vi tok mannens etternavn som mellomnavn og mitt etternavn som etternavn. Det fordi vi så an fornavnet, hadde to alternativer: det ene passet best med far sitt etternavn som mellomnavn og mitt etternavn og det andre med mitt etternavn som mellomnavn og fars etternavn. Det ble mitt som etternavn fordi vi var enige om at barnet passet best det fornavnet som passet best med hans som mellomnavn og mitt som etternavn. Jeg hadde forøvrig ALDRI forventet å bruke mine to etternavn;) og skal jeg være ærlig synes jeg det høres en smule egoistisk ut.. han har allerede et barn med sine to, da burde det ene holde denne gangen når det er viktig for deg. Vi har korte fornavn på barna våre fordi vi har lange etternavn, orker ikke å ikke ha plass på pass og bankkort osv.

Teknisk sett kan man kun registere 1 etternavn. Du kan ha bindestrek mellom 2 sty og da registreres de som 1. Resten av «etternavnene» registreres som mellom navn. Ja dette vil by på problemer når det kommer til signering av ulike dokumenter, er rett og slett ikke plass til så mange navn (må bare skrive initialer). Jo flere navn man har jo større sjanse er det for at noen skriver feil. I praksis vil nok barnet kun bruke fornavn og 1 etternavn.
Her har vi valg 1 fornavn, 1 mellomnavn (samboers etternavn) og 1 etternavn (mitt etternavn). Det er mer enn langt nok synes vi.

Mine tre eldste har kun farens etternavn, noe jeg angrer på nå som vi er skilt egentlig..
Jeg er glad i mitt etternavn, og vil gjerne bringe det videre :)
Min yngste (snart to yngste) får mitt + pappaens etternavn. De har/får bare ett fornavn da..

Jesus.. det får holde med ett av hver. Blir veldig mye for de stakkars ungene som skal skrive alle de hundre navnene :bored:

Navn er kjempevanskelig :dead:

Her ser det ikke ut til at minste-babyen kommer til å få et fornavn engang :rolleyes:
Jeg synes samboers få forslag er dødskjedelige,
Samboer synes at mine forslag er helt teite..

Jeg hadde egentlig tenkt at samboers korte etternavn kunne være mellomnavn og mitt lange etternavn være etternavnet, for det flyter mye bedre enn omvendt.
Men hvis vi skal ende med at jeg blir nødt å gi meg og la baby ha et skikkelig kjedelig navn, så synes jeg hun kan ha kun mitt etternavn som er av den beskyttede sorten og det bare er min slekt som heter.

Galskap å gi ungen mer enn 2 etternavn. Så der må samboeren din bare gi seg. Kjenner ingen hvor barnet får begge av en av foreldrene sitt etternavn heller, så det er vanlig å ta et av hver eller bare ett etternavn.

Jeg synes selv 2 etternavn som voksen var litt mye, så jeg tok bort det ene (men skal snart ta mannen sitt så jeg får 2 igjen). Vi har gitt bare mannens etternavn til ungene så kan de evt ta mitt om de vil selv senere. Begge etternavn har under 200 personer i Norge, men det ene er det under 20stk som heter så derfor fikk ungene det.

Jeg vet om ei jente som har dobbeltnavn, men bruker bare det første, moras etternavn som mellomnavn og farens etternavn som er et langt og et kort etternavn med bindestrek mellom.
Man må skikkelig trekke pusten før man prøver å si hele navnet hennes

Personlig synes jeg lange navn bare et tull.
Samme med dobbelt fornavn. Alle jeg kjenner med det, velger bare å bruke et.
Jeg har to etternavn selv, og skriver aldri det som er mellomnavnet. Det blir bare fornavn, B. og så etternavn.
Det er sikkert det som skjer med ungen deres også, om han/hun ikke bare kutter ut alt imellom fornavn og etternavn da..

Her blir det bare et etternavn. Jeg er glad i mitt etternavn, men barnet kommer til å ha fars etternavn. Planen er at jeg også en dag bytter til hans navn, når vi en gang gifter oss. Våre etternavn klinger ikke så bra sammen, også synes jeg det blir veldig langt å skulle ha to. Tre hadde jeg aldri vurdert engang.

Jeg vil at barna skal ha mitt etternavn + fars etternavn. Dvs. at mitt etternavn blir mellomnavn, og fars etternavnet. Jeg vil også ha 2 fornavn. Jeg har selv navnene mine satt opp slik, og mener det er mest ryddig(dvs. 4 navn totalt). Å hente 2 etternavn fra samme forelder derimot blir helt feil for meg. Man henter en fra hver, og fars etternavn sist. Andre får gjøre som de ønsker, men sånn foretrekker jeg navneoppsettet :)

Her har vi 2 barn, han har ei fra før.
Vår felles: ett fornavn, mitt etternavn som mellomnavn, og farens etternavn.
Bonus: har dobbelt fornavn, og sin fars etternavn. Men siden babyen fikk både mor og fars etternavn, vil hun óg det! Hennes mor har to etternavn, så da blir det totalt tre(!) etternavn. Jeg blir helt matt, men det får de bestemme selv, jeg personlig synes det blir aaaalt for mye.

Baby har mitt etternavn til mellomnavn og farens etternavn, jeg sa jeg kun ville ha ett enkelt fornavn for selv misliker jeg sterkt på ha dobbelt navn.

Når vi gifter oss tar jeg hans etternavn så jeg ender opp med to etternavn. Jeg har dobbelt navn, så det blir nok forkortet til bare første navnet mitt, initialer på mitt andre navn og mitt etternavn, så det blir ikke så hinsides langt å si eller skrive.

Jeg synes dere bør ha hver sitt etternavn, at han kan droppe det ene. Masse lykke til :)

Back
Topp