Etternavn til knøttet

Jeg er islandsk, så etternavnet mitt er det ikke logisk at barnet får.
Men vi har blitt enig om å følge islandsk navnetradisjon på etternavn i tillegg til fars, så det blir to litt lange.

Vi har samme etternavn, og barna får da dette.

Vi har mitt som mellomnavn og det som var mannens mellomnavn før vi giftet oss til etternavn, barna har samme som oss :)

Her blir det mitt mellomnavn som føres videre og hans etternavn. Vi har begge "typiske" etternavn og ser ikke grunnen til å tenke for hardt på akkurat dette da - fornavn derimot, det er vanskelig :p

Uff, ikke få meg til å starte på fornavn engang. :playful:Forstår ikke hvordan noen noengang kan ha blitt enige om dette.. Vi har funnet ut at vi må bestemme etternavn først, for så å se ann fornavn når barnet blir født. (Har selvfølgelig en liste med aktuelle)

jeg har 2 etternavn, min mann har 2, hoved etternavnet som vi bruker som er Kristiansen, begge to har vært sitt familie etternavn som mellomnavn som vi ønsker å ta med, så vår jente vill ha mitt mellom etternavn, mannens mellom etternavn så hovedetternavnet til slutt.. Og hun vill bruke Fornavnet sitt og forkortelsene O.H Kristiansen

Når vi fikk førstemann diskuterte vi dette, og endte opp med å bruke samboer sitt etternavn og at jeg endret etternavn til hans slik at vi alle 3 har samme etternavn selv om vi ikke er gift :)

Ønsker jo begge å ha samme etternavn som barna våre men samtidig så er jeg ikke noe glad i å bruke 2 etternavn :)

Vi gifter oss i mai, og jeg tar hans etternavn, så lillegutt får også hans :-)

Her har vi begge korte etternavn og begge har mellomnavn. Vi velger å videreføre mitt mellomnavn som barnets mellomnavn, og mannens etternavn som etternavn - mot at jeg får veto på fornavn om vi ikke er enig :) Verken jeg eller mannens skal på noe tidspunkt bytte navn.

Vi bruker hans som mellomnavn og mitt som etternavn, da mitt etternavn er "tyngst" og det var i den rekkefølgen det høres finest ut :)

Jeg og samboer er for det meste enig om alt som har med den lille i magen å gjøre, men vi klarer ikke bli enige om etternavn. Vi har begge lange etternavn. Hvordan bli enig om hvilket vi skal bruke eller i hvilken rekkefølge de skal stå?

Setter pris på all erfaring dere har.
Vi brukte begge, siden vi ikke er gift. Mitt ble mellomnavn og hans ble etternavn :-)

Vi diskuterte navn opp og i mente når vi giftet oss i fjor, men ingen av oss har faktisk byttet navn enda;)
Men det skal vi nå som knøttet kommer slik at vi alle 3 får bindestreksetternavn, hans-mitt siden mitt er tyngst og mest sjelden:)

Back
Topp