Etternavn til knøttet

Mammasom21

Andre møte med forumet
Jeg og samboer er for det meste enig om alt som har med den lille i magen å gjøre, men vi klarer ikke bli enige om etternavn. Vi har begge lange etternavn. Hvordan bli enig om hvilket vi skal bruke eller i hvilken rekkefølge de skal stå?

Setter pris på all erfaring dere har.

Vi har begge veldig uvanlige etternavn, og siden tradisjon er veldig viktig for hans familie så kommer ungene våre til å ha hans, samt hans og bestefar sitt navn som mellomnavn (han kommer fra egypt).
Men vi har også en avtale om at de skal få lov til å endre mellomnavn og etternavn som de vil når de blir gamle nok til det

Vi kommer til å bruke etternavnet til samboer på barnet. Skal forhåpentligvis gifte oss en dag, og ser da for meg å ta etternavnet hans selv :)

Vi har tatt hans som mellomnavn og mitt til etternavn. Vi har akuratt endret våre å sånn st vi alle tre vil hete det samme:) er ikke gift:p Vi valgte mitt etternavn fordi mitt er tyngre og passer best tilslutt. Og ingen av oss er veldig opptatt av hvem som skulle få hva, så lenge det hørtes bra ut.
Lykke til!

Vi kommer til å bruke etternavnet til samboer på barnet. Skal forhåpentligvis gifte oss en dag, og ser da for meg å ta etternavnet hans selv :)
Jeg signerer denne :)
Pluss at jeg er litt tradisjonell (eller svensk, eller begge deler :P) og foretrekker mannens etternavn foran doble.

Her tror jeg vi tar doble, med mitt som mellomnavn. Om vi gifter oss så skal jeg ikke endre navn. Hans navn er mye lettere å si og jeg må alltid stave mitt + det høres bedre ut i den rekkefølgen. Skulle jo så klart hatt et familienavn da..

Jeg er ikke fan av verken mange eller lange navn, så begge barna får kun hans etternavn. Og det er helt greit for meg:)
Vi giftet oss for 2 år siden men jeg har beholdt mitt navn, rett og slett fordi jeg liker mitt navn! Og dette er helt greit for mannen! Så sånn ble det hos oss;)

Hvis jeg hadde hatt veto hadde jeg endret slik at mitt mellomnavn ble mitt etternavn (kun vår slekt som har dette navnet), at barna skulle ha kun dette som etternavn, og at mannen tar det navnet når vi gifter oss.. Dessverre er han litt der at han vil jeg skal ta hans etternavn når vi gifter oss, så vi ender nok opp med at barna får mitt mellomnavn som mellomnavn og hans etternavn. Det blir litt langt, men barna skal ha mellomnavnet mitt, enten som mellomnavn eller som etternavn, basta :p

Jeg er litt gammeldag så jentene våres har hans etternavn som "hoved", men vi bruker begge og der hadde han ikke noe valg xD

Vi er ikke gift (enda), men når vi blir det kommer ikke jeg til å ta vekk pikenavnet mitt selv om jeg tar hans etternavn, men han kommer mest sannsynlig til å ta mitt etternavn også da selv om hans blir "hoved" etternavn. Så da syns jeg det er riktig at ungene våres også har begge etternavn :-)

Vi diskuterte dette da vi giftet oss. Utgangspunktet var at begge ønsket at barn skal ha samme navn som oss voksne, så da måtte vi ha felles navn. Begge vi hadde lange etternavn, mannen også mellomnavn. Etter mye frem og tilbake og egentlig landing på dobbeltnavn, så kom vi på å bare bruke mannens mellomnavn. Det er kortere, kun hans familie som heter og da ble det litt nytt for begge to (han brukte det ikke aktivt). Veldig fornøyd med det!

Han skal få begges etternavn, hans som mellomnavn og mitt som etternavn. I Norge brukes da mitt som hovednavn, mens hans blir hovednavn i Spania, fordi der er det visst alltid det første etternavnet som er gjeldende. Perfekt!
Får se hvordan vi gjør det med mitt navn når vi etterhvert flytter sørover, det har en veldig norsk bokstav som blir trøblete.

Her blir det mitt mellomnavn som føres videre og hans etternavn. Vi har begge "typiske" etternavn og ser ikke grunnen til å tenke for hardt på akkurat dette da - fornavn derimot, det er vanskelig :-p

Mine eldste har mitt etternavn, da vi ikke hadde mye med bf å gjøre.
De minste har sin pappas etternavn og mitt som mellomnavn. Det skal minien her ha også:)

Etter gubbens ønske blir det antagelig hans etternavn som mellomnavn og mitt som etternavn. For meg er det hipp som happ, så lenge begge navn er med. :-)

Her får hu mitt mellomnavn og hans etternavn. Vi har begge mellom- og etternavn, så det hadde blitt mye! De ti vi har valgt er mest sjeldne av våre, og det er lite stavebehov (som mitt etternavn har).

Jeg kvittet meg med både mellom- og etternavnet da vi giftet oss. Jeg het det vanligste av det vanlige, mens mannen er fra Sverige og vi er de eneste i Norge som heter dette nå. Det liker jeg :)

Samboer har et mye mer unikt (og finere) etternavn, så vi bruker nok det. Og mest sannsynlig mitt etternavn som mellomnavn. Jeg har omtrent det vanligste etternavnet i Norge så har ingen spesielle ønsker om å beholde det.., men dersom vi går fra hverandre en gang, så har hun i det minste mitt navn som mellomnavn :) selv om vi satser på at det aldri skjer :)

Han vil bare få mannen sitt etternavn. Men nå er vi nygift og jeg har også tatt mannens etternavn + mitt eget, så da er det greit :)

Vi er gift, og har mitt gamle etternavn som mellomnavn på både oss, 2åringen og snart lillebror :) Rekkefølgen er mest pga hans er tyngre/lengre enn mitt og passer bedre som sistenavn :)

Her blir det nok mannens etternavn :) Vi er gift, og jeg har tatt mannens etternavn men beholdt pikenavn som mellomnavn. Derfor har jeg to mellomnavn, noe som jeg syns er litt langt :P Til vanlig bruker jeg bare hans etternavn.

Back
Topp