Etternavn til baby

Vi er gift og alle har hans etternavn. Hadde vi vært samboere hadde barna våre hatt begges etternavn:) da kobles vi alle sammen på en måte:)

Jeg var veldig bestemt på at våre barn skulle ha med mitt navn også , siden det er ett sjeldent navn her i Norge . Og jeg fikk det som jeg ville . Så vår 2 sønner har mitt som mellom navn og mannen sitt som etternavn . Men nå Har begge gutta navn på 4 bokstaver så har ikke så lange navn .

Vi er gift, men jeg sa tidlig fra om at jeg ikke ville bytte etternavn. Mannen har "kjedelig" navn på -son (han er svensk), jeg har et mer sjeldent navn og er heller ikke vant med at kvinner bytter til mannens navn siden min mamma ikke gjorde det hverken da hun var gift med pappa eller nå med min stefar (stefaren min har også "kjedelig" navn).

Jeg tilbød far å få sitt etternavn som mellomnavn på jenta vår og sa faktisk til og med på et tidspunkt at jeg kunne bytte mitt mellomnavn (min pappas etternavn) med hans etternavn, men han syntes ikke det var så viktig. Han ville nemlig veldig gjerne ha et spesielt mellomnavn på jenta (fornavn nr 2 altså) og syntes det var viktigere og at det var bedre med to fornavn enn to etternavn.

Hvis far insisterer på sitt etternavn ville jeg insistert på mitt navn som mellomnavn selv om det da blir to etternavn på barnet, for jeg ser absolutt poenget med å ha samme navn på begge barna og at du har samme navn som barnet om det så bare er som mellomnavn.

Vi har begge etternavnene. Vi er ikke gift, men hvis vi skal gifte oss så skal jeg ta til meg mannens etternavn i tillegg til mitt- så blir det det samme som lillegutt:)

Vi er ikke gift og begge har både mellomnavn og etternavn - altså fire navn totalt. Vi har valgt ett navn hver og satt sammen med bindestrek til ett etternavn. Begge barn har dette, men de har kun ett fornavn og det er kort.

Gutten våres får kun mannens etternavn, vi har begge sjeldne etternavn, men jeg synes det er en liten sjarm i kun 1 etternavn, så tar jeg hans om vi gifter oss.. Har 2 vennepar som alle 4 har 2 etternavn, å jeg vet at det synes det blir vanskelig når de ska gifte seg/ få unger hva navn de ska velge, Åsso tror jeg at mange er redde for å såre foreldrene om det tar vekk deres navn.. Men mannen min er åpen for vi tar mitt også om jeg ombestemmer meg senere :)

Vi bruker begge, og det skulle bare mangle. Jeg vil jo ha "litt av meg og min familie" i navnet til lillegutt, og særlig hvis det mot all formodning skulle gå skjeis mellom pappaen og meg.

Vi er heller ikke gift, og jeg har 1 barn fra før med mitt etternavn. Å fikk igjennom at jeg ville at begge skulle ha samme siste etternavn for hva jeg føler det vil bety for barna :)

Vi bruker farens etternavn ( mulig vi gifter oss om ikke så alt for mange år) [emoji4] men begge jentene våre har 2 navn, og det andre navnet er navn fra min nære slekt.

Venter lillesøster 5.Oktober

Jeg og mannen er gift og jeg tok hans navn. Jeg har i midlertid endret på navnet mitt i ettertid og tatt tilbake mitt eget etternavn som mellomnavn. Dette fordi det føltes helt feil for meg og ikke ha samme etternavn som sønnen min fra tidligere ekteskap (han har mitt navn som mellomnavn og faren sitt etternavn).
Nå som vi har fått en til så vil jeg at han også skal ha begge sitt navn. Dette utelukkende fordi begge mine barn skal ha ett likt navn. Mannen min var uenig i dette for han mener også det blir for mange navn og jeg ser argumentet hans, men pga situasjonen med et barn fra tidligere ekteskap og ett nytt barn så føles det helt helt feil at det ene barnet ikke skal ha likt navn som mor og bror. Så der la jeg ned veto ;) og mannen ga seg heldigvis :)

❤️ venter lillebror i midten av oktober ❤️

Vi planlegger å gifte oss til våren, og sønnen vår har kun hans etternavn, så det får lillemor også! Er ikke tilhenger av mange navn, så her har vi ett fornavn og ett etternavn hele gjengen :)

Vi tar mitt som mellomnavn og hans som etternavn :)

Back
Topp