Etternavn på babyen

MaryLou

Juni12s energiske <3
VIP
Jeg har sittet å tenkt endel på navn til spiren de siste dagene... også begynte jeg å tenke på det med etternavn.

Jeg selv har 4 navn i mitt fulle navn. 2 fornavn (bruker egentlig bare det ene) og 2 etternavn (ett fra mor og ett fra far)
Samboer har 2. Kun ett fornavn og ett etternavn.

Jeg tenker masse på hvordan vi skal slå dette sammen.
Skal man velge etternavn fra både mor og far?
Hvilket skal være hovedetternavnet (tilslutt)?
Skal vi bare ta ett etternavn??

Føler det blir litt dumt å bare ta ett etternavn, så lenge vi ikke er gift. Da vil ungen ha forskjellig etternavn fra en av foreldrene.
Samtidig så syns jeg ikke om å ha så mange navn i navnet sitt. Jeg har vokst opp selv med 2 etternavn... og personlig er jeg mest knyttet til det siste og bruker sjelden det i midten (så for min del hadde det ikke trengt å være der egentlig). 

Syns egentlig 3 navn i totalen er fint. Så spørs det om man skal ha 2 fornavn eller 2 etternavn da??

Hva syns dere/tenker dere om dette emnet??
Det er jo igrunn et ganske stort tema??

Her blir det nok kun etternavnet til sambo, som jenta vår.
Ville ikkje ha så mange navn, derfor 1 fornavn og 1 etternavn. Så kan heller ungene velge å ta inn mitt etternavn når dei blir større sjøl. Har tenkt å gifta oss ein gang i tiden, så då tar eg også det navnet i tillegg til mitt:)

Vi valgte to etternavn på gutten vår fordi vi ikke er gift og har sjeldne etternavn begge to. Ett fra far, og ett fra meg (hovedetternavnet fordi det hørtes best ut). Så da har lillegutt bare ett fornavn. Synes det hørtes tungt ut med fornavn, mellomnavn og to etternavn... Jeg har to fornavn og ett etternavn selv, og har aldri likt å ha to fornavn. Må bruke begge også føler jeg.. Vi tenkte veldig på dette med navn, og det er viktig å tenke på at barna skal lære seg navnet sitt også. Både uttale og skriftlig. Håpløst med altfor innvikla navn da... Jeg ser i jobben (bhg) at ungene med hundrevis av navn kan slite litt...

Vi er ikke gift, og har begge ett fornavn og to etternavn. Ungen(e) vil få det samme. Det vi er usikre på er om det blir

1) Fornavn-sambos mellomnavn- Mitt etternavn

eller

2) Fornavn- Mitt etternavn- Sambos etternavn.

Alle navnene våre er spesielle og forholdvis få som heter.

Vi legger stor vekt på hvordan navnene klinger sammen. Derfor er det de to komboene det står mellom.

Her blir det mannen min sitt etternavn. 

Gutten på 9 har begge sine etternavn, men han ble født før vi giftet oss.
Jenta på 5 har kun mannens etternavn..

Jeg har det samme som guttungen men bruker sjeldent mitt etternavn.

Jeg tenker jo at jeg og samboer skal gifte oss en dag... og da er det jo kjekt at vi alle har samme hovedetternavn syns jeg da (for enkelthetens skyld).

Syns også det er greit at barna har samme "stil" over navnet sitt... enten de er født før eller etter vi gifter oss... 

Så i tillegg til å finne ut hva slags etternavn ungen skal ha nå, så driver jeg jo indirekte å planlegger om jeg skal kutte mine etternavn til fordel for samboerens når vi gifter oss. Kanskje han skal ta mitt?? =P
Masse løsninger her...

Men ikke pokker'n om jeg skal sitte der etter giftemålet med 5(!!!) navn. Det er bare fullstendig uaktuelt... hehe!
emoticon

wæææh.. fikk litt hetta når jeg leste her, for det har jeg ikke tenkt så masse på!!:/
Men satser på vi bruker begge:)

Førstemann fikk mannen sitt etternavn. Nå er vi gift og jeg har tatt hans etternavn, så da blir det enkelt denne gangen Med førstemann var vi forlovet og hadde satt bryllupsdato, så vi viste jo at jeg kom til å bytte etternavn uansett.

Masala skrev:
wæææh.. fikk litt hetta når jeg leste her, for det har jeg ikke tenkt så masse på!!:/

Haha!!! Samme her! Var derfor jeg ville høre hva andre tenkte om saken?! =P
emoticon

Hos oss blir det begges etternavn, det hadde ikke vært farlig for meg med bare ett, men siden mitt etternavn er veldig sjeldent og nesten på vei ut så velger vi å videreføre det, da kan de velge når de blir eldre. Sambo sitt navn er veldig vanlig men han vil absolutt ikke ta det vekk:-P Jeg kommer til å ta hans navn når vi gifter oss så jeg får samme navn som barna.

Her blir det bare etternavnet til mannen, akkurat som lillegutt. Synes det er greiest med ett etternavn. Vi er gift, men jeg har ikke bytta navn enda. Synes liksom jeg er meg selv med etternavnet mitt, kan hende jeg tar etternavnet til mannen etterhvert for å få det samme som barna... engang..

MaryLou skrev:

Masala skrev:

Haha!!! Samme her! Var derfor jeg ville høre hva andre tenkte om saken?! =P
emoticon

Ja det var ikke dumt!

Vi har alle "min mors etternavn" (som er mellomnavnet mitt) + "hans etternavn". De er begge ganke sjeldne så vi ville holde på våres  navn begge to. Mitt gamle etternavn hadde jeg ikke noe særlig trang til å beholde. :-P

Både jeg og sambo har 2 etternavn. Jenta vår har kun det ene etternavnet til faren. Det kommer dette barnet til å ha også. Selv om vi ikke er gift, gidde ikke å bytte etetrnavn på barna når vi gifter oss for så at barnet bytter det igjen når det blir eldre (synes det er litt stress selv med 2 etternavn) Så kommer vi nok til å gifte oss om ikke så alt for lenge, da kutter jeg begge mine etternavn, sambo det ene sitt så sitter vi alle sammen igjen med kun 1 og samme etternavn... Eneste som er litt dumt nå er at sånn med tanke på navnet viser det jo ikke at hun er mi datter nå.. men det endrer seg jo om noen år så ser ikke på det som noe krise

Jeg harNavn Etternavn Etternavn og samboer har Navn Navn Etternavn...

Vi har valgt å ha to navn på barnet og deretter 1 etternavn, som ble samme som pappaen til barnet..
Altså NAVN NAVN ETTERNAVNET-TIL-FAR ;)

Så følger dette på neste også :D

Flangre skrev:
Førstemann fikk mannen sitt etternavn. Nå er vi gift og jeg har tatt hans etternavn, så da blir det enkelt denne gangen Med førstemann var vi forlovet og hadde satt bryllupsdato, så vi viste jo at jeg kom til å bytte etternavn uansett.

samme her, bortsett fra det med forlovelsen :) Jeg har hatt 4 navn hele mitt liv å syns det var fantastisk å skifte navn og få ett kort etternavn! har ganske langt fornavn og mellomnavn så med to etternavn i tillegg har det vært skikkelig slitende til tider  Aldri plass på linjene! Så lillemann fikk kun pappa`n sitt etternavn og ett fornavn! kort og greit! Har fått kommentarer på at han har så kort og enkelt navn fra ulike hold så angrer ikke på det!

Her blir det navn hans etternavn og så mitt etternavn. Vi har gjort det sånn pga av familietilhørighet osv.. Og så kan det vel  hende at mannen tar mitt navn når vi gifter oss.

her blir det kun pappan sitt etternavn, akkurat som storesøster :) det enkle er ofte det beste fant vi ut:)

Jeg har alltid villet ha to fornavn på barna våre,men da jeg ønsket å ha begge etternavnene så bestemte vi oss for enten eller.
Så her ble det et fornavn og begge etternavnene,så det blir det denne gangen også

Back
Topp