Etternavn på baby

Guttemamma22

Elsker forumet
Januar 2017
Februarhjertene2017
Hvordan har dere tenkt når dere skal velge etternavn til baby?

Barnefar og jeg har ingen planer om giftermål hvor vi får samme etternavn i framtiden.
Vi har begge to etternavn og har valgt ut et hver som vi ønsker sønnen vår skal ha. Problemet er at vi ikke vet hva vi skal sette først og sist. I mine ører flyter det best med mitt bakerst blant annt på grunn av lengden på navnene. Samtidig er mannen sitt navn noe mere spesielt og sjeldent.
Kjenner jeg blir litt skuffet om han ikke ender opp med mitt etternavn som sitt siste. Tanker?

Dere kan jo sette etternavnene sammen med bindestrek, hvis de flyter godt sammen? For som du sikkert vet, er det kun siste etternavn som er etternavn, eventuelle andre blir mellomnavn.

Vi har begge navn som slutter på -sen, så de lar seg ikke kombinere, syns vi. Så barna får hans etternavn, og jeg skal bytte, jeg også. Har bare ikke kommet så langt. Føler ikke sånn tilknytning til etternavnet mitt, for meg er det viktigere at vi har samme navn og viser slik at vi er en familie :)

Last edited:
Mitt ble mellomnavn og hans ble etternavn her. For meg ble det naturlig å velge hans etternavn som etternavn.

Vi gjorde ein deal på at hans etternavn skulle få stå sist, Men eg bestemmer fornavn uten at han kan protestere på det. Så blir mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn. Hans er og mer sjeldent og faktisk beskytta, men det er driiit styggt etter min mening og vi er gift, men jeg er veldig knytta til mitt etternavn så har ingen planer om å bytte.

Vi har endt opp med bindestrek - han har et -sen navn og jeg har et sjeldent. Samtidig er han veldig knytta til sitt, så kompromisset er bindestrek med mitt først og hans bakerst. Jeg derimot blir aldri å bytte.

Vi har begge sjeldne etternavn, men siden sønnen min har mitt etternavn så er det ført videre. Så vi har bestemt at vi har mitt som mellomnavn og hans som etternavn :) selv om at det passer bedre med mitt til sist, noe vi begge er enige i :)

Her har ungene hans etternavn. Vi er gift, men ingen av oss har villet bytte etternavn. Og siden det ikke var viktig for meg at ungene fikk mitt etternavn så fikk de bare mannen sitt.

Jeg synes det var et godt forslag over her om å ha bindestrek mellom etternavnene hvis dere ikke blir enige :)

Her har jeg kuttet ut mitt etternavn. vi har heller ingen planer om giftemål. etternavn må ha bindestrek ellers må et etternavn være mellomnavn. hvilken rekkefølge kan jeg desverre ikke hjelpe med

Her har han fått mitt etternavn. Mannen heter hansen, og jeg har et sjeldnere etternavn. Mannen har snakka om å kanskje bytte til mitt etternavn :)

Vi er gift, men jeg hadde et -sen som mellomnavn og et sjeldent etternavn før jeg giftet meg. Jeg kuttet -sennavnet og tok mitt etternavn som mellomnavn. Tok så mannens etternavn siden hans er enda mer sjeldent. Ungene får da sammne mellomnavn og etternavn som meg, mens mannen bare har sitt etternavn.

Vi skal ha bindestrek, mitt og så hans navn, sånn som vi gjorde det på storebror :) vi har korte navn som passer godt sammen, så vi forandrer våre navn den dagen vi gifter oss :)

Her blir det hans navn til mellomnavn og mitt(som er beskytta) som hovednavn, i våres familier, så er det vanlig at barn tar mors etternavn når man ikke er gift.
Utenom dette, har vi to etternavn begge to, så vi valgte et navn hver og bruker disse.

Vi gir barnet fars etternavn. Vi er ikke gift,og sansynligheten for at jeg tar hans etternavne er liten.
Grunnen er at vi ikke kan kombinere etternavnene våre

Vår gutt har fått min forlovedes etternavn og mitt etternavn som mellomnavn, både da æ tenker å bytte når vi gifter oss og fordi æ har et litt vanskelig utenlandsk etternavn og æ må alltid stave det, så slipper han det :)

Ser at flertallet her velger pappas navn som etternavn. Vet ikke helt hvorfor jeg synes det er så "viktig" at lillegutt får mitt etternavn. Kansje det har noe å gjøre med at jeg selv fikk etternavnet til min mor, eller at jeg og mine besteforeldre er eneste igjen i familien min med dette navnet og jeg gjerne vil at det skal gå videre. Min mor har giftet seg (hun er enebarn) og fått nytt etternavn som da alle mine søsken også har.

Men jeg må vel kansje bare gi etter å la mitt bli mellomnavn selv om det ikke flyter like bra..dobbelt etternavn et nok ikke aktuelt da det blir litt for langt og knotete.
Litt ekstra surt når mitt "drømme"-fornavn heller ikke var aktuelt for far.

Nå merker jeg at jeg klaget mye, hehe. Regner med dette går over etter en liten stund, bare så redd jeg skal erge meg over det i lang tid og angre på at jeg ikke kjempet litt hardere:bored:

Min sønn, og jenta som straks kommer, har mitt etternavn og min samboers mellomnavn som sitt mellomnavn. Det var viktigere for meg å videreføre mitt navn enn for samboer å videreføre sitt, selv om begge har uvanlige navn. I min vennegjeng er det vanlig at mors navn blir etternavn. Stå på!

Min sønn, og jenta som straks kommer, har mitt etternavn og min samboers mellomnavn som sitt mellomnavn. Det var viktigere for meg å videreføre mitt navn enn for samboer å videreføre sitt, selv om begge har uvanlige navn. I min vennegjeng er det vanlig at mors navn blir etternavn. Stå på!

Åhh, etter å ha lest dette fikk jeg VELDIG lyst til å trampe hardt i gulvet å stå på mitt:sorry:
Jeg tenker bare at mannen kansje ønsker like sterkt som meg å bruke sitt navn og da får jeg så dårlig samvittighet dersom jeg skal "stå i veien" for dette..

Sniker litt. Her har lille fått navnene våre med bindestrek, selv om det er skikkelig langt og kronglete. Men, det å få med etternavnene våre var viktig. Vi har begge beskytta etternavn, men mitt er desidert mest sjeldent, og hvis jeg ikke tar det videre dør det ut. Det er et par uavhengige slekter som har mannens etternavn, men ikke flere i hans familie.
Jeg synes uansett at det er tåpelig at mannens etternavn skal bli familienavnet automatisk. Jeg og mini er ikke hans eiendom, vi er en familie. Så bare for at det er det mest vanlige at pappaens navn blir etternavnet, så må det jo ikke bli sånn :)

Jeg foreslo bindestrek mellom navnene, slik at ingen av navnene "forsvinner", men han ville ikke ha bildestrek, så da ble mitt sist.

Back
Topp