Etternavn på baby..?

Overrasket<3

Betatt av forumet
Januarskatter 2015
Sensommerbarna 2016
Vi blir ikke enige om etternavn her i huset, haha.. Vi klarer liksom ikke å bestemme oss. Burde vi ta ett etternavn av hver, eller hva burde vi gjøre? :O Vi vurderer å ta ett etternavn av den kommende mormoern da hun er den siste som bærer det. Men så er det kanskje litt dumt å fjerne etternavnene mine også.. Hva gjør dere? Takk for svar :)

Hehe skjønner dilemmaet:) Jeg klarer ikke å gi slipp på mitt etternavn. Så her ble det begges etternavn på jentene, og kommer til å gjøre det denne gangen også:)

Om den kommende mormors etternavn er på tur bort, hadde jeg nok valgt å ta dette.
Sitter faktisk å leser i navneboka nå. Og om man tar 2 etternavn på barnet, å h*n velger å gifte seg å da ha sin ektemanns etternavn så må h*n fjerne ett av de en har fra før.
Her lurer jeg på og bare ta samboers etternavn, da mitt er det mest vanlige i norge :P

Vår gutt har begges etternavn, vi er ikke gift og jeg ville at han skulle være en del av oss begge også på papiret! ;)

Her har det heldigvis ikke vært noe dilemma, siden vi er gift og jeg har min manns etternavn.

Men ser helt klart at det kan være emne til diskusjon rundt omkring ja.

Bodilmor skrev:

Her har det heldigvis ikke vært noe dilemma, siden vi er gift og jeg har min manns etternavn.

Sign! :)

Her ble etternavn aldri noe tema, siden jeg fylte ut papirene. Mitt og barnefar sitt. Jeg er meget stolt over navnet mitt og vil ha det videre så kan barna heller ta det bort selv når de blir gamle nok. Jeg prøver å få sambo til å ta mitt navn som mellomnavn slik at alle har likt etternavn da vi gifter oss. Men han er ikke med på tanken, men heller ikke avvisende. Hva er viktig for deg?

Bodilmor skrev:

Signerer :)

jeg hadde 2 fornavn og 2 etternavn da jeg giftet meg, guttungen hadde 1 etternavn (av mine, mannen er ikke biologisk far). Jeg tok vekk det "vanligste" navnet mitt og la til mannens etternavn hos både meg og guttungen.
Så når lillesøster kommer får hun et fra meg og et fra mannen..

Her har eldstejenta begges etternavn. 
Mitt fordi det er ganske sjeldent og pappaen sitt fordi han gjerne ville ha det med ^^

Siden vi gifter oss neste år og jeg tar hannes etternavn, så blir det en slags selvfølge at gutt ungen får hans etternavn. Men det er noe jeg selv vil også :)

Vi er også gift, men jeg har i tillegg til å ta mannens beholdt et av mine to. Dette fordi det navnet er ganske sjeldent, noe mannens ikke er. Allikevel ønsker jeg at vi skal ha samme etternavn. Han kunne også tatt mitt, men vi gadd ikke styret med bankkort, pass osv. Han måtte også ha søkt om å få ta mitt da det er så få som heter det. Babyen her vil derfor få begge etternavnene og hete det samme som meg.

Vi er gift ,men begge jentene har mitt etternavn . Og jeg selv har mitt eget etternavn. Mannen ønsket at barna fikk mitt navn så derfor har jeg beholdt mitt da vi giftet oss.

Vi velger mitt navn som mellomnavn, og hans som etternavn. Husk på at etternavn kun er ett navn. Så hvis dere vil ha flere, må dere bruke bindestrek.

Forrige barnet mitt, med en annen pappa enn det kommende - har mitt og farens etternavn. Denne gangen blir det litt annerledes, for min nåværende samboer har dobbelt etternavn, med bindestrek, så kan liksom ikke bare fjerne det ene. Hehe.
Så blir nok til at vi tar hans.
Det største dilemmaet blir heller når vi gifter oss.. Tar gjerne hans navn fordi det er fint, men å miste samme eternavn til førstefødte barnet, blir sårt :(

Er ikke bare bare - man må liksom bestemme seg og

her blir d ett av mine og ett av sambo sine. jeg er den siste i familien som har d etternavnet så jeg vil gjerne føre d videre. d samme ble gjort med storebror sitt etternavn. 

Milliun skrev:
Vi er også gift, men jeg har i tillegg til å ta mannens beholdt et av mine to. Dette fordi det navnet er ganske sjeldent, noe mannens ikke er. Allikevel ønsker jeg at vi skal ha samme etternavn. Han kunne også tatt mitt, men vi gadd ikke styret med bankkort, pass osv. Han måtte også ha søkt om å få ta mitt da det er så få som heter det. Babyen her vil derfor få begge etternavnene og hete det samme som meg.

Trenger ikke søke om å ta ditt navn når dere er gift :-)

Her var etternavn en kjempediskusjon før vi gifta oss da jeg ville beholde mine (to vanlige norske etternavn, et fra mamma og et fra pappa) og han var veldig opptatt av at hans navn måtte bringes videre da det er sjeldent (engelsk, bare vi som heter det i Norge). Men angående barn har jeg alltid sagt at det er helt greit at de får hans. Men han ville selvsagt at jeg også skulle ta det... Kompromisset ble at jeg beholdt mine to etternavn og slang på hans med bindestrek med siste etternavn :-)

Nå er han selvsagt veldig glad vi skal få en sønn som kan "bringe navnet videre"... Men jeg har sagt at bare vent, han kommer sikkert til å ta sin kones etternavn om han noensinne gifter seg, og så blir det vår datter som sikkert er like sta som meg som tar det videre :-) En ting er ihvertfall sikkert: Han skal få slippe etternavnspress fra sin far!

Her vil jenta vår få hans etternavn. Mitt er veldig vanlig, og hans er mer sjeldent så for min del er d naturlig at ho tar hans etternavn

Bor ikke sammen med bf, så det blir mitt etternavn :)

Vi er gift og jeg har tatt mannens etternavn ettersom det er få i landet som har samme etternavn.Min søster byttet etternavn til vår avdøde bestemors pikenavn som også det er  meget få av og hennes sønn fikk pappas etternavn først og bestemors etternavn til slutt.

Jeg velger å verne om de sjeldne etternavnene og ville gått for bestemors navn som var på vei bort :)

Back
Topp