Etterlengtet lyspunkt :)

ava_adore77

Gammel traver fra 2008
Tilgangsansvarlig
VIP
Julibarna2014
Prøvingen ble veldig spesiell for oss. Vi giftet oss i mai, kuttet prevensjon, og reiste på bryllupsreise i juni. Første etappe var i gang. Men så, i juli, skjedde noe som resulterte i anmeldelse og en fortsatt pågående etterforskning, og det ble et avbrekk i prøvingen.

Heldigvis kunne vi fortsette prøvingen i slutten av august, og nå, på pp2 etter hendelsen i juli, satt spiren. :) Positiv test en-to dager etter IKM, 31.oktober.

Vi ble veldig glade, og har nå fått noe som tar bort mye av det som har hengt over oss siden juli. Og vi har noe å glede oss oppi oppfølging, møter med advokat og samtaler med politiet. Og for ikke å glemme ventingen i straffesaksprosessen.

Storesøster blir seks år i februar, og om dette nå går bra, har jeg permisjon når hun skal begynne på skolen til høsten. :)

Så litt årntli dagbok:

08.11.2013, 5+1
Har hatt første samtale med fastlegen min denne uken. Var der egentlig for å få en erklæring til politiet, men det ble like mye utregning av termin, prat om medisiner og planlegging av oppstart for ordinære kontroller også.

Vekt: 56,5
Symptomer: Oppblåst, kynnere (startet i går 07.11.2013), "trekking trådene", litt halsbrann, litt ømme pupper og litt trøtt.
 
Last edited:
Mandag morra. 11. november. Er 5+6 i følge BV appen, og 5+4 i følge tickeren.
Vekt: Ha'kke peiling, da jeg ikke orket å gå ut i gangen igjen i bare trusa i dag, for det var så kaldt!

I går var vi hos svigermor og -stefar. Lillebroren til min kjære var der også, sammen med sin kone og to mnd gamle sønn. Det gikk bare ikke an å ikke fortelle det til dem, og min svigerinne ble SÅ glad! Vi har jo snakket en del om dette. :)

De mest framtredende symptomene denne helgen har vært halsbrann og pupper som blir stadig ømmere...

Bring it on! :D
 
Tirsdag 12. november

Tok "magebilde" i går. Hihi!
b2c36738-9974-4c24-b1f8-604c13409027_zps554872c5.jpg


Og etter å ha kjøpt meg to stk nedbrettsbukser på H&M, tok jeg like godt et ordentlig magebilde. :)
ba85488d-a1f7-4ac1-b386-f4d6e5fa4064_zpsfb599494.jpg
 
Torsdag 14. nov.
Jeg fortalte forresten nyheten til sjefen min på tirsdag. Veldig godt å få det unna... Hun ble kjempeglad på mine vegne, noe som er VELDIG annerledes enn forrige gang, da han som var sjefen min da, ikke engang prøvde å skjule at han var skuffet. :(

Det er så godt å ha en leder som godtar livets realiteter, og som bryr seg om sine ansatte! :)
 
***Statusoppdatering 7 uker***
* Termin -
10.07.14
* På vei - 7+1
* Igjen til termin - 231 dager
* Trimester - 1. trimester
* Neste kontroll - Fastlege 12.12
* Kjønn - Aner ikke. Et gammelt ordtak sier at dersom man ikke er kvalm, blir det jente, og at om man er kvalm, blir det gutt. Var ikke kvalm sist, og fikk jente. Er kvalm innimellom nå. Gutt?
* Navn - Om det blir jente har jeg lyst til å bruke det vi hadde som andrealternativ sist, Nora. Blir det gutt, har vi veldig lyst til å ha et norrønt navn. Brage er nevnt, men er litt skeptisk ennå. ;)
* Utålmodig - JA! Vil ha mage sånn at det ikke er noe vits å holde det skjult lenger!
* Nye innkjøp - Må kjøpe babybilstol m/base, og en vogn til. Dyne/pute og madrass. Litt mer klær dersom gutt. ;)
* Utstyr så langt - Har det meste, unntatt ovennevnte
* Melk i brystene - Nei, ikke ennå.
* Babymage - Litt, men stort sett kun om kvelden, når jeg er oppblåst.
* Strekkmerker - Ingen ennå
* Aktivitet - Nei
* Tungt - Nei
* Kynnere - Har hatt i halvannen uke. Hjelper tilsynelatende litt med magnesium.
* Hodet festet - Nei
* Barnerom - Der bor storesøster fortsatt. Blir ikke eget rom før etter minst ett år uansett, så vi rekker å dele av loftstuen og lage nytt rom til henne der
* Matkick - Har stort sett ikke lyst på noen ting, pga småkvalm
* Plager - Småkvalm (mer kvalm innimellom), kynnere, trøtt, svimmel, halsbrann, oppblåst, stikkinger
* Humør - Som vanlig. ;)
* Sykehusbagen - Blir vel pakket til påske. ;)
* Tanker om fødselen - Håper på å klare meg helt uten smertelindring også denne gangen, men ser selvsagt an
* Ukens magebilde:
 

Vedlegg

  • 20131128_Mage.jpg
    20131128_Mage.jpg
    97,3 KB · Visninger: 17
Last edited:
ImageUploadedByBV Forum1386875033.845430.jpg

Feirer 10 uker og hjertelyd i dag med ny bok. :) Må jo ha en denne gangen også. :D
 
For en førstegangs, hva skriver man i en sånn bok? :)

Sent from my GT-N5110 using BV Forum mobile app
Statusoppdateringer uke for uke, utklipp, tanker historier og masse annet som det kan være gøy å ta vare på. Og så står det litt om utviklingen og hva som kan være greit å huske på. :)
 
***Statusoppdatering 12 uker***
* Termin -
10.07.14
* På vei - 12+0
* Igjen til termin - 197 dager
* Trimester - 2. trimester
* Neste kontroll - Fastlege 09.01
* Kjønn - Vet fortsatt ikke
* Navn - Om det blir jente har jeg lyst til å bruke det vi hadde som andrealternativ sist, Nora. Blir det gutt, har vi veldig lyst til å ha et norrønt navn. Brage er nevnt, men er litt skeptisk ennå. ;)
* Utålmodig - Selvsagt! Men det hjalp å offentliggjøre det, og å se babyen på UL for 8 dager siden. :)
* Nye innkjøp - Må kjøpe babybilstol m/base, og en vogn til. Dyne/pute og madrass. Lage hengevugge. Litt mer klær dersom gutt. ;)
* Utstyr så langt - Har det meste, unntatt ovennevnte
* Melk i brystene - Nei, ikke ennå.
* Babymage - Litt, men mest om kvelden
* Strekkmerker - Ingen nye ennå, men de gamle, små, er så vidt synlige.
* Aktivitet - Nei, bortsett fra kiling som jeg tror er livmor som dytter seg opp over bekkenet.
* Tungt - Nei
* Kynnere - Mye mindre etter at jeg startet på magnesium! Juhuuu!
* Hodet festet - Nei
* Barnerom - Der bor storesøster fortsatt. Blir ikke eget rom før etter minst ett år uansett, så vi rekker å dele av loftstuen og lage nytt rom til henne der
* Matkick - Frukt og bær. Gulrot. Og rømmedip...
* Plager - Ikke så kvalm lenger, men fortsatt mye halsbrann. Og forstoppet. Ting tar tiiiiiiid!
* Humør - Som vanlig. ;)
* Sykehusbagen - Blir vel pakket til påske. ;)
* Tanker om fødselen - Håper på å klare meg helt uten smertelindring også denne gangen, men ser selvsagt an
* Ukens magebilde: Prøver på ett i morgen, 12+1
 
Første juledag, og jeg er forkjølet. Skikkelig potte tett! Jeg klarte meg fint gjennom dagen i går, men fullt hus hos svigermor, men får svi i dag! ;)
Hjemme og slapper av i dag, men i morgen reiser vi til fjells, med et ørlite håp om at det lar seg gjøre for meg med en bitteliten, rolig skitur nå og da... Kryss fingrene! Nå må jeg pakke... :)
 
Last edited:
så kosli å lese i boken din!

Håper forkjølelsen har snudd så du har kost deg i romjul og nyttår :D
Hvordan var fjellturen? :D
 
***Statusoppdatering 14 uker***
* Termin -
10.07.14
* På vei - 14+4
* Igjen til termin - 179 dager
* Trimester - 2. trimester
* Neste kontroll - JM 24.jan
* Kjønn - Vet fortsatt ikke
* Navn - Om det blir jente har jeg lyst til å bruke det vi hadde som andrealternativ sist, Nora. Blir det gutt, har vi veldig lyst til å ha et norrønt navn. Brage er nevnt, men er litt skeptisk ennå. ;)
* Utålmodig - Litt utålmodig etter å finne ut kjønn.
* Nye innkjøp - Har ikke kjøpt noe ennå
* Utstyr så langt -
* Melk i brystene -
Nei, ikke ennå, men hvite "skorper" på brystvortene! :s
* Babymage - Litt mer, men fortsatt mest om kvelden
* Strekkmerker - Ingen nye ennå, men de gamle, små, er så vidt synlige.
* Aktivitet - Nei, bortsett fra kiling som jeg tror er livmor som dytter seg opp over bekkenet. Eller? Usikker, for har kjent det høyere opp i det siste. :)
* Tungt - Nei
* Kynnere - Mye mindre etter at jeg startet på magnesium! Juhuuu!
* Hodet festet -
* Barnerom -
Der bor storesøster fortsatt. Blir ikke eget rom før etter minst ett år uansett, så vi rekker å dele av loftstuen og lage nytt rom til henne der
* Matkick - Frukt og bær. Gulrot. Eple og Mozell...
* Plager - Ikke så kvalm lenger, men fortsatt litt halsbrann. Og forstoppet. Ting tar tiiiiiiid!
* Humør - Som vanlig. ;)
* Sykehusbagen - Blir vel pakket til påske. ;)
* Tanker om fødselen - Håper på å klare meg helt uten smertelindring også denne gangen, men ser selvsagt an
* Ukens magebilde:

 
Statusoppdatering 22+6***[/U][/I]
* Termin - [/B]10.07.14
* På vei - 22+6
* Igjen til termin - 121 dager
* Trimester - 2. trimester
* Neste kontroll - JM 17. mars
* Kjønn - Gutt!
* Navn - Emil ligger best an på lista sammen med Marius
* Utålmodig - Ganske
* Nye innkjøp - Har kjøpt bilstol, litt klær, og bestilt vogn.
* Utstyr så langt -
* Melk i brystene -
Nei, ikke ennå, men hvite "skorper" på brystvortene! :s
* Babymage - Skikkelig kule!
* Strekkmerker - Ingen nye ennå, men de gamle, små, er så vidt synlige.
* Aktivitet - Masse! Spesielt om kvelden!
* Tungt - Kjenner at det er tyngre å holde magen på plass for å unngå for mye strekk.
* Kynnere - Hver dag, men ikke veldig merkbare. Mer da jeg hadde UVI
* Hodet festet -
* Barnerom -
Der bor storesøster fortsatt. Blir ikke eget rom før etter minst ett år uansett, så vi rekker å dele av loftstuen og lage nytt rom til henne der
* Matkick - SJOKOLADE og rømme...
* Plager - Bekkenet, samt mye hjertebank
* Humør - Som vanlig. ;)
* Sykehusbagen - Blir vel pakket til påske. ;)
* Tanker om fødselen - Håper på å klare meg helt uten smertelindring også denne gangen, men ser selvsagt an
* Ukens magebilde:
ImageUploadedByBV Forum1394565480.789736.jpg




Sent from my iPhone using BV Forum
 
Så fin mage :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
*Plass til magebildeserie*
 
Våknet onsdag 09.07.14 kl 7 med vonde maserier, og holdt på i et par timer. Så dabbet de av, og vi fortsatte dagen som vanlig. Mannen bestilte et lass med pukk til gårdsplassen, og malte litt utvendig på huset.
Det samme hadde nemlig skjedd en uke i forveien, så jeg hadde ikke store forhåpninger. Vi hadde tilkalt svigermor, og hun kom, var her et par timer, og dro igjen. Med klar beskjed om å holde telefonen i nærheten...

Så, kl 14. skulle jeg reise meg fra en stol etter å ha sittet og ryddet i Spotify-spillelistene mine, og der blei det bløtt, gitt. Ikke alt på en gang, men mye hver gang jeg rørte på meg. Og det var litt misfarging, så jeg tok vare på et bind. Ringte føden ca 14.30 og fikk beskjed om å legge meg nedpå i en times tid og kjenne på bevegelsene, for så å ringe tilbake en time etter... Svigermor ble på nytt tilkalt, og hun skulle kjøpe med litt mat til seg og storesøster på veien. Ringte da kl 15.30, og fikk beskjed om å komme til vannavgangskontroll med mulig igangsetting pga misfargingen. Parkerte utenfor Ahus kl 16.10, lå på obs-posten med CTG fra 16.25 til ca 17, og ble da geleidet inn på føden. Fikk Cytotec (igangsettingstablett) kl 17.20. Det fikk i gang riene, og jeg jobbet gjennom dem stående med prekestol eller sittende på sengen med dyne og varmepute i ryggen, mens mannen så på semifinalen. Hadde en jordmor som het Ebba den første tiden. Så, en halvtime ut i første omgang av fotballkampen (ca kl 22.30) var det vaktskifte, og ny jordmor, Beate Børsum, kom til. Jeg husker svært lite av det, og mens hun og mannen så på fotball, enset jeg ikke lenger annet enn riene. Gikk inn på fødestua etter straffekonkurransen, med stopp på toalettet, og hadde allerede trang til å presse. Var 4 cm da jeg la meg på fødesengen litt over kl 01.00, og vi så for oss at det fortsatt kunne ta litt tid. 20 min senere var det blitt 8 cm, og jeg fikk lov til å presse! "Takk!!" ropte jeg. Og da tok det ikke mer enn en halvtime før han var ute. Kl 01.55 den 10. juli.

Fy **** så vondt det var når han sto i bekkenbunnen! Og de siste to timene med åpningsrier! Fikk litt lystgass etter at jeg kom inn på fødestua, men det hadde nesten ikke noe virkning. På spørsmål om hvordan jeg følte det gikk, helt mot slutten, svarte jeg at det føles som om jeg holdt igjen. Og det fikk jeg bekreftet. Så i stedet for å knipe samtidig som jeg presset, klarte jeg nå å slippe bekkenbunnen, med de konsekvenser det fikk, og la kroppen ta over det siste av innspurten. Da skjedde det, og selv om det føltes som en evighet mellom de to siste pressriene, mens han sto I bekkenet, kunne jeg endelig konstatere at lille Emil var ute 01.55. Det var en deilig følelse å ha klart det uten mer smertelindring enn noen få innhaleringer av lystgass, og det var sykt deilig at det var slutt på smertene!
Det var en drømmefødsel, bortsett fra at jeg ikke fikk være i badekaret i det hele tatt pga fostervannet. Og til forskjell fra forrige gang, da rommet var fullt av mennesker og maskiner, var det jo bare oss, jordmor (+ jordmor 2 helt på slutten), og barnepleier da lillebror satte i sitt første illsinte skrik. Dette kommer alltid til å være et godt minne for meg, og selv om mannen var så uheldig å se speilbilde av morkaken i vinduet, tror jeg det var en bra opplevelse for ham også. :)
 
Last edited:
Back
Topp